Umeå satsar på dubbfritt - och ställer in (Västerbottensnytt)

Startat av bussgrabben, 12 januari 2012, 19:50:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Vad pratar vi om här egentligen?

Bussarna i Umeå fastnar väl på hållplatser osv?
Vad hjälper det med dubbdäck på styraxel då? För det var det som visades på skeleftebussen.
Jag har aldrig hört talas om att man har dubb på drivaxel, aldrig!
Bärgarna härikring har dubb på styraxel, även vissa skolbussar tror jag. Men aldrig på drivaxel, då lägger man på piggkedjor.

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 12 januari 2012, 19:56:54 PM
Bussarna i Umeå fastnar väl på hållplatser osv?
Vad hjälper det med dubbdäck på styraxel då? För det var det som visades på skeleftebussen.
Jag har aldrig hört talas om att man har dubb på drivaxel, aldrig!

Du tänker helt korrekt. Synd att du inte kunde stå där och ställa din motfråga till journalisten! ;) Dubbdäck på drivhjulen har inte funnits på Ultrabussarna de senaste decennierna. Möjligtvis fanns det på 1960-talet och kanske in på 70-talet. Men därefter var det vad jag förstått helt dubbfritt, dock med hjälp av on-spot på vissa av bussarna med mittmotor.
Men för (utbildade?) journalister och allmänhet i Umeå kommun finns tydligen bara svart eller vitt... bra eller dåligt... dubb eller halka. Saker som snöröjning, sidmotorer, lågentré och andra faktorer diskuteras oftast inte alls. Bussarna förväntas vara som bandvagnar och ta sig fram överallt. Och alla förseningar skylls på operatören, vem det än är.

bussgrabben

Ersa beskriver Umeå i ett nötskal.

De gamla B10M-ledvagnarna hade on-spot och tillsammans med bättre viktfördelning gick det självklart bättre med dessa. Å andra sidan måste kommunen vara bättre på halkbekämpningen. Just nu är t.ex Skolgatan mitt i stan som en isrink och det kan inte vara lätt att stanna och starta vid busshållplatserna då.

Ersa

Umeå kort sammanfattat:
- Stor okunskap bland bussresenärerna om vad kommunen har för ansvarsområden, samt vad Länstrafiken ens är för något.
- För stor tilltro till operatören. Felaktig tro att rådande operatör t.ex bestämmer tidtabeller, plogar gator och skottar hållplatser.
- Extremt stor tilltro till nya bussars egenskaper på vinterväg. Inte bara passagerare och snöröjare, utan även lastbilsförare förväntar sig helt enkelt att alla B9S och OmniCity-leder ska klara av exakt samma väglag som de gamla bussarna, personbilar och lastbilar med on-spot.
- För stor tilltro till små detaljer. Som att dubbdäck på framaxeln skulle lösa precis alla problem. Samtidigt som man inte ens behöver diskutera halkbekämpning.
- Journalister som inte granskar, utan på sin höjd rapporterar... en viss liten del av helheten. Utan att lyssna på de som försöker belysa helheten. Min släkt har varit VF trogen i decennier, men min enda egna personliga erfarenhet av VF-journalister var att de var som att tala med en vägg. Eller till en ren man hittar längs en grusväg i inlandet. Inget man sa verkade de förstå.

Har jag glömt något viktigt?

Greger Larsson

Robert T

Wow! Första gången jag ser ett dubbat drivdäck!
Vore intressant att studera mönstret på det, för på nya sajpade vinterdäck finns det ingen yta att dubba...

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 14 januari 2012, 13:54:25 PM
Ske-buss har dubbat även på drivaxeln(för kännedom ;)):

Även på stadstrafiken? Och förbättrar dubb verkligen vinteregenskaperna på B9S och OmniCity-led? En halvt om halvt retorisk fråga, då Skelleftebuss inte kör dessa modeller i sin egen stadstrafik.

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 14 januari 2012, 17:09:12 PM
Även på stadstrafiken? Och förbättrar dubb verkligen vinteregenskaperna på B9S och OmniCity-led? En halvt om halvt retorisk fråga, då Skelleftebuss inte kör dessa modeller i sin egen stadstrafik.

Även på stadstrafiken, ja.

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 15 januari 2012, 11:37:55 AM
Även på stadstrafiken, ja.

Det var intressant. Bra att ha all fakta på bordet.

Men jag tycker ändå att dubb är lite fel väg att gå. Bättre då att satsa på rejäl skötsel av vägnätet, samt fundera över hur  bussarnas viktfördelning ser ut. Skellefteå kommun har valt att ha allt i egen regi, vilket gör det lite enklare att samordna. Umeå kommun har valt vägen att via Länstrafiken upphandla och tilldela trafiken till ett stort företag som har egna rutiner med tillhörande centralt tecknade serviceavtal. Stora företag har i regel ett avtal med en däckleverantör och köper samma slags vinterdäck till alla bussar, för att få ner priserna. Att specialbeställa specialdäck till en enda depå låter dyrt för däckkontot. Dessutom har ju Umeå kommun, Länstrafiken samt Kommunal godkänt Nobinas köp av B9S med sin sidmotor.

Visst kan man som huvudman kräva olika saker. Men man måste även vara på det klara med att upphandlad trafik också innebär ett eget ansvar. Man kan inte kräva att bussoperatören ska ordna alla problem som uppstår. T.ex oplogade osandade gator. Vad jag vet står det inget i kontraktet att entreprenören ska behöva ha dubbdäck och snökedjor på bussarna för att kunna väga upp för ett nerbantat vägunderhåll.