Huvudmeny

Jarlaplan

Startat av Lars-Henrik Larsson, 07 oktober 2007, 11:06:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Henrik Larsson

En bild från jarlaplan omkring 1973. Terminalen användes då mest för bussuppställning eftersom busslinjerna utgick från Rådmansgatan. Det var väl bara Vaxholmsbussarna (?) som fortfarande använde Jarlaplan som ändhållplats.

Pressbyråkiosken fanns ändå kvar, men borta är varmkorv-automaten som stod vid väggen på 1960-talet.


Jonas Strömblad

Himla skoj att de här bilderna finns, och nu lätt kan visas upp för stor publik!
/J

Ersa

Jättekul!  :)

Att Rådmansgatan användes som startplats mellan Jarlaplan och Östra station/Tekniska Högskolan visste jag inte.
Vilka årtal flyttades terminalerna Jarlaplan -> Rådmansgatan, samt Rådmansgatan -> TEH?

Peter Öden

Hej !

Nostalgin flödar !!
Tack Lars-Henrik för dina sv/v bilder !

Mvh Peter Ö

Cero

Citat från: Verspieder skrivet 07 oktober 2007, 20:06:52 PM
Jättekul!  :)

Att Rådmansgatan användes som startplats mellan Jarlaplan och Östra station/Tekniska Högskolan visste jag inte.
Vilka årtal flyttades terminalerna Jarlaplan -> Rådmansgatan, samt Rådmansgatan -> TEH?


1973 öppnades t-banan till Tekniska högskolan. Antar att bussterminalen är av liknande datum.

/Cero

Nico


Helt suveränt! Mera!  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Carl W

Citat från: Cero skrivet 07 oktober 2007, 21:46:30 PM
1973 öppnades t-banan till Tekniska högskolan. Antar att bussterminalen är av liknande datum.

/Cero

De bussar som gick från Rådmansgatan gjorde väl det ända till t-banan öppnades till Mörby C, dvs 1978?

Ersa

Men varför fortsatte man att använda Tekniska Högskolan, och fortfarande gör det än idag (samt Humlegården under trängselskatten) i så hög usträckning, efter att tunnelbanan stäckts ut till Danderyds sjh och Mörby C?
Det är ju knappast effektivt att färdas med buss Danderyd-Tekniska och omvänt i de båda rusningstiderna.

Frippe Fribas

Frågan är om T-banan klarar så mycket större belastning i rusningen däremellan?
När det var vagnbrist förra året valde ju Veolia att inte dra ned på Mörbytågen särskilt mycket trots att det innebar neddragningar i trafiken på annat håll.
Då var förklaringen att det inte inte skulle gå att dra ned på trafiken där i rusningen eftersom det var så mycket resenärer.
Vidare tror jag inte att Danderydsterminalen med sin nuvarande utformning har plats för alla Roslagsbussarna om de skulle starta där, det skulle förmodligen bli kaos på det hållplatsläge som används för dessa idag.
Skall Roslagsbussarna utgå från Danderyd måste T-banan gå tätare och bussterminalen byggas ut vilket jag tvivlar på att SL tycker det är värt.
//Fredrik

Cero

Om Danderyds sjukhus görs till huvudterminal för Roslagstrafiken innebär det ett ytterligare byte för de som kommer med olika innerstadsbussar till Tekniska högskolans terminal. Därmed havererar antagligen tunnelbanan (vilket påpekas ovan), så det är nog klokt att fortsätta köra till Teknis.

Sedan har ju de styrande i Stockholm fnatt på att alla ska kunna åka direkt från busken till Sergels torg, så det är väl egentligen förvånande att en terminal som betjänar ett så stort område som Roslagen ligger ända borta vid Östra station.

/Cero

Ersa

Citat från: Cero skrivet 08 oktober 2007, 10:41:31 AM
Sedan har ju de styrande i Stockholm fnatt på att alla ska kunna åka direkt från busken till Sergels torg, så det är väl egentligen förvånande att en terminal som betjänar ett så stort område som Roslagen ligger ända borta vid Östra station.

Schhh! Tala inte så högt. Om någon på SL hör dig kan de ju få för sig att även dra in Roslagslinjerna 639, 670 och 676 till Sergels torg.  ::)