Huvudmeny

Körkort som serviceman?

Startat av Jacob, 13 januari 2012, 03:32:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Hej! Sökte sommarjobb här om dagen som serviceman på Nobina Norrtälje. I informationstexten om arbetet som serviceman står ingenting om körkort, men i en intervju med en serviceman säger han att man behöver B-kort för att ratta bussen på depån. Då undrar jag: Kan man bli serviceman utan att köra buss? Dvs bara städa och tanka utan att behöva köra. Eller är bussrattandet på depån en del av yrket och B-körkort ett krav?

Tacksam för svar. Får se till att ta körkort innan sommaren..

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

bjorn_k

Troligen inte praktiskt möjligt utan B-kort... Det är väldigt mkt flyttande och rangerande på nätter och kvällar, du får se till att fixa lappen först tror jag!

lil-sis

Är det inhägnat område så är det väl upp till arbetsgivaren att ställa eventuella krav på körkort?
Antagligen så vill man att personalen ska ha minst B-behörighet så att man inte får personal som aldrig suttit bakom en ratt i värsta fall.

mil

Citat från: lil-sis skrivet 13 januari 2012, 16:25:11 PM
Är det inhägnat område så är det väl upp till arbetsgivaren att ställa eventuella krav på körkort?
Antagligen så vill man att personalen ska ha minst B-behörighet så att man inte får personal som aldrig suttit bakom en ratt i värsta fall.

Det har med försäkringar att göra med en person under 18 år får ej framföra en bil eller större fordon. Det är vana som behövs för att framföra bussar etc då de är större man måste veta vad man gör

Robert T

Citat från: mil skrivet 13 januari 2012, 22:19:31 PM
Det är vana som behövs för att framföra bussar etc då de är större man måste veta vad man gör

Ändå tycker man det inte är speciellt viktigt med D kort?

Cyklisten

Det verkar vara lite blandat, som praktikant fick jag köra bussar utan att någon frågade om körkortet, men när jag väl sökte jobbet så fick jag veta att jag måste ha D-kort (YKB krävdes förstås inte).

JDS

Citat från: Robert T skrivet 13 januari 2012, 22:20:38 PM
Ändå tycker man det inte är speciellt viktigt med D kort?

Körkortslagen säger ju uttryckligen att den som har B-körkort får köra buss utan passagerare inom garage- eller verkstadsområde. Den arbetsgivare som avser att utnyttja den möjligheten bör ju ha gjort en kalkyl över om det är värt riskerna. En rimlig inställning är väl att man betraktar D-behörighet som starkt meriterande, och bara i speciella fall anställer folk som inte har det?

Erik Tannerbring

Köra framåt klara säker dom flesta men sen till att backa är inte lika lätt. Kan kosta en del om han eller hon inte har vanan..

Ersa

På Norrtäljedepån gäller det att backa och manövrera 15 meters boggivagnar med stel tredjeaxel och 18,75 meters ledvagnar, samt köra dem genom tvätthallen. Ett misstag i tvätten kan bli väldigt dyrt, så det krävs extra utbildning för det. Vanliga förare får sedan många år inte köra igenom tvätten pga stora skador som skett genom åren.

Robert T

Citat från: Ersa skrivet 14 januari 2012, 10:03:34 AM
På Norrtäljedepån gäller det att backa och manövrera 15 meters boggivagnar med stel tredjeaxel och 18,75 meters ledvagnar, samt köra dem genom tvätthallen. Ett misstag i tvätten kan bli väldigt dyrt, så det krävs extra utbildning för det. Vanliga förare får sedan många år inte köra igenom tvätten pga stora skador som skett genom åren.

Haha, så du menar att förarna får vara ute i Stockholmstrafiken men inte i den egna tvätthallen? Snacka om förtroende för förarkåren.

groenis

Körning i tvätthallen var nog mera en facklig fråga,men även en och annan tvättare har nog kommit ur hallen med mer saker på bussen än vad som fanns innan bussen kördes in.

Förr så räckte det att "rampriders" hade "B" kort samma sak för meckar som provade under dispens tror att det har ändrats de senaste åren.

/Lennart

Jacob

Okej, så det kanske inte är värt att hetsa fram ett körkort innan sommaren eftersom man ändå behöver D-kort, eller?

//Jacob

Ersa

Vad säger de ansvariga för nyanställningar på depån?

Jacob

Har skickat ett mail till rekryteringsansvarig och hoppas på svar på måndag. Enligt jobbannonsen stod det ingenting alls om något körkort över huvud taget, utan bara några egenskaper man skulle ha, (noga med det man gör, kunna samarbeta, arbeta enskilt...). Dock läste jag sedan denna intervju och det var då tankarna på körkort kom upp: http://www.nobina.com/sv/Sverige/Jobb/Yrken-pa-Nobina/Roger-Wannstrom---Serviceman/

//Jacob

Robert T

Citat från: Jacob skrivet 14 januari 2012, 18:45:49 PM
Okej, så det kanske inte är värt att hetsa fram ett körkort innan sommaren eftersom man ändå behöver D-kort, eller?

//Jacob

Jag tycker du ska hetsa fram körkortet ändå, annars blir det aldrig av.

Jag tog mitt B kort 22 dagar efter 18-års dagen och det tyckte jag var sent...