Umeå: Linje 84 och 4 till bl.a Ön

Startat av Ersa, 06 oktober 2007, 21:07:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Linje 84 vänder nära Öns brofäste. 5-7 min rast med bussen uppställd "mitt i gatan" på gamla E79:an mellan Teg och Obbola? Nej, hellre då stå trafiksäkert "ur vägen" ute på Ön.

Lantlig idyll.

Sedan blev det byte till OmniCity och en resa ut till Stöcksjö. Maxfart låga 70 km/h på 90-väg där de flesta kör 110. När man ligger ute på E12:ans vägren och varvar ur motorn för att nå 70 km/h saknar man sin MaxCi!  :(
Här framme i östra Stöcksjö, där Abramssons nr 22 i form av en blå Carrus Star 602 glider förbi på landsbygdslinje 126.

Paus vid "Stöcksjö Central" där avgångstiden inväntas.

Kvällen avslutas med korta 4:an via Söderslätt ut på Ön, och hem igen via Söderslätt.

När jag nådde Vasaplan och Operan blev jag mobilfotograferad av två roade tjejer som nog tyckte att mitt beteende att fota bussar var märkligt, trots att jag var firmaklädd. Ha! Nu har jag skrämt Jessika så mycket att hon aldrig vågar fota en buss i stan igen, om det sitter fnissande småtjejer i närheten.  ;)

bussgrabben

Trevliga bilder! Du får se det som en bonus att du glädje tjejerna också :D

Jessika

Citat från: Verspieder skrivet 06 oktober 2007, 21:07:48 PM
När jag nådde Vasaplan och Operan blev jag mobilfotograferad av två roade tjejer som nog tyckte att mitt beteende att fota bussar var märkligt, trots att jag var firmaklädd. Ha! Nu har jag skrämt Jessika så mycket att hon aldrig vågar fota en buss i stan igen, om det sitter fnissande småtjejer i närheten.  ;)

Ungefär så, ja... Fast jag vågar ju inte fota bussar även om det inte är en kotte i närheten! ;D
Mycket trevliga bilder! Linje 4 till Ön är väldigt spännande. Och tänk på att den linjen kan få 10-minuterstrafik i framtiden om politikernas byggplaner förverkligas - fast då förmodligen med helt andra fordon och en helt annan sträckning... Men ändå! :D
/Jessika

Jacob med C

Måste väl vara en av din favobussar på linje 4???  ;D ;D ;D
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Simon A

Stackare att ni behöver ha Neoplan(plockoplan)även ni ;) Ingen kommer ifrån den skiten verkar det som. Kanske är bättre än Uppsalas, vad vet jag.

//Simon

Ersa

Det sägs att Umeås små Neoplanare ska gå några få år till, och sedan ska de ersättas med de OmniCity-vagnar vi redan har i vagnparken. Servicelinjerna 83 & 84 ska dras om så att stora bussar klarar av att köra dem. Idag går 83:an förbi ett trångt köpcenter (Coop Forum) vars parkering ska byggas om senare, och 84:an passerar under en låg viadikt på Teg (c:a 3,1 m) där linjen inte ska gå sedemera.

Klokt säger jag. Hellre några få ändringar av linjesträckningen hellre än att köpa in ytterligare fem speciallbeställda småbussar om några få år. Speciellt numera när vi har upphandlingar i stadstrafiken, med alla bussflyttar sådant innebär.

Jessika

Det är väl vettigt. Omnis kan användas i rusningstrafiken morgon och kväll, och sedan gå på servicelinjerna mitt på dagen. Neoplanarna är ju liksom inte användbara till så mycket mer. Fast faktum är att jag har sett dem gå som förstärkningsbussar i morgonrusningen ibland, men där gör de ju liksom varken till eller från...
/Jessika