Hjälp med en bild, tagen i Norge

Startat av Susanne, 01 januari 2012, 21:03:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

Jag försöker komma i håg vart jag befann mig då jag tog denna bild, men kommer inte på det.
Bilden är tagen i augusti 1994 och det är i Norge. Tror vi hade besökt Trondheim i samma veva så platsen bör kanske finnas i närheten. Det kan ju hända att trollet inte finns kvar, eftersom det gått nästan 18 år sen jag tog bilden.
Troll finns ju lite vart stans i Norge, men vet någon vart jag varit just just på bilden?

swedebear

Citat från: Susanne skrivet 01 januari 2012, 21:03:54 PM
Jag försöker komma i håg vart jag befann mig då jag tog denna bild, men kommer inte på det.
Bilden är tagen i augusti 1994 och det är i Norge. Tror vi hade besökt Trondheim i samma veva så platsen bör kanske finnas i närheten. Det kan ju hända att trollet inte finns kvar, eftersom det gått nästan 18 år sen jag tog bilden.
Troll finns ju lite vart stans i Norge, men vet någon vart jag varit just just på bilden?

En gissning skulle vara på toppen av Trollstigen. Nu var det länge sen jag var där också, men det bör rimligen finnas Troll uppe på toppen där

Susanne

Nej, Trollstigen är det inte. Har varit där några gånger och det året var vi inte där.

TageK

Jotunheimen, där finns det väl också troll??
Mvh/Tage

Susanne

Ingen som känner igen sig på bilden?
Någonstans mellan Brekken-Stjördal-Trondheim bör det vara.

Drängen

Körde du alltså Röros-Selbu-Stjördal-Trondheim, om jag fattat rätt?. Lurar på om jag sett nåt liknande runt Selbu....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Drängen skrivet 04 januari 2012, 21:53:14 PM
Körde du alltså Röros-Selbu-Stjördal-Trondheim, om jag fattat rätt?. Lurar på om jag sett nåt liknande runt Selbu....

Visst är det Selbu.
http://exviking.net/man/large/selbu-troll.htm

Jonas Gustafsson

Hmm. En del detaljer skiljer sig åt, kanske bara p g a ommålning och ny stav? Men platsen verkar inte vara exakt samma heller om inte planen är igenväxt, fler stenar tillkommit och ett hus rivits sedan 1994.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Susanne

Citat från: Drängen skrivet 04 januari 2012, 21:53:14 PM
Nja, Funäsdalen-Brekken osv, det blir nästan samma väg iallafall, för mellan Funäs-Röros finns den inte.
Den som finns i Selbu som Staffan länkar till är ju onekligen väldigt lik, och skulle mycke väl kunna vara den, även om platsen runt om ser lite annorlunda ut, det beror lite på kameravinkeln, kanske huset är borta eller så finns den bakom den länkade bilden.

Tack för att ni redde ut detta.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Susanne skrivet 04 januari 2012, 23:29:25 PM
Nja, Funäsdalen-Brekken osv, det blir nästan samma väg iallafall, för mellan Funäs-Röros finns den inte.
Den som finns i Selbu som Staffan länkar till är ju onekligen väldigt lik, och skulle mycke väl kunna vara den, även om platsen runt om ser lite annorlunda ut, det beror lite på kameravinkeln, kanske huset är borta eller så finns den bakom den länkade bilden.

Tack för att ni redde ut detta.

Trollet står nog inte på exakt samma plats men det bör fortfarande vara Selbu.

Ingwar Åfeldt

Det är uppenbarligen Selbu. Skillnaden mellan bilderna beror nog på att den länkade bilden är tagen före Susannes bild. Huset är inte byggt än. Men huset/ladan på höjden i bakgrunden finns på båda bilderna. Den stora ljusa stenen till höger om trollet är densamma på båda bilderna och i samma position.

M v h
Ingwar

Mats Karlsson

Den länkade bilden är tagen senare. Det har växt upp en del bakom trollet, men huset står kvar, precis bakom trollet. Taket skymtar lite grand till vänster om trollet.

Susanne

Nu har jag lyckats lokalisera trollet via Google Earth och här står den.

Bilden är från Google Earth.

Susanne

Kan tillägga för den som undrar, så är trollet uppsatt 1992. Fick svaret från Selbu kommun.

Drängen