SJ-Buss

Startat av lycbr, 02 januari 2012, 19:50:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lycbr

Ber om ursäkt för de halvdåliga bilderna... Det är i alla fall Kruthusgatan i Göteborg.

Johnny

Bilderna är ok. När tog du bilderna, jag ser att postterminalen är under byggnad, men kommer inte ihåg när den byggdes. Jag har ett svagt minne av att linje 16 gick till Kungsbacka och Varberg innan pendeltågens tid, men vart gick linje 466?

Är bussen som är skyltad 16 en av de som levererades inför högertrafiken och som hade en dörr på vänster sida, bakom framhjulen när de kördes före dagen H?

Björn Forslund

Citat från: Johnny skrivet 03 januari 2012, 09:09:02 AM
Bilderna är ok. När tog du bilderna, jag ser att postterminalen är under byggnad, men kommer inte ihåg när den byggdes. Jag har ett svagt minne av att linje 16 gick till Kungsbacka och Varberg innan pendeltågens tid, men vart gick linje 466?

Är bussen som är skyltad 16 en av de som levererades inför högertrafiken och som hade en dörr på vänster sida, bakom framhjulen när de kördes före dagen H?

Det där är en Volvo B58  och de kom senare efter Dagen H. SvOf har 1120 från 1970.
Det var Scaniorna med liknande kaross som hade vänsterdörr då de gick ett par år i vänstertrafik.

bilomnibussen

Trevligt att se de bilderna. Bekanta busstyper från förr i världen och bekant ställe där vi på SwEX hade rast. Jag brukade luncha i restaurangen högst upp i postterminalen som man ser under byggnad i bakgrunden. På sommaren intog man kaffet på maten ute på altanen med utsikt över en stor del av centrala Gbg.
mvh Jan G

S Svensson

Citat från: Johnny skrivet 03 januari 2012, 09:09:02 AM

Jag kan inte identifiera när bilderna är tagna. Troligen dock i början av 1978.
Jag ser en van Hool kanske 1488 eller 1490 om bilderna inte är tagna en lördag. Volvo Säffle skyltad 466 är troligen 1518. Linje 466 är linjen utmed RV40 och E4 Göteborg-Stockholm över Jönköping. Men en Säffle tyder på turen från Göteborg vid 17-18 tiden fredag till Norrköping.
Jag tittade på en tidtabell från 1973 med tillhörande Trafikdistriktsorder (internt SJ) och om jag minns rätt så infördes de nya linjenumren 4 maj 1973.
Tidigare fanns det linjenr 2-ställiga som maj 73 ersattes med 3-ställiga. 1971 linje nr 31 är 3 dd linje 1,dvs Göteborg-Jönköping som 1973 blev 331. Där är distriktet först dock att man delvis gjort om distriktsindelningen.
Efter detta blev alla linjer som är snabbuss;expressbuss och dito veckosluts utförda med 8xx.
Linje 456 är Göteborg-Karlsborg-Hallsberg-Stockholm och 466 Göteborg-Norrköping-Stockholm. Den linje som infördes juni 1984 kallades 830 och då gick parallellt 856 och 866 såsom veckoslutsbussar.  Märk att vissa linjer kunde gå samma sträckor men med olika distrikstssiffror (första av tre) och samma sedan.
Märk att om bilderna är tagna en lördag så är van Hool en Cst buss och Säfflen från Nr troligen.
Kanske fler vill diskutera när bilder kan vara tagna !

lycbr

Van Hoolen i bakgrunden är en GDG-buss från Värmland. Jag minns mycket väl att föraren pratade en mycket bred värmlenska. Innan GDG.s tvätthall Nickeln fanns tvättade GDG-Expresserna sina bussar här på Kruthusg. Men denna föraren visste nog inte att Nickeln var klar för jag minns att det sades att de inte skulle tvätta här längre eftersom de hade egen tvätthall numera. Tyvärr skrev jag aldrig upp inv nummren på bussarna men jag tror Säfflebussen är en Norrköpingsbuss som kört Veckoslut på Fredagen ner till Gbg, jag har också för mig att linje 466 var Stockholm-Norrköping-Jönköping-Göteborg. Kortet är iaf taget en lördageftermiddag våren 1979. Kortet nedan är den riktiga 1490 i Halmstad en söndageftermiddag hösten 1983.(Tyvärr också lite suddig, kunde tyvärr inte hantera min mammas kamera riktigt)

Jonas Gustafsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 januari 2012, 09:43:42 AM
Det där är en Volvo B58  och de kom senare efter Dagen H. SvOf har 1120 från 1970.
Det var Scaniorna med liknande kaross som hade vänsterdörr då de gick ett par år i vänstertrafik.

Göteborg hade 1100-1109 från 1969. Registreringen skulle kunna tydas till DHM365. I så fall är det 1108.
//Jonas Gustafsson
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

lycbr

Kan mycket väl stämma. Jag tror att Hägglundaren i tvätthallen är 1103.

Johnny

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 januari 2012, 09:43:42 AM

Hmm, jag har bestämt för mig att SJ köpte både Volvo/Hägglunds och Scania/Katrineholm för trafiken på Kungsbacka/Onsala/Vallda/Varberg inför dagen H och att dessa hade en dörr på vänster sida. Scaniorna hade vikdörrar, men Hägglundarna andra dörrar. Även om jag var i mellanstadieåldern då så brukade jag hålla god koll på om bussarna var Volvo eller Scania.

Björn Forslund

Citat från: Johnny skrivet 04 januari 2012, 11:27:39 AM

Hmm, jag har bestämt för mig att SJ köpte både Volvo/Hägglunds och Scania/Katrineholm för trafiken på Kungsbacka/Onsala/Vallda/Varberg inför dagen H och att dessa hade en dörr på vänster sida. Scaniorna hade vikdörrar, men Hägglundarna andra dörrar. Även om jag var i mellanstadieåldern då så brukade jag hålla god koll på om bussarna var Volvo eller Scania.

Både Scania BF och Volvo B715 (mopederna) fanns med vänsterdörr bakom framaxeln, med Katrineholmskaross. Likaså Scania med med Larvik- och Hägglundskaross. Men B58 Hägglund med dörrar 1-1-0 kom först efter Dagen H och det fanns ju ingen anledning att ha vänsterdörr då. Jag är mycket osäker på om det överhuvudtaget fanns B58:or vid SJ som hade vänsterdörr bakom framaxeln.
Observera att Hägglundare på Scania och Volvochassi hade samma dörrar o var väldigt lika varandra exteriört.

Johnny

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 januari 2012, 11:38:29 AM
Både Scania BF och Volvo B715 (mopederna) fanns med vänsterdörr bakom framaxeln, med Katrineholmskaross. Likaså Scania med med Larvik- och Hägglundskaross. Men B58 Hägglund med dörrar 1-1-0 kom först efter Dagen H och det fanns ju ingen anledning att ha vänsterdörr då. Jag är mycket osäker på om det överhuvudtaget fanns B58:or vid SJ som hade vänsterdörr bakom framaxeln.
Observera att Hägglundare på Scania och Volvochassi hade samma dörrar o var väldigt lika varandra exteriört.

Jag kunde läsa och urskilja skillnaderna mellan beteckningarna "Scania-Vabis" och "Volvo" redan på vänstertrafikens tid...

Björn Forslund

Citat från: Johnny skrivet 04 januari 2012, 11:52:39 AM

Jag kunde läsa och urskilja skillnaderna mellan beteckningarna "Scania-Vabis" och "Volvo" redan på vänstertrafikens tid...

Ovsett det så går det inte ha någon dörr bakom framaxeln på dessa B58:or, eftersom batterierna sitter där. Hoppas du noterade några vagnsnummer på de SJ bussar Volvo B58/Hägglund med vänsterdörr du sett.

Bussföraren

De enda B58/Hägglund som levererades till SJ före högertrafiken var Stockholmsbussarna, 2 av dessa gick i vänstertrafik med sina högerdörrar, dock inte i Götet utan i Norrland.

Som Björn skrev så fanns B58:orna inte som omställningsbuss av enkla orsaker, endast som ren vänster eller ren högervagn

Björn Forslund

Citat från: Bussföraren skrivet 04 januari 2012, 12:06:52 PM
De enda B58/Hägglund som levererades till SJ före högertrafiken var Stockholmsbussarna, 2 av dessa gick i vänstertrafik med sina högerdörrar, dock inte i Götet utan i Norrland.

Som Björn skrev så fanns B58:orna inte som omställningsbuss av enkla orsaker, endast som ren vänster eller ren högervagn

Ja, och de rena vänstervagnarna var väl enbart avsedda för export till vänstertrafikländer.

lycbr

Här är en Hägglundare på Nisse platsen där man ser vänstersidan ;D