Mörby centrum fredagen den trettonde (Keolis & Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 13 januari 2012, 15:25:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer några nytagna bilder från Mörby centrum. Vid hållplatsen vid E18 dök tvåvåningsbussen Nobina 7424 upp på väg mot Stockholm från Norrtälje.

F.d. Råstavagn (och tillika f.d. Linjebuss/Connex) 4881 på Danderyds lokallinje 602V. Bussen tillhör numera Keolis Täby/Norrort.

Keolis/Busslink 4436 är sedan sommaren 2011 åter i Täby/Norrort från Ösmo.

Keolis 2141 är numera stationerad i Täby/Norrort. Den var väl tidigare stationerad på Lidingö?

Slutligen Keolis 3145 på skolbusslinje 601VE. 3142 trafikerade Täbylinje 613 samma eftermiddag.

Tydligen har Omnicityledvagnarna 3142-3146 (nyligen?) flyttats från Råsta till Täby/Norrort.

Så sent som i december 2011 såg jag dessa vagnar på Råstalinjer.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

DEB

Är det tänkt att de Omnicty-leder som flyttats ska ersätta de sista Säffle 2000, kompletterar de trafiken eller byter de ut andra vagnar?
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Mikael T Nilsson

Citat från: D_E_B skrivet 13 januari 2012, 15:53:12 PM
Är det tänkt att de Omnicty-leder som flyttats ska ersätta de sista Säffle 2000, kompletterar de trafiken eller byter de ut andra vagnar?

Hej,

Jag vet inte om just dessa Omnicityledvagnar ersätter några äldre Säffle-vagnar. Syskonvagnarna 3147-3151, som flyttades från Nyboda/Söderort till Täby lär i alla fall inte ha ersatt några vagnar som slopades. Tydligen behövdes dessa vagnar då Täby behövde frigöra bussar till Roslagsbaneersättning på Kårstalinjen under hösten 2011.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

DEB

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 14 januari 2012, 08:31:32 AM
Hej,

Jag vet inte om just dessa Omnicityledvagnar ersätter några äldre Säffle-vagnar. Syskonvagnarna 3147-3151, som flyttades från Nyboda/Söderort till Täby lär i alla fall inte ha ersatt några vagnar som slopades. Tydligen behövdes dessa vagnar då Täby behövde frigöra bussar till Roslagsbaneersättning på Kårstalinjen under hösten 2011.

Jo, det förstås. Sen kan det säkert även behövas lite vagnar i.o.m. att 5 st 56xx förflyttats till Björknäs.
Och så vill jag förstås tacka för de trevliga bilderna. :)
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Martin Maltkvist

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 januari 2012, 15:25:43 PM

Keolis 2141 är numera stationerad i Täby/Norrort. Den var väl tidigare stationerad på Lidingö?

Heja 2141, en gammal trotjänare från Eskilstuna(^_^)b
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Mikael T Nilsson

Citat från: D_E_B skrivet 14 januari 2012, 09:23:02 AM
Jo, det förstås. Sen kan det säkert även behövas lite vagnar i.o.m. att 5 st 56xx förflyttats till Björknäs.
Och så vill jag förstås tacka för de trevliga bilderna. :)

Ja, så är det förstås. Täby blev ju av med fem 56xx-vagnar till Björknäs.
Roligt att du uppskattade bilderna!

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 14 januari 2012, 10:07:51 AM
Heja 2141, en gammal trotjänare från Eskilstuna(^_^)b

Ja, det stämmer. Ursprungligen har 2141 ett förflutet hos Länstrafiken Sörmland.
Vänliga hälsningar,

Mikael

buskörare

2141 har aldrig rullat på Lidingö. Vi har 3141 däremot om det är den du blandar ihop med. 3141 rullar hos oss och mår bättre än nånsin!!
Däremot gick den via Örebro till SL från Sörmland.

Mikael T Nilsson

Citat från: buskörare skrivet 16 januari 2012, 13:50:29 PM
2141 har aldrig rullat på Lidingö. Vi har 3141 däremot om det är den du blandar ihop med. 3141 rullar hos oss och mår bättre än nånsin!!
Däremot gick den via Örebro till SL från Sörmland.

Hej,

Aha, så var det. Misstänker då att 2141 (och 2140) närmast kommer från Söderort/Nyboda till Täby.
Kul att 3141 går bra hos er!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Måns Johannesson

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 16 januari 2012, 14:56:30 PM
Hej,

Aha, så var det. Misstänker då att 2141 (och 2140) närmast kommer från Söderort/Nyboda till Täby.

Spenderade några månader i Råsta mellan Söderort/Nyboda och Täby. Samtliga OmniCity i Täby kommer närmast från Råsta där de ersattes av etanoldrivna OmniCity från Söderort/Nyboda (ursprungligen blå innerstadsvagnar).

/Måns

buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 16 januari 2012, 14:56:30 PM
Hej,

3141 har i över ett år varit tokseg!! Alltså man kunde gå om den i backarna och på väg mot Lidingö var det max 50 på bron  >:( Mycket fixades och kollades, inget hjälpte. Men så hittade dom felet, nått knas i växellådan som gjorde att den växlade upp för tidigt och på så vis tappade ork. Nu går den som ett skott och beter sig som om den vore sprillans ny!!  :)

Mikael T Nilsson

Tack för era svar. Tänk att en liten detalj kan få bussen att gå som ny.
Vänliga hälsningar,

Mikael