Kronoberg - upphandling 2012

Startat av CR, 23 december 2011, 17:14:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CR

Förfrågningsunderlag för upphandling i Kronoberg har utkommit. Totalt c:a 160 bussar. Anbud kan lämnas på allt från 1 till alla omlopp som singlar eller kombination, dock ej på stadstrafiken i Växjö där de 38 tursatta bussarna ingår i ett paket. Följande stationeringsorter finns med antal bussar inom parentes:

Växjö stad (38)
Växjö landsbygd (38)
Lammhult (5)
Värnamo (2)
Ljungby (22)
Lidhult (1)
Markaryd (5)
Tingsryd (10)
Ryd (4)
Älmhult (6)
Braås (1)
Rottne (2)
Ramkvilla (1)
Åseda (5)
Lenhovda (1)
Alstermo (4)
Grimslöv (7)
Lessebo (8 )
Moheda (2)
Alvesta (2)

bjorn_k

Undra just om några smååkare har någon chans på några av de mindre "paketen"? Vad tror ni?

CR

Eftersom det enbart är lägsta pris i denna upphandling, så har smååkarna som jag ser det mycket goda chanser till att vinna trafik!

Mittlinje

Kriterierna för Lessebo ser verkligen trevliga ut - den trafiken skulle jag vilja lägga på  8)

bjorn_k

Citat från: CR skrivet 23 december 2011, 17:22:47 PM
Eftersom det enbart är lägsta pris i denna upphandling, så har smååkarna som jag ser det mycket goda chanser till att vinna trafik!
Va bra! Inte för att vara sån...men mindre åkare har oftast fräschare busspark. Detta oberoende av ålder på vagnarna...

Jan

Citat från: bjorn_k skrivet 23 december 2011, 17:17:22 PM
Undra just om några smååkare har någon chans på några av de mindre "paketen"? Vad tror ni?
Växjö och Ljungby kommer de stora kanske att på kanske också Tingsryd. sedan blir det smååkare som snikar på det övriga.
I branschen i 40 år

Mittlinje

Men de som ligger i kanten av länet bör väl också vara intresserade, t ex Nobina som finns i Hässleholm!

Kronobergarn

När kommer resultat... hittar inget på LTK hemsida.

Carl Eric

Kul sätt att upphandla på! Skulle ha varit roligt att se någonting liknande här i Stockholm, då skulle man ju själv (för skojs skull) kunna ha räknat på de olika paketen! :D
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

homer

Citat från: Carl Eric skrivet 09 januari 2012, 17:37:13 PM
Kul sätt att upphandla på! Skulle ha varit roligt att se någonting liknande här i Stockholm, då skulle man ju själv (för skojs skull) kunna ha räknat på de olika paketen! :D

SL har ju så komplexa krav att inte ens sveriges största bussbolag klarar av att lägga bud, hur ska då smååkarna klara av det...

CR

Citat från: Kronobergarn skrivet 09 januari 2012, 12:14:43 PM
När kommer resultat... hittar inget på LTK hemsida.
Lugn i stormen, förfrågningsunderlaget kom ut veckan före jul. Inlämning av anbud den 12 mars, länstrafiken ska därefter utvärdera och förhandla med de olika anbudsgivarna. Tilldelningsbeslut kan väntas i juni 2012.

CR

Citat från: homer skrivet 09 januari 2012, 21:44:43 PM
SL har ju så komplexa krav att inte ens sveriges största bussbolag klarar av att lägga bud, hur ska då smååkarna klara av det...
Nu gör förminskar du väl ändå Nobina, för det är klart att de klarar av att räkna på ett SL-anbud!

Sen att de inte har tågkompetens inom huset eller lyckades finna en partner i den senaste upphandlingen får väl snarast ses som en black om foten, mer än som en kompetensbrist.