Boggianvändning Stockholms innerstad.

Startat av Anders N, 28 december 2011, 11:45:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders N

Hej!

Tänkte fråga om någon har koll på boggiutsättningen i innerstaden? På 69:an verkar det nästan bara gå boggi. Är det någon annan linje som är ren boggilinje?

Cero

P.Ek

På linje 59, 69 och 76 brukar det gå boggie med vissa undantag.

Carl Eric

Söderhallen kör 59, 69 och 76 med boggi, Björknäs kör 71 med boggi. Det är de enda två siffriga linjerna som trafikeras med boggi!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

jbnilsson

Citat från: Carl Eric skrivet 28 december 2011, 12:59:03 PM
Söderhallen kör 59, 69 och 76 med boggi, Björknäs kör 71 med boggi. Det är de enda två siffriga linjerna som trafikeras med boggi!
71:an körs även med ledbuss av omloppstekniska skäl. Vet att Möga har en snutt på morgonen som brukar köras med trängselvagn.

Carl Eric

Citat från: jbnilsson skrivet 28 december 2011, 13:23:22 PM
71:an körs även med ledbuss av omloppstekniska skäl. Vet att Möga har en snutt på morgonen som brukar köras med trängselvagn.

Det betyder B9S eller? För Scania-bussarna är väl för långa...?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Fredde

Citat från: jbnilsson skrivet 28 december 2011, 13:23:22 PM

Visst är det så. Dock körs den endast till/från Slussen (Katarinavägen/Slussen övre).

Citat från: Carl Eric skrivet 28 december 2011, 13:37:45 PM
Det betyder B9S eller? För Scania-bussarna är väl för långa...?

Precis, det är B9S som syftas. Kallas även ibland för vattenskallar (kylarens placering på taket). Eller braskaminbussar (motorns utseende). Kärt barn har många namn... ;)

Marc

Mmm...för långa jämfört med Scania?
Är väl ingen skillnad större skillnad, en trängselVolvo är väl 18.5-18.6m om jag inte missminner mig? ::)

jbnilsson

Citat från: Marc skrivet 28 december 2011, 17:22:06 PM
Är väl ingen skillnad större skillnad, en trängselVolvo är väl 18.5-18.6m om jag inte missminner mig? ::)

Jag ser heller inget hinder att kära med Scania-led på 71:an. Vet att man satt ut Man-led ibland.  Har själv kört in till Kungsträdgården på B9S och det är inga problem.

Däremot får inte våra Scania boggi gå på 71:an. Iaf inte sträckan Folkungagatan - slussen/Kungsträdgården.

Carl Eric

Citat från: Marc skrivet 28 december 2011, 17:22:06 PM

Sorry Marc, glömde bort Ramsmora! ;D Syftade på en Scaniaboggi!

Ersa

"Trängselvagn" betyder bussar (av olika fabrikat) som finansierades av SL i och med trängelförsöket för några år sedan. Orden "trängselvagn" och "trängselbuss" bör därför inte användas synonymt med alla SL-röda Volvo B9S i länet.

bjorn_k

Om man då inte vill syfta på trängseln ombord.. :-O

(OT javisst, men B9s är en trång buss...)