Lantligt på Hisingen årets andra dag (BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 04 januari 2012, 22:00:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Många förknippar Hisingen endast med höghus, bilindustrier, hamnar och oljecisterner, men mer än hälften av öns yta är glesbygd vilket bevisas av följande bilder.

På den långa linje 37 (Klareberg-Eriksdal-(Kungälv)-Kornhalls färja-Säve-Tuve-Hjalmar Brantingsplatsen) kunde man i måndags se två bussar från GS äldsta serie, 237 och 240 från 2001. Här är först fram- och baksida av 237:an vid hpl Nordängen i skogen mellan Eriksdal och Kornhalls färja.

Medan bussen gör sin extrasväng till Kornhallsfärjan kör jag och min 3-årige medhjälpare raka vägen till den vackra byn Skändla vid foten av Skändlaberget, Göteborgs fornlämningsrikaste område. Efter en stunds väntan kan vi fota bussen igen.

I bortre ändan på bilden ovan går en avtagsväg västerut (till höger i bild) mot Stora Holm och Säve Depå. Säve Depå är gamla Flygvapendelen av Säve flygplats med sina bergshangarer, där numera flygmuséet Aeroseum finns. Stora Holm är ett säteri men är också känd för alla som tagit körkort i Göteborg för sin trafikövningsbana, där halkprovet avläggs. Nedan står en buss från GS hittills senaste leverans just vid hållplatsen Trafikövningsbanan, med ett nyss avhjälpt fel. Servicebilen har precis lämnat platsen och bussen skall till att fortsätta kraftigt försenad.

Efter Stora Holm åkte vi tillbaka samma väg och hamnade vid Tuve kyrka. Norr om kyrkan ligger hållplatsen Bergsgårdsvägen där en  12m-MAN fotaes. Linje 35 går Säve stn-Säve depå-Stora Holm-Tuve-Hjalmar Brantingspl.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Mikael T Nilsson

Tack för dessa vackra landskapsbilder från Göteborg. De uppskattas!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

mushkot

35 och 37 var sköna linjer att varva ner på efter några varv på 17... :)

Erling.L

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

PauPut

Bengt H

Linje 39 hette det på min tid på spårvägen, första halvan av 70-talet. Det var även då en mycket trevlig linje att varva ner på. Tack för fina bilder som får mig att minnas.

/f.d.101