Scania 113 + Swebus = Sant

Startat av Mikael Ringmarck, 05 januari 2012, 22:29:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ringmarck

Citat från: Nico skrivet 06 januari 2012, 12:01:21 PM
Schyssta bilder överlag, men bilden ovan gillar jag i synnerhet... eller rättare sagt bilden visar vad jag inte gillar oavsett depå. Brukar alltid vara en klassiker att de mornar man var lite extra trött i ögat så fick man självklart en vagn som man inte hittade direkt utan man fick springa runt och leta. Som grädde på moset så var det ofta (kändes det som i alla fall) någon form av strilstrålande väder... Att det är orampat och trycklöst när man är sen ut är sedan givetvis självklara ingridienser. ;D  :P

Haha....jo det har väl inträffat en eller annan gång. Men Bromma var i så fall undantaget som bekräftar regeln eftersom alla vagnar egentligen stod inomhus. Fack 18 var för felrapporterade vagnar och fack 19 var precis utanför tvätthallen så visst hände det att man fick ge sig ut. På slutet fick man i alla fall den briljanta idén att dra ut en luftslang till fack 18 och den fanns till höger om den gula containern i en stolpe. Någon ramp fanns ju som sagt inte. :)

Göran Nilsson

Citat från: Mrbuss skrivet 05 januari 2012, 22:29:02 PM

Ytterligare en 119 denna gång 1747. Men fy bubblan, nu har det börjat snöa så det är bäst att packa kameran och skynda hem  ;)

Håller med alla föregående om bilderna! Denna bilden är väl från hpl Mamrevägen i Bromsten, eller... Men när fanns 1747 i Bromma? Hade mitt veckoviste just i Bromsten 2006 men har inget minne av 1747, däremot av flertalet andra bussar i bildsvepet.
/ GNl

Tommy E

Citat från: Mrbuss skrivet 06 januari 2012, 13:00:46 PM
Tja, det beror kanske på hur man ser det. Bromma satte ibland ut MaxCi på sina avgångar till Mälaröarna redan 2003, kanske året innan också. Jag har åkt MaxCi på 311 till Sluts brygga t ex  :D Även Omnicity förekom på 309 bl a. Arriva 1021 var möjligtvis den första MaxCi som var stationerad i Tappström så på så sätt var den kanske först?  ;D

Det var som tusan. Jag har bild på en Omnicity på Mälarölinje från Swebustiden, men att det även förekom Maxci visste jag inte förrän nu. Undrar om man själv har åkt med någon gång. :P
Att 1021 var den första Maxcin stationerad i Tappström är jag dock tämligen säker på.

Citat från: Mrbuss skrivet 06 januari 2012, 13:00:46 PM
Nu ska jag rota vidare och se vad jag hittar!  ;)

Det ser jag fram emot! :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmupp

Citat från: Peter Öden skrivet 06 januari 2012, 08:58:48 AM
Hej !

De fd. Gävlebussarna jag avsåg var 0583, 0584 och 0604 !

Mvh Peter Ö

Jaha, så de har rullat i Gävle? Där ser man.

Citat från: Mrbuss skrivet 06 januari 2012, 13:00:46 PMHar du åkt mycket 118 så har du säkert åkt med mig någon gång  ;D En av mina favoritlinjer i västerort, särskilt delen Spånga stn - Vällingby.

Om jag har åkt den mycket? Ha! Visst har jag det. Har åkt hela linjen någon enstaka gång, så det är inte helt omöjligt att jag åkt med dig, inte.

Mikael Ringmarck

Citat från: Göran Nilsson skrivet 06 januari 2012, 14:27:39 PM
Håller med alla föregående om bilderna! Denna bilden är väl från hpl Mamrevägen i Bromsten, eller... Men när fanns 1747 i Bromma? Hade mitt veckoviste just i Bromsten 2006 men har inget minne av 1747, däremot av flertalet andra bussar i bildsvepet.
/ GNl

Det stämmer bra att det är hpl Mamrevägen! "Hela lilla serien" 1744-1747 blev flyttade från Botkyrka till Bromma och rullade där för en tid, gissningsvis 2 år. Måste ha varit runt 2004-2007.

Göran Nilsson

Citat från: Mrbuss skrivet 06 januari 2012, 21:26:59 PM
Det stämmer bra att det är hpl Mamrevägen! "Hela lilla serien" 1744-1747 blev flyttade från Botkyrka till Bromma och rullade där för en tid, gissningsvis 2 år. Måste ha varit runt 2004-2007.
Tack! Jag hade väl bara oturen att missa 1747 under min Bromstensperiod 2006, 1744-1746 vet jag däremot att jag åkte med då.
/GNl

Mikael Ringmarck

Jag tycker vi kör vidare med några bilder till!

Vi börjar i Brommahallen där det vanligtvis såg ut såhär, drösvis med Scanior!  :D Swebus 1282, 4148, 3942 och fd. Gävle-MaxCin 0583 är det som syns på bild.

Swebus 4148 var något udda i Bromma. Extraljus och dörrställning 1-1-1 var inte så vanligt, här dock fotad bakifrån. Minnet sviker var den rullade innan. Var det Ekerö, Märsta eller kanske t.o.m Botkyrka?

En inredningsbild från den avställda 1506 kommer här. När bilden togs 2005 så hade den precis blivit ersatt av Mercedes Citaro i 59-serien.

Nu har vi flyttat oss till Vällingbydepån. 3842 var en av nyleveranserna till Bromma 1995...i serien ingick 3839-3844. Jag tror att 3862 kom från något annat garage liksom 3849-3851 gjorde.

Vi drar oss vidare till Solna centrum där Bromma fortfarande körde linje 513. Linjen byttes under 2007 mot Råstas linje 116. Fr.o.m augusti kan vi mycket väl få se Lundabussar (dvs. från gamla Bromma trafikområde) på denna linje igen. Kanske t.o.m Scaniaboggi?  ;) 3839 var med om en smäll i fronten och har efter lagning fått ett lite säreget utseende.

Sist ut är 1856 som liksom 1857 och 1859 gjorde några år i Bromma. Just detta är fd. SL H16 5252.

Bussmupp

Nämen titta, 118 mot Hallonbergen. Snygga bilder.

Citat från: Mrbuss skrivet 09 januari 2012, 12:02:58 PM

En inredningsbild från den avställda 1506 kommer här. När bilden togs 2005 så hade den precis blivit ersatt av Mercedes Citaro i 59-serien.

Den där inredningen kommer jag ihåg. Sätena var sköna att sitta på, men det fanns nästan alltid åtminstone ett löst säte någonstans i bussen.

Mikael Ringmarck

Citat från: Bussmupp skrivet 09 januari 2012, 14:25:58 PM
Den där inredningen kommer jag ihåg. Sätena var sköna att sitta på, men det fanns nästan alltid åtminstone ett löst säte någonstans i bussen.

Jo det var rätt vanligt att ställningarna brukade rosta i fästet. 1495 eller 1496 rullade med några urmonterade stolspar och man ersatte också något par med en äldre variant från utrangerade CN112. Jag hittade två till inredningar som du säkert minns  ;)

Swebus 0786

Swebus 3839

Tommy E

Trevliga bilder igen!

Citat från: Mrbuss skrivet 09 januari 2012, 12:02:58 PM
Swebus 4148 var något udda i Bromma. Extraljus och dörrställning 1-1-1 var inte så vanligt, här dock fotad bakifrån. Minnet sviker var den rullade innan. Var det Ekerö, Märsta eller kanske t.o.m Botkyrka?

Den flyttades 2003 från Mälaröarna till Bromma enligt http://www.arleborg.com/moab/swebus/4148.shtml.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmupp

Citat från: Mrbuss skrivet 09 januari 2012, 18:31:24 PM
Jo det var rätt vanligt att ställningarna brukade rosta i fästet. 1495 eller 1496 rullade med några urmonterade stolspar och man ersatte också något par med en äldre variant från utrangerade CN112. Jag hittade två till inredningar som du säkert minns  ;)

Swebus 0786

Swebus 3839

Jaa då, de där känner jag igen. De var nästan lika sköna. Fast inte längre, nu när de flesta är så slitna och förstörda. Fast bussarna är lika kul att åka, oavsett inredning. ;D

Danne B.

Riktigt fina bilder! Bra skärpa och fina färger.

Dessutom trevliga motiv! :)

//Danne