Scania CF 76 1967 + Östersunds Omnibuss AB

Startat av benkesbuss, 13 januari 2012, 13:24:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

benkesbuss

Hej på er! Har nyligen blivit ägare till en av de kvarvarande CF-bussarna från ÖOAB,nr 15 har den haft. Slitet originalskick utanpå,och inuti ombyggd till husbuss för många år sedan. Inredningen ska dock modifieras för att passa mina egna behov till sommaren. Den har en underbar original förarstol med nackstöd,och detta är det enda i stolsväg som är kvar från förr. Undrar om det finns någon här inne som kan ha tips om delar till inredningen som t.ex. passagerarstolar,ledstänger,litteratur? Finns det nån som kan tala om för mig hur jag bifogar en bild här inne så kan ni få se den också! Begriper inte hur man gör.

Camilla

#1
Den här länken kanske kan var till litr hjälp


http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28663.0

benkesbuss

Ok,då ska vi se om jag kan lägga in en bild på Scanian......         Nähäpp det gick inte... Varför ska bilden behöva vara uppladdad på någon server för att läggas in? Onödigt,måste ju kunna ta en bild från kameran direkt  >:(

bjorn_k

Citat från: Benkesbuss skrivet 16 januari 2012, 20:25:36 PM
Ok,då ska vi se om jag kan lägga in en bild på Scanian......         Nähäpp det gick inte... Varför ska bilden behöva vara uppladdad på någon server för att läggas in? Onödigt,måste ju kunna ta en bild från kameran direkt  >:(
För att SvOf inte vill betala för det stora serverutrymme som skulle krävas för alla 1000-tals bilder som laddas upp här årligen... Bättre att användarna sköter sådant själva.

benkesbuss

Tack för tipsen om bildinläggning. Eftersom jag inte har någon bild av bussen inlagd på nån server blir det ingen bild  heller!
Får se om det blir när jag fått ordning på hemsidan om bussen,då kan man ju bara skicka en länk till hemsidan här istället.
Finns det verkligen ingen här på forumet som vet nåt om Östresundsbussarna?

Björn Forslund

Citat från: Benkesbuss skrivet 18 januari 2012, 01:23:07 AM
Tack för tipsen om bildinläggning. Eftersom jag inte har någon bild av bussen inlagd på nån server blir det ingen bild  heller!
Får se om det blir när jag fått ordning på hemsidan om bussen,då kan man ju bara skicka en länk till hemsidan här istället.
Finns det verkligen ingen här på forumet som vet nåt om Östresundsbussarna?

Du vet väl säkert att det finns en Östersunds- CF bevarad? Den renoverades på den tiden stadstrafiken bedrevs kommunalt.
I övrigt så plockade vi lite delar från en annan Östersunds- CF som stod på en skrot i Gästrikland. Den var då husbil sedan länge och inget av originalinredningen fanns kvar.

Drängen

Den här sidan kanske kan vara till hjälp?. http://www.jvbk.nu/ Klicka på "Klubbens fordon"

Erik Tannerbring

Hur gick det med försäljningen? Sålda eller blev dom kvar i Östersund?

ch buss

Citat från: Benkesbuss skrivet 18 januari 2012, 01:23:07 AM
Tack för tipsen om bildinläggning. Eftersom jag inte har någon bild av bussen inlagd på nån server blir det ingen bild  heller!
Får se om det blir när jag fått ordning på hemsidan om bussen,då kan man ju bara skicka en länk till hemsidan här istället.
Finns det verkligen ingen här på forumet som vet nåt om Östresundsbussarna?

Tips

http://picasa.google.com/#utm_medium=embed&utm_source=pwalogin

// Ch buss

FreddeLex

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 18 januari 2012, 17:28:23 PM
Hur gick det med försäljningen? Sålda eller blev dom kvar i Östersund?

Bussarna är kvar fortfarande,vad jag förstår så är det inte klart med hur en ev. försäljning ska gå till.

Kul att det finns en till ÖOAB buss kvar, den som JVBK förvaltar har nummer 19!

benkesbuss

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 januari 2012, 11:27:24 AM
Du vet väl säkert att det finns en Östersunds- CF bevarad? Den renoverades på den tiden stadstrafiken bedrevs kommunalt.
I övrigt så plockade vi lite delar från en annan Östersunds- CF som stod på en skrot i Gästrikland. Den var då husbil sedan länge och inget av originalinredningen fanns kvar.
Jo jag har sett bilden på deras hemsida,vore roligt att se hur den ser ut inuti också.
Letar eventuellt efter två fristående stolar till en sån här buss,för jag vill ha en framåtvänd stol på varje hjulhus fram.
Helst gröna eller grönspräckliga,som man troligtvis hade i dom här gröna bussarna.

benkesbuss

Citat från: Drängen skrivet 18 januari 2012, 16:54:21 PM
Den här sidan kanske kan vara till hjälp?. http://www.jvbk.nu/ Klicka på "Klubbens fordon"
Tack för länken,hittade av en slump en sida med deras buss på,men ingen aning hur jag hittar den från startsidan,hehe.....

Björn Forslund

Citat från: FreddeLex skrivet 18 januari 2012, 19:05:44 PM
Bussarna är kvar fortfarande,vad jag förstår så är det inte klart med hur en ev. försäljning ska gå till.

Kul att det finns en till ÖOAB buss kvar, den som JVBK förvaltar har nummer 19!


Det står lite i senaste Classic Motor (i brevlådan igår) om Östersundsbussarnas försäljning. Skribenten nämner dock inget om att JVBK faktiskt ville ha rejält betalt för att ta hand om bussarna.....däremot framstår kommunens politiker som minst sagt njugga.
Det verkar som om de nu står på Teknikmuseet Optand och man hoppas tydligen på en lösning den vägen. Där kan de ju dessutom visas för allmänheten. Hoppas att det kan bli så, det vore skandal om dessa fina bussar skingras och rent av hamnar utomlands.

Jämtlänning

Hej Benkebuss! Det va min far som ca 1983 köpte nr 15 av ÖOAB, jag va själv med till Krokom och hämtade den. ÖOAB sålde vid detta tillfälle 4 st CF:are, bussarna kostade 4000 kr st och min far va ånger att han inte hade köpt alla 4 för 16000 kr..... Nr 15 va jättefin undertill, den hade grönfärgen kvar inne i ramen. Minns att den hade höga motorvarv längs landsvägen, men den va ju förståss byggd för att tuffa runt på stan med. Har en digitalbild på CF:aren, kan skicka den om jag får reda på din adress. Finns fler bilder också, dock i fotoalbum.