Eller hur var det nu SL...?

Startat av Carl Eric, 14 januari 2012, 11:18:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

men...

(utloggad från omlopp och skyltat "blank skylt" från special destinationer. Bussen står still och föraren vet om att det skall komma en blixt. Tagen med mobilkamera.)

I förra veckan mejlade jag till "SL"s kundtjänst och frågade om 0:an. Killen från GoExcellent som svarade på mejlet kände inte alls till nollan (trots att han "hade råkat ut för många misslyckade bussresor", eller något i den stilen) så jag bad honom att kontakta rätt avdelning på SL för jag vill veta varför nollan infördes från första början. Får se om jag får något svar så småningom...

MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

bjorn_k

Men det där är ju jävligt märkligt... Jag lyckades få just blank skylt att visa blank skylt... Ska ta kort på't nästa gång :)

MartinMartin

Citat från: bjorn_k skrivet 14 januari 2012, 19:30:38 PM
Men det där är ju jävligt märkligt... Jag lyckades få just blank skylt att visa blank skylt... Ska ta kort på't nästa gång :)

Ja, det verkar fungera på diodskyltar, fast där tappar den också linjenummret om jag kör linje och kör blank skylt, alltså
den spar inte linjenummret som matrisskyltarna.

bjorn_k

Citat från: MartinMartin skrivet 14 januari 2012, 22:17:47 PM
Ja, det verkar fungera på diodskyltar, fast där tappar den också linjenummret om jag kör linje och kör blank skylt, alltså
den spar inte linjenummret som matrisskyltarna.
nä, men "blank skylt" ska väl vara just blank skylt kan jag tänka... sen kan man ju tycka att det borde finnas som "yttre skyltning" att välja bara linjenumret på samtliga linjer. Har du förresten testat båda "blank skylt" posterna i pc? kanske den ena låter linjenumret stå kvar?? kom jag å tänka på nu medan jag skriver detta...

Ersa

Nollan ska inte finnas där. Den kom dit för första gången under hösten 2011. Rätt personer på SL fick vetskap om detta fenomen redan några dagar senare. Men ärendet verkar ta tid. Eller har låg prioritet. SL:s outsourcade kundtjänst har ingen som helst koll på hur BussPC:n är uppbyggd.
"Blank skylt" ska ge en helt svart skylt, utan nolla. "Skolbuss" ska ge texten skolbuss utan nolla. Så har det varit så från 2004 nu fram till hösten 2011, då nollan plötsligt dök upp.

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 18 januari 2012, 22:57:32 PM
Nollan ska inte finnas där. Den kom dit för första gången under hösten 2011. Rätt personer på SL fick vetskap om detta fenomen redan några dagar senare. Men ärendet verkar ta tid. Eller har låg prioritet. SL:s outsourcade kundtjänst har ingen som helst koll på hur BussPC:n är uppbyggd.
"Blank skylt" ska ge en helt svart skylt, utan nolla. "Skolbuss" ska ge texten skolbuss utan nolla. Så har det varit så från 2004 nu fram till hösten 2011, då nollan plötsligt dök upp.
Alla måste skaffa diodskyltar!  ::)

JDS

Om man först skyltar Ej i trafik och därefter väljer blank skylt, klarar man sig undan nollan då? Eller hinner den smyga sig in ändå?

bjorn_k

Citat från: JDS skrivet 18 januari 2012, 23:22:44 PM
Om man först skyltar Ej i trafik och därefter väljer blank skylt, klarar man sig undan nollan då? Eller hinner den smyga sig in ändå?
Ska testas!

Ersa

Nollan åker glatt in vad man än skyltar innan. Mina glada skolbarn är rätt roade att de numera får åka "Noll skolbuss" istället för "en skolbuss".

Carl Eric

Däremot är det ju så att om man är inloggad på omlopp (och linje) och väljer "blank skylt" så skall linjenumret vara kvar, men som Björn och Martin skriver så försvinner även denna linje på vissa diodskyltar. På vissa däremot, är det kvar...

För er som inte har sett "nollan" så ser den ut som följande:
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!