KCL 130 (GDG Continentbus) (GDG 2825)

Startat av Ove Bojarp, 06 oktober 2007, 22:55:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

Denna har kanske varit på bild tidigare? Foto i Östersund vid Hotell Winn
       hette det då.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ove Bojarp skrivet 06 oktober 2007, 22:55:07 PM

hette det då.

Van Hool Jumbo kan man aldrig se för mycket av :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Fernestad

Citat från: Ove Bojarp skrivet 06 oktober 2007, 22:55:07 PM

hette det då.
Lilla Fridolf's buss från GDG ksd
mvh Fernestad

Lars

Denna fina pärla gick sina sista glansdagar uppe i Arvika.

Den gick ofta på Veckoslutslinje 879 till Stockholm. vi hade vid den tiden en vecoslutstur som gick från Arvika på lördag morgon och hem från Stockholm 16.00 på söndag med överliggning på Nymans i Älvsjö. Delen Arvika Karlstad gick bussen samtidigt som länstrafiklinje 102 och biljetterna för både länstrafik o veckoslut sålde vi i samma biljettmaskin på den tiden. Ibland blev det beställningsuppdrag åt Nymans på lördag eftermiddag o sönda förmiddag i Stockholm. En av mina kollegor körde kören som sjöng på Palmes begravning i denna buss på ett sådant uppdrag.

En vinterdag i senare delen av 80-talet (hittar inte almenackan för dag) när jag körde ovanstående tur hem till Värmland i full snöstorm med fullsatt buss var jag 1 timma efter tidtabellen när jag Lämnade Eskilstuna. på 110 vägen utanför Volvos fabrik på väg hem precis där gatbelysningen slutar la bussen helt enkelt av, jag petade in en lägre växel och den kom igång på nytt efter ett tag, glad  som jag blev fortsätte jag men efter 2 km blev det världens väsen från motorn och så tände sig både olje och vattenlampan, det var bara att sväng in till vägkanten.

Det var alldeles kolsvart ute där stod jag utan både mobil och ficklampa, naturligtvis så hade ju GDG i Arvika någon mobil på den tiden och ingen trafikant heller. Med endast en reflex började jag att vinka på bilar som kom förbi. Efter ett par minuter stoppade en taxi, han ropade på sin radio men bärgningskåren hade alla resurser inom överskådlig framtid upptagna och precis då stoppar en bärgare som körde förbi på väg hem för att sova och undrar vad som hänt. Han går under bussen o tittar o ber mej starta, motorn startar men dundrar nåt helt otroligt och han skriker att jag ska slå igen. Kommer in o säger att det är hål i blocket på motorn och vevstaken på 5:e cylindern tittar ut och ger mej sovernirerna ni kan se på bilden nedan (De ligger snyggt i mitt vitrinskåp som minne)
(3000 mil tidigare bondreparerades motorns 5:e cylinder efter att den nöp för en annan förare i Norska fjällen genom att byta kolv och foder på endast den cylindern)

Bärgaren tog med mej til SLT:s garage i Eskilstuna för dem kände han och 35 min efter att motorn skurit var alla passagerare och väskor lastade in i en grön Scania Ajokki boggi. En så flott buss kunde man bara drömma om i Arvika på den tiden.

Bussen fick sedan inmonterad en B10M motor på Volvo i Eskilstuna