En tur på Fjällexpressen före jul

Startat av Marc, 28 december 2011, 19:17:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

22 december, 2 dagar kvar till julafton, marken är grön i Stockholm och folk börjar ge sig av mot landet för att fira jul!

På garaget håller jag på och "klargör" 527 för en tur mot Sälen och Idre. SMHI säger varning varning för väderomslag till milt och sedan Dagmar, så en extra koll att snökedjorna finns på sin plats. Volvo har gjort någon garantikampanj och byter ut alla luckor på 9700serien, därav det fläckiga utseendet.

Klockan närmar sig 15:05, framkörd på Cityterminalen och väntar på min kollega i 510 som skall köra parallellt mot Sälen och Trysil.

En hemsk trafik ut från Stockholm och genom Uppsala (där trafiken alltid är hemsk oavsett tid på dygnet), men vi når ändå Sälens By några minuter före tid och får här vänta in bussen från Köpenhamn-Skåne-Göteborg som har bytespass till Idre. Nobina 6329 passerar bakom mig.

Tomten har dålig disciplin på sina husdjur...stopp i uppförsbacke gillas icke!! -17grader.

På sekunden 23:25 rullar vi upp till Idre Fjäll och möts av Idrefjällens Buss&Taxi som sköter logistiken/utkörning på plats. Dagen slut och snabbt i säng, SMHI ylar fortsatt om trafikkaos!

Efter prick 9 timmar startar jag tomturen hemåt, tempen är nu nära nollan och vägen glashal.

Men det bryr sig inte tomten och hans djur om...

Snart så börjar det falla duggregn på vägen och det var bara att smyga söderut. Många var det som hörsammade varningarna, på 2,5timme mellan Idre och Älvdalen mötte jag 7 bilar. Dalatrafikbussen dök inte heller upp, så den bör ha fastnat på vägen.

Susanne

Fina bilder. Att de saltat vägarna är ganska uppenbart med alla renar på vägen. Ingen bra kombination med halka och renar...

Robert T

homer

Johan Hansson

Marc, dina reseberättelser mycket trevliga att läsa.
Hoppas få följa dig under vintern här på forumet.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Fikman

Trevligt repotage
Norr om Mora saltas de inte

Marc

the0fiskis