Huvudmeny

628T?

Startat av Carl Eric, 10 januari 2012, 20:43:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Hittade en bild på Keolis 6622 idag hos Bussmicke som är skyltad 628T "Margretelunds centrum". Bilden är tagen vid Tekniska Högskolan.

Min fråga är, vad var linje 628T? Var det en föregångare till dagens 628C Humlegården - Margretelunds centrum? Och vad stod T:et för?

Tacksam för svar! :)

MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Traesk

Den kanske utgick från Tekniska högskolan?

Mikael Ringmarck

Var det inte under trängselförsöket som vissa linjer skyltades med T?

Carl Eric

Citat från: Mrbuss skrivet 11 januari 2012, 11:03:53 AM
Var det inte under trängselförsöket som vissa linjer skyltades med T?

De linjer som fanns i Nacka/Värmdö under trängeselförsöktet hade alla prefixet X.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Traesk

Jag tror alla trängsellinjer hade suffixet "X".

Omnilasse

Hm, minnet är kort - men vi kan ju se på bilden att bussen utgår från Tekniska och det gör ju inte 628C i dag - så rimligen valde man ett T under den period då bussen utgick därifrån. Bilden är ju tagen efter det att själva försöket upphört och man valt att permanenta linjerna. Ett kort tag valde man ju då att låta bussarna utgå från Tekniska - men sedan ändrade man tillbaka till Humlegården. Så det enda rimliga är ju att linjen ett tag hette 628T.

Carl Eric

Tackar för svaren! Det låter som en rimlig förklaring...

J0han

Citat från: Carl Eric skrivet 11 januari 2012, 12:41:05 PM
Tackar för svaren! Det låter som en rimlig förklaring...
'

Bussen hette från början 628X när Stockholmsförsöket pågick men gick över till 628T när försöket var slut :)
http://www.stockholmsforsoket.se/templates/page.aspx?id=108

Finns även en PDF där på ca 100sidor om hela försöket om det är till intresse :)