SL Linje 73 tillfällig ändhållplats Tomteboda

Startat av Jimmy, 12 januari 2012, 13:14:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

Linje 73 går sedan 2012-01-10 Ropsten – Karolinska – Tomteboda/Karolinska institutet.
Detta pga att Norra Stationsgatan inte är helt farbar.
Ska gälla fram till sommaren 2012.

Hur är det tänkt att den ska vända i Tomteboda?
Jag har sett varianten åka till Karlbergsvägen men även triangelvändning vid 69ans ändhpl (inkl backning!).

Även sommaren 2011 så var Norra Stationsgatan avstängd 27/6 – 17/7.
Då omlades biltrafiken till Norra Stationsgatan – Torsgatan – Karlbergsvägen – Sankt Eriksgatan – Norra Stationsgatan.
Är det någon som vet om även linje 73 körde den omlagda vägen eller hade den en helt egen sträckning?

Jimmy

buskörare

Vi ska vända vid Karlbergsvägens början. Tanken var först att vända vid 69:ans hållplats, men det visar sig vara lite svårt om inte 69:an står nära kanten. Vilket den inte alltid gör.
När det var avstängt vid Torsplan sist, så åkte vi St:Eriksgatan-Karlbergsvägen-Tomtebodavägen, men enligt uppgift får vi inte åka där nu för SL, vilket är synd då den varit bäst för resenärerna kan jag tycka.

Edit: Det är tills vidare, och troligen inte klart till 2012 som du skrev.

Jimmy

Tack för utförligt svar, sånt gillar jag!

Och visst, ändringen gäller till 2013.

Så här står det på SL störningsinfo:
Buss 73 stannar inte vid Torsplan och Norra station från och med 2012-01-10 på grund av väghinder.
Gäller fram till sommaren 2013.
Uppdaterat: 2012-01-09 09:06

Jimmy

Traesk

Då återstår bara att se vem som blir först med en bild på en buss med destinationsskylten "73 Tomteboda"!