Huvudmeny

Abonnerad.

Startat av Möllers, 12 januari 2012, 22:30:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Ersa

Visst gillar jag gammelsvenska ord, men "Beställning" eller firmanamn ser bättre ut än det där smått historiska ordet. Hur länge ska branschen fortsätta använda ett ord som jag mer betyder "abonnemang" som i en telefontjänst eller prenumeration av t.ex en tidning. 8)

Lars

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2012, 22:43:42 PM
Visst gillar jag gammelsvenska ord, men "Beställning" eller firmanamn ser bättre ut än det där smått historiska ordet. Hur länge ska branschen fortsätta använda ett ord som jag mer betyder "abonnemang" som i en telefontjänst eller prenumeration av t.ex en tidning. 8)
I Värmland har vi nog varit moderna sen långt tillbaka då GDG alltid använde just "Beställning" i sin skylt.

Det finns de som funderat på var "Abonne-rad" ligger som har så stor busstrafik.  :D

Ersa

Citat från: Lars skrivet 12 januari 2012, 22:50:14 PM
I Värmland har vi nog varit moderna sen långt tillbaka då GDG alltid använde just "Beställning" i sin skylt.

Bra av dem. :)
Norröver, där många gammelsvenska ord än idag används dialektalt, ser man dock ytterst sällan ordet "abonnerad" på en buss. Ord som "beställning", "Charter" eller firmanamnet är betydligt vanligare.

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2012, 22:57:31 PM
Bra av dem. :)
Norröver, där många gammelsvenska ord än idag används dialektalt, ser man dock ytterst sällan ordet "abonnerad" på en buss. Ord som "beställning", "Charter" eller firmanamnet är betydligt vanligare.

"Charter" är engelska och hör väl inte heller hemma här riktigt.....
Abonnerad är ju en gammal benämning som finns i rullen på 50-talsbussar, så jag tycker att det är trevligt att traditionen att skylta så finns kvar. Men "beställning" är ju OK också.

Ordet "abonnerad" betyder just "förbeställd" sedan må det vara en buss eller telefoni, men betydelsen är densamma.