Huvudmeny

Nu är f:et på plats!

Startat av Carl Eric, 29 december 2011, 13:26:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

I samband med att blåbussarna flyttades från Grisslinge till Mölnvik så blev det också "nya" flexbussar. Enligt Peter Errets lista så är det 5785 - 5789 samt 6049 som tjänstgör som flexbussar i Nacka-Värmdö. Idag var jag nere i Gustavsbergs centrum och såg då att 5786 hade fått f-dekalen, precis som flexbussarna i Stockholm City har. Tidigare har flexarna varit utmärkta med den gula skylt som syns i framrutan. Bilden är tagen med mobil men jag hoppas att ni i alla fall ser vad det står! :)

Keolis f 5786 i Gustavsbergs centrum den 29/12-2011.



MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Max W

Ursäkta en "dum" fråga från en gammal pensionär:
"Flexbuss" är det i detta sammanhang det vi på min tid kallade "Förfogandevagnar"? Dvs några bussar utplacerade på olika ställen i stan som kunde gå som förstärkning vid behov på olika linjer under rusningstid?

Att jag undrar kan bero på att jag en tid nu jobbat med Trafikminnens uppdateringar av "Flexlinjer" i landet, dvs typ Vällingby-Flexen och andra Närtrafiklinjer.
/Max

Jonas Strömblad

Citat från: Max W skrivet 29 december 2011, 13:39:45 PM
Ursäkta en "dum" fråga från en gammal pensionär:
"Flexbuss" är det i detta sammanhang det vi på min tid kallade "Förfogandevagnar"? Dvs några bussar utplacerade på olika ställen i stan som kunde gå som förstärkning vid behov på olika linjer under rusningstid?

Ja, det kan man väl nästan säga. Skillnaden på en "vanlig" förfogandvagn och dagens Flex är väl att Flexbussarna bemannas av speciella förare som fått fördjupad utbildning i linjenätet utanför närområdet och på så vis är användbar i andra delar av länet. Jag skulle tro att bussarna dessutom är utrustade med kartor och en del annat "bra att ha". Innerstadens vagnar fick exempelvis extraljus på taket för att de skulle kunna ta sig utanför tullarna även i mörker  :D

/J

Ersa

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 29 december 2011, 13:44:45 PM
Innerstadens vagnar fick exempelvis extraljus på taket för att de skulle kunna ta sig utanför tullarna även i mörker  :D

Citat från: Ulf Berlin
16.00 från Tekniska Högskolan och ankomst till Hallstavik 17.55 fredagen 5 mars 2010. Foto: Ulf Berlin

Bussmicke

Den resan kan inte varit rolig..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl Eric

Citat från: Bussmicke skrivet 29 december 2011, 14:55:16 PM
Den resan kan inte varit rolig..

En resa med MaxCi är väl aldrig rolig? ;D
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

J0han

Räckte Etanoltanken fram och tillbaka?

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 29 december 2011, 14:55:16 PM
Den resan kan inte varit rolig..

Jämfört med vadå? Ordinarie bussarna på 639?

Ted Selander

Citat från: Max W skrivet 29 december 2011, 13:39:45 PM
Ursäkta en "dum" fråga från en gammal pensionär:
"Flexbuss" är det i detta sammanhang det vi på min tid kallade "Förfogandevagnar"? Dvs några bussar utplacerade på olika ställen i stan som kunde gå som förstärkning vid behov på olika linjer under rusningstid?

Att jag undrar kan bero på att jag en tid nu jobbat med Trafikminnens uppdateringar av "Flexlinjer" i landet, dvs typ Vällingby-Flexen och andra Närtrafiklinjer.
/Max

Max, inga frågor är för dumma i vår föränderliga värld.

Som tillägg till Jonas inlägg:
Förfogandevagnar finns kvar i vissa trafikavtal, och är beställda av SL för förstärkningstrafik.
Flexbussar är Keolis sätt att hålla med extra resurser. De kan avhjälpa och minimera störningar i ordinare trafiken, men förstås också köra förstärkningsturer.

Flexlinjer i betydelsen servicelinje/närtrafik är en helt annan historia.

/Ted

JB

Citat från: Bussmicke skrivet 29 december 2011, 14:55:16 PM
Den resan kan inte varit rolig..

Nej verkligen inte, men det är å andra sidan aldrig en längre resa med SL eftersom stadsbusskomfort räcker överallt enligt dem...

Bussfanatikern

Citat från: Johan Ek skrivet 29 december 2011, 15:12:42 PM
Räckte Etanoltanken fram och tillbaka?
Det tror jag väl att den gjorde om bussen var fulltankad inför avfärden mot Norrtälje.

yngrot

Citat från: Carl Eric skrivet 29 december 2011, 14:57:07 PM
En resa med MaxCi är väl aldrig rolig? ;D



Aja baja nu ska vi inte vara såna . MaxCi  som är en av de bästa busstyper vi har tyvärr snart borta..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina