Nobina vant stort anbud i Oslo

Startat av sterja, 10 januari 2012, 19:50:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sterja

Nobina Norge har i dag vunnet det største anbud i Oslo.

http://bussmagasinet.no/?p=1380

Dette anbudet omfatter den lengste og trafikktetteste rute i Oslo, linje 31, samt 30, 31E, 32 og den nye linje 36. Hele anbudet har pr i dag 20 mill passasjerer i året.

Hvilke busstyper som skal benyttes er ikke offentlig før klagefrist er utløpt i slutten av måneden, men ryktene sier Volvo.

Jonas Gustafsson

Dessa linjer (förutom den nya 36) är ju faktiskt just linjer som Nobinas föregångare i Norge, Schöyens Bilcentraler, körde innan förra upphandlingen!
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Lars

Här är inte sista ordet sagt.
Läs lite om Man-Unibussskandalen och se vilka bussar som Nobina måste köpa

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7951856

Bussarna ska vara mellan 18,74 och 18,75 meter långa i anbudskravet!

Artikel i Aftenposten
(Hoppas ni kan läsa den)

Cero

Citat från: Lars skrivet 12 januari 2012, 22:32:05 PM

Bussarna ska vara mellan 18,74 och 18,75 meter långa i anbudskravet!


Är detta ett skämt eller? Varför skulle huvudmannen ha synpunkter om man köper en buss som är längre eller kortare givet att den tar avtalat antal resande och ryms inom regelverket för fordonslängder? Tycker det luktar mygel lång väg.

Ersa

Stopp nu! Operatören/bussföretaget Unibuss blev utestängd från upphandlingen, pga korruption med tillverkaren MAN. Men det är trafikhuvudmannen Ruter som kräver bussar av en längd som endast tillverkaren MAN kan leverera?
Varför inte sparka/omplacera några fler tjänsteman i Ruter, och låt avskaffa alla fordonskrav som gynnar enbart MAN. Om dessa längdkrav får vara kvar, så lever ju precis hela korruptionen kvar.

Slutsats: Lätt att göra sig av med bussföretag, men mycket svårare att "sanera" hos trafikhuvudmännen.

Lars

Citat från: Cero skrivet 12 januari 2012, 22:55:11 PM
Är detta ett skämt eller? Varför skulle huvudmannen ha synpunkter om man köper en buss som är längre eller kortare givet att den tar avtalat antal resande och ryms inom regelverket för fordonslängder? Tycker det luktar mygel lång väg.

Nej det är fullt allvar, när trafikhuvudman, entreprenör och busstillverkare kommer överens och plockar pengar åt sig själva blir detta resultatet.
Fördjupningsmaterial för den som är intresserad!
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7860013
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10031249
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10031163


Lars

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2012, 23:06:25 PM

Slutsats: Lätt att göra sig av med bussföretag, men mycket svårare att "sanera" hos trafikhuvudmännen.
Det har du alldeles rätt i!

Det kan nog hända mycket innan detta är klart!
Det ska inte bara vara den exakta längden på centimetern när utan även andra faktorer som normalt inte har någon betydelse i en upphandling som finns med i kravlistan!

Robert T

Men jösse namn... Hur tänkte dom när dom trodde sig komma undan med ett sådant krav?

AL

Citat från: Stein E skrivet 10 januari 2012, 19:50:16 PM
Nobina Norge har i dag vunnet det største anbud i Oslo.

http://bussmagasinet.no/?p=1380

Missade tidningen att den röda färgen på MAN-bussen tillhörde Stockholm och inte Oslo?   ;D

The Boxer

Citat från: AL skrivet 13 januari 2012, 10:06:43 AM
Missade tidningen att den röda färgen på MAN-bussen tillhörde Stockholm och inte Oslo?   ;D

Är det inte SAMMA färgnyans, så är den i vart fall intill förväxling lik... :P

Jonas Gustafsson

Citat från: The Boxer skrivet 13 januari 2012, 10:36:19 AM
Är det inte SAMMA färgnyans, så är den i vart fall intill förväxling lik... :P

Bussarna i Oslo har varit klarröda sedan c:a 1985, dock med ett blått fält på dörrsidan (att man bara haft det på dörrsidan tycker jag ser fult och asymmetriskt ut). Med Ruters införande kom en ny design utan blått fält och kanske ännu närmare SL i röd nyans.

(Innan c:a 1985 var bussarna venetianskt röda (eller vad man kallade det?) med vita dekorlinjer. Jag skriver c:a 1985 för jag kommer inte ihåg om Volvo/Arnaledbussarna som kom 1985 var klarröda från början eller målades om.)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

sterja

Citat från: Stein E skrivet 10 januari 2012, 19:50:16 PM
Nobina Norge har i dag vunnet det største anbud i Oslo.

http://bussmagasinet.no/?p=1380

Dette anbudet omfatter den lengste og trafikktetteste rute i Oslo, linje 31, samt 30, 31E, 32 og den nye linje 36. Hele anbudet har pr i dag 20 mill passasjerer i året.

Hvilke busstyper som skal benyttes er ikke offentlig før klagefrist er utløpt i slutten av måneden, men ryktene sier Volvo.

Nå har jeg lest anbudsprotokollenprotokollen, og det viser seg at Nobina har lagt inn et anbud basert på MAN-busser. De tidligere refererte ryktene om at de skulle benytte Volvo viste seg defor å være feil.

sterja

Citat från: Cero skrivet 12 januari 2012, 22:55:11 PM
Är detta ett skämt eller? Varför skulle huvudmannen ha synpunkter om man köper en buss som är längre eller kortare givet att den tar avtalat antal resande och ryms inom regelverket för fordonslängder? Tycker det luktar mygel lång väg.

"Mygeldoften" har vi kjent i Oslo i flere år nå. Kravet om 18,75 m dukket opp for ca 5-7 år siden. Unibuss skulle ha nye busser til linjene 20 og 37. Da kom kravet om minimum lengde på 18,75 m, som er idntisk med makslengde i kjøretøyforskriften fra statlige myndigheter. Et annet nytt krav som kom med denne anskaffelsene var dørkonfigurasjon 2+2+2+2 og barnevognplass i bakvognen. Det er vel de to siste kravene som krevde en økning i max lengde, fra tidligere 18 m. Hvorfor MAN kunne levere busser som oppfyller disse kravene vet jeg ikke, men det var i denne tiden korrupsjonssaken oppsto.

Hvorfor minimumslengde på det nye anbudet er 18,74 m har jeg ikke sett noen troverdig forklaring på.

Det jeg har funnet ut så langt er at alternativ leverandør av busser med denne lengde er Solaris, men ingen tilbyder har levert forslag om bruk av disse i det nye anbudet. Jeg vet også at Boreal (som er det nye navnet på Veolia i Norge) leverte et anbud basert på Volvo. Dette anbudet ble akseptert i teknisk forstand, slik at Volvo derfor har vist at de kan levere leddbusser til Oslo. Boral leverte et parallellt anbud basert på Mercedes - sannsynligvis Citaro, men dette ble ikke akseptert da MB ikke kunne levere busser i henhold til tekniske krav. ???

De som vil lese mer om vurderingene finner tildelingsskrivet her:  http://www.sak.oslo.kommune.no/dok/Vedlegg/2012_01/970218_1_1.PDF