Efrer snö kommer regn

Startat av RoggaBoy, 03 januari 2012, 06:36:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Umeås första lokalbuss för dagen som sitter fast. Kommer varken fram eller bakåt. Har det senaste dygnet kommit massor av snö och just nu är de +2 och regn.

Kommer nog snart bli inställda lokalbussar igen.

Var de inte dom som sa här i forumet att Scania var bäst på vintern och att de inte var problem med dom jämfört med B9S?

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 03 januari 2012, 06:36:39 AM
Var de inte dom som sa här i forumet att Scania var bäst på vintern och att de inte var problem med dom jämfört med B9S?

Inte vad jag kan minnas, nej. Scania OmniCity-led delar nog sistaplatsen med Volvo B9S när det gäller vinterbussar. Det är nog hugget som stucket. B9S står stilla med snurrande högerdrivhjul, medan OmniCityns TC-system får panik och stryper gasen helt vid halka. Alternativt viker sig hela bussen som en "fällkniv".

Gamla normalgolvade Scanialedvagnarna CN113CLB (Umeå hade sex st i etanolversion) samt de gamla Volvo B10MA-ledvagnarna med mittmotor fungerade alltid mycket bättre i halka, tack vare bättre fördelning av drivhjulens drivkraft på Scanian (ASR), samt normal motorplacering på Volvon (mellan drivhjulen).

Utan att klaga kan man bara kort konstatera att lågentré- och låggolvsbussar leder till sämre vinterbussar som kräver ett betydligt dyrare vägunderhåll. Vilket Umeå kommuns gatuförvaltning nog inte riktigt hängt med på, då de ju inte är i bussbranschen. En kommun kan inte få både bättre tillgänglighet samtidigt som man sparar pengar. Det man sparar på ett konto (neddragningar av färdtjänst/närtrafiklinjerna 83-84) blir en annan utgift på ett annat konto (utökning av väghållning).

bjorn_k

Jag hittade avstängningen av antisladden i Volvos menysystem häromdan, hoppas jag slipper använda den för att eventuellt ta mig lös från valfri hpl i vinter... :-S

Jan

Varför ställer man inte in ledbussarna med bakmotorer i garaget vid denna väderleken?
I branschen i 40 år

Ersa

För att alla depåns bussar säkerligen behövs. Det finns nog inte möjlighet att ställa undan fem bussar och samtidigt köra alla avgångar.