Scania-Vabis 8405, motornummer 3917

Startat av bilomnibussen, 12 januari 2012, 14:13:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! Jag efterlyser ytterligare uppgifter om rubr buss som under någon tid ägts av Edvin Liljegren, Krokom. Den kan då ha haft regnumret Z 1381 och senare överlåtits till någon Andersson i Östersund. Från början ägdes den av Knut Oskar Gustavson i Örebro och därefter av Henning Andersson i Lännäs, Östernärke. Vore intressant att få fram det ursprungliga T-numret m m. Nämnda uppgifter kommer dels från SBH, dels från okänd källa.
Mvh Jan G

Greger Larsson

Enligt mina uppgifter ägdes en Scania-Vabis med motornr 3917 först av Biltrafik AB Hagabussen i Sundsvall med reg nr Y556 och redan 1936 såldes den till Anders Andersson i Östersund där den fick Z1381. Som sådan finns den också listad under Andersson i 1938 års bussbibel. 1942 inträdde nya ägarförhållanden i verksamheten och bussen fördes över till kompanjonerna Widblom & Liljegren. Okänt när den försvann därifrån, men fanns inte kvar 1950 "enl uppg".
Frågan är om bussen hann med någon sejour i T-län först eller om det finns någon form av lapsus i det aktuella fallet?

bilomnibussen

Det är mycket konstigheter i fallen med Scania-Vabis motornummer. Det har ibland bytts motorer vilket lett till förekomsten av nya motornummer och förvecklingar. I det här fallet vet jag inte var de ursprungliga uppgifterna kommer ifrån. Det kan säkert vara så, att två olika bussar sammanblandats. Varken Knut Oskar Gustavson eller Henning Andersson har sålt några andra bussar till så långt bort befintliga bussägare, ofta har de gått kvar i den egna rörelsen intill skrotningen eller sålts till omkringliggande företag. Jag har aldrig hittat någon så gammal Scania-Vabis hos bussägaren H Andersson i de tryckta register som skrivits av eller kopierats. Det finns dock en möjlighet att en sådan övertagits av Andersson från Gustavson i samband med att länsstyrelsen 1933 beslutade att endast Andersson skulle vara tillståndshavare på linjen Örebro-Odensbacken.

Min kompis Malte E i Hallstahammar försöker skapa en motornummerlista över Scania-Vabis bussar och lastbilar 1925 - 1945 och han sliter ofta sitt hår.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! Knepigt det där med ScV:s motornummer när det gäller deras förkrigs-bussar! Önskar nämnde Malte E all framgång i forskningen och vill samtidigt tacka för alla intressanta artiklar han producerade i MHS:s TUNGA MAGASINET under årens lopp! Hälsn. BengaB40

Mats Karlsson

Jag har en uppgift att nr motornr 3917 gick till Edvard Liljegren, Krokom, vilket bör ha varit år 1928.

Z1381 anges dock som 1931 års modell.

Frågan är om det är samma buss, eller om motorn har flyttats från ett chassi till ett annat. Jag har tyckt mig förstå att Scania-Vabis på den tiden utnyttjade systemet med utbytesmotorer. På så sätt kunde motorerna vandra runt i landet. Eftersom man väl var skyldig(?) på den tiden att meddela ändrat motornummer till Länstyrelsen, så blev det helt naturligt som bäddat för problem för oss som försöker identifiera gamla bussar idag.