Dödsolycka i Karlstad

Startat av Wetjo, 01 januari 2012, 11:44:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

yngrot

Tragisk olycka  hörde talas om den under dagen.. .. Om det stämmer att hon sprang efter bussen så visar ju detta hur farligt det är att springa efter bussen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikael Ringmarck

Det här borde man faktiskt skriva ut och köra upp i fejjan på de som kutar efter bussen och bankar....oftast brukar jag låta de hållas men de gånger jag blivit rädd att jag ska köra över personen och skällt på densamme så får man alltid goddag yxskaft svar som "Oj då...det visste jag inte".

Jag tycker det är ett jävligt beteende med noll respekt för föraren! Utan att veta hur olyckan egentligen gått till så vill jag bara säga att om den inträffade på samma sätt som det jag varit nära att råka ut för så hoppas jag att föraren ifråga inte mår (alltför) dåligt över det inträffade. Han bör inte på något sätt lastas för det inträffade  >:(

Hagri

En 20-årig kvinna omkom två timmar in på nyårsnatten när hon blev överkörd av en buss på Drottninggatan i Karlstad.
– Det var en ren olycka, säger Lennart Salomonsson, trafikchef på Nobina.
Läs mer på Nya Wermalnds-Tidningen

Hagri

Oavsett händelseförloppet är det en tragisk händelse när en människa dör i trafiken. I detta fall en 20 årig ung kvinna med ett helt liv kvar att leva. Det drabbar även många andra närstående, vänner och bekanta till den avlidna samt föraren och passagerare på bussen som var inblandad i olyckan.
När man läs om olyckor där bussar är inblandade går tankarna först till den inblandade föraren och kollegan. Men också till de risker och faror som finns i jobbet som bussförare. Incidenter som liknar denna olycka har de flesta av oss varit med om med människor som springer framför eller vid sidan om bussen när vi är på väg ut från hållplatsen.

Jag tycker Lars Bull tar lite lätt på olyckan. Värmlandstrafik har precis som de andra länstrafikbolagen ett ansvar för säkerheten vid resecentra och hållplatser.  Alla risker går inte att bygga bort eller skydda sig mot, men det går även att informera resenärerna om farorna. Där tycker jag att banverket varit bättre med både markeringar och skyltar på perronger.

Mikael Ringmarck

Citat från: Hagri skrivet 02 januari 2012, 12:49:07 PMAlla risker går inte att bygga bort eller skydda sig mot, men det går även att informera resenärerna om farorna. Där tycker jag att banverket varit bättre med både markeringar och skyltar på perronger.

Nej det skulle ju bli absurt om man skulle försöka bygga bort alla risker  :) Men sunt förnuft är något som jag gärna ser att det portioneras ut lite mer av...det verkar väldigt ojämnt fördelat idag. Och hur bra trafikverket än skyltar så är det många som bryter mot dessa förbud, det märker man när man spakar tåg. Det är väldigt obehagligt att rulla in på en station när någon står bara centimeter från kanten.  :-\

lil-sis

Man kan inte bygga bort folks dumhet.

I Uppsala har de ju fått ta till väktare som STOPPAR folk från att försöka springa efter tågen och ta sig på efter att de har avgått  :-\

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 05 januari 2012, 13:02:26 PM
Man kan inte bygga bort folks dumhet.

I Uppsala har de ju fått ta till väktare som STOPPAR folk från att försöka springa efter tågen och ta sig på efter att de har avgått  :-\

Det började man väl med efter att en kvinna hamnade under SJ-pendeln? Det är alltid lika tragiskt när sådant här händer. Oavsett buss, tåg eller andra färdmedel. :(

Robert T

Citat från: Ersa skrivet 05 januari 2012, 13:12:35 PM
Det började man väl med efter att en kvinna hamnade under SJ-pendeln? Det är alltid lika tragiskt när sådant här händer. Oavsett buss, tåg eller andra färdmedel. :(

http://svt.se/2.33538/1.1860246/kvinna_dog_efter_perrongolycka

lil-sis

Citat från: Ersa skrivet 05 januari 2012, 13:12:35 PM

Ja och det som är så sjukt är ju att folk FORTSATTE försöka springa ikapp tågen och ta sig på de i farten även direkt efter olyckan  ???