Skåne - upphandling 2012

Startat av CR, 23 december 2011, 16:47:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

en_dalmas

den här upphandlingen gäller väl under den nya kollektivtrafiklagen som började gälla vid årsskiftet, men vad jag kan förstå här så verkar det inte än så länge som att lagen har gjort nån skillnad.  eller har den det kanske?

Jan

Citat från: Walter skrivet 21 juni 2012, 21:57:13 PM
Fråga på Helsingborg, ska alla,Arrivas nuvarande bussar fortsätta rulla, dvs även de 65-vagnar från 2001 som flyttades upp från Malmö? Eller endast de MAN som anskaffades till och under nuvarande avtal. Jag är osäker på hur många vagnar Arriva har nu.
Nya Boggie ska ersätta.
I branschen i 40 år

Mattias Petersson

Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Der_löwe

Citat från: en_dalmas skrivet 26 juli 2012, 13:08:15 PM
den här upphandlingen gäller väl under den nya kollektivtrafiklagen som började gälla vid årsskiftet, men vad jag kan förstå här så verkar det inte än så länge som att lagen har gjort nån skillnad.  eller har den det kanske?

Det kommer vara en lång övergångsperiod innan den vanlige resenären märker någon större skillnad. Sedan kommer det även i framtiden vara upphandlingar på trafik då ett visst grundutbud med den mindre lönsamma trafiken måste finnas tillgänglig. Det är upp till den nya myndigheten att avgöra var sådan trafik skall finnas och få kosta.

Men redan nu har många företag börjat köra kommersiell trafik. I tex Östersund så kör Nettbuss Stadsbussarna en del nattrafik ut till landsorten under Storsjöyran denna vecka, vilket innan nya lagen inte skulle varit möjligt utan någon form av överenskommelse med Länstrafiken.


Lars-Håkan_E

Citat från: Överlid skrivet 26 juli 2012, 21:26:55 PM
Det kommer vara en lång övergångsperiod innan den vanlige resenären märker någon större skillnad. Sedan kommer det även i framtiden vara upphandlingar på trafik då ett visst grundutbud med den mindre lönsamma trafiken måste finnas tillgänglig. Det är upp till den nya myndigheten att avgöra var sådan trafik skall finnas och få kosta.

Men redan nu har många företag börjat köra kommersiell trafik. I tex Östersund så kör Nettbuss Stadsbussarna en del nattrafik ut till landsorten under Storsjöyran denna vecka, vilket innan nya lagen inte skulle varit möjligt utan någon form av överenskommelse med Länstrafiken.

Sådan trafik är inget som är en följd av lagen, tillfällig trafik enstaka dagar, veckor eller under sommaren med fastställd tidtabell har funnits sedan urminnes tider utan att något samarbete eller överenskommelse med resp huvudman.

Så länge det inte varit fråga om en konkurrerande trafik har huvudmännen inte haft något att säga till om, tidigare skulle resp Länsstyrelse godkänna tidtabell o taxa även för sådan trafik men detta förfarande försvann för många år sedan.

Det finns turismanläggningar för både sommar o vinterturism som bedrivit egen linjetrafik sedan -70 talet för att ta några exempel,
Snäckgärdsbaden, Kneippbyn, Åre/Duved, Sälen etc

Der_löwe

Citat från: Håkan_E skrivet 26 juli 2012, 21:36:32 PM
Sådan trafik är inget som är en följd av lagen, tillfällig trafik enstaka dagar, veckor eller under sommaren med fastställd tidtabell har funnits sedan urminnes tider utan att något samarbete eller överenskommelse med resp huvudman.

Så länge det inte varit fråga om en konkurrerande trafik har huvudmännen inte haft något att säga till om, tidigare skulle resp Länsstyrelse godkänna tidtabell o taxa även för sådan trafik men detta förfarande försvann för många år sedan.

Det finns turismanläggningar för både sommar o vinterturism som bedrivit egen linjetrafik sedan -70 talet för att ta några exempel,
Snäckgärdsbaden, Kneippbyn, Åre/Duved, Sälen etc

Det är just frågan om konkurrerande trafik eftersom även Länstrafiken i Jämtland kör nattbussar efter samma linjesträckning under samma dagar. Så nej, det har inte alls varit tillåtet innan.

Lars-Håkan_E

Citat från: Överlid skrivet 27 juli 2012, 02:16:18 AM
Det är just frågan om konkurrerande trafik eftersom även Länstrafiken i Jämtland kör nattbussar efter samma linjesträckning under samma dagar. Så nej, det har inte alls varit tillåtet innan.

Varför kör man konkurrerande nattrafik? Det låter inte som någon vidare bra affär om man inte erbjuder något mervärde.

Jag antog givetvis att det inte fanns någon trafik i huvudmannens regi.

Om det fanns ett behov av utökad trafik under Yran vilket det sannolikt gör borde kanske huvudmannen uppdra åt Stadsbussarna att utöka sitt utbud dessa dagar vilket inte är något problem med nuvarande avtalskonstruktion.

Men högst sannolikt är man själaglada för att någon utomstående tar denna risk istf att man själva ska behöva göra det, däremot lär väl stora arga konkurrenten Centrala Buss vara mindre imponerad av denna lösning.

Lars-Håkan_E

Sedan kanske admin kan dela denna tråd med tanke på innehållet :-)

Der_löwe

Citat från: Håkan_E skrivet 27 juli 2012, 10:00:47 AM
Varför kör man konkurrerande nattrafik? Det låter inte som någon vidare bra affär om man inte erbjuder något mervärde.

Jag antog givetvis att det inte fanns någon trafik i huvudmannens regi.

Om det fanns ett behov av utökad trafik under Yran vilket det sannolikt gör borde kanske huvudmannen uppdra åt Stadsbussarna att utöka sitt utbud dessa dagar vilket inte är något problem med nuvarande avtalskonstruktion.

Men högst sannolikt är man själaglada för att någon utomstående tar denna risk istf att man själva ska behöva göra det, däremot lär väl stora arga konkurrenten Centrala Buss vara mindre imponerad av denna lösning.

Mervärdet i detta fall är bland annat ett lägre pris (upp till 27 kr lägre beroende på biljettyp) och fler avgångar under sista timmen på natten, vilket sannolikt leder till färre resande på LTs ordinarie turer.

Stadsbussarna kör redan sedan tidigare en rejält utökad trafik under yran, men har inte tidigare innan kunnat konkurera med Länstrafikens egna linjer. Avtalet med LT är dock väldigt fritt, då man kör på så kallat nettoavtal där SB får behålla samtliga biljettintäkter, avtalet går ut på att se till att tätortstrafiken fungerar i Östersund med stort eget ansvar, vilket den sannolikt inte skulle göra om man inte utökade trafiken under dessa dagar. Så det finns ingen formell beställning från LT till SB, men trafiken skall fungera! Nu pratar vi ÖSD-/Frösötätortstrafiken alltså.

CB blir väl glada då deras avtal till stor del bygger på produktionsersättning, så om dom har färre resenärer är det ju bara bra för dom, om man skall tänka cyniskt.

På sikt kan man ju tänka sig att LT helt tar bort nattbusstrafiken till Krokom och Brunflo nästa år under Yran om SB kör, det är ju upp till trafikmyndigheten att avgöra. Då blir det upp till CB (eller andra) att avgöra om man vill ge sig in i leken på kommersiell basis och konkurera med SB. Nu var det för kort inpå för att man skulle kunna göra på annat sätt och man har antagligen inte fått in rutiner för detta. Vilket inte är helt lätt heller då lagen enbart fodrar att man anmäler ny trafik 21 dagar innan trafikstart.

Lars-Håkan_E

Man kan ju anta att huvudmannen gärna drar in nattrafiken helt när man ser att det finns intressenter på kommersiell basis, det var detta jag menade som en stor nackdel för Centrala Buss, man tappar ju redan stora volymer genom de indragningar som blir i Länstrafiken framöver vintern där delägarna redan har börjat varsla chaufförer.
Det lär väl vara första gången i länet sedan länstrafiken trädde in på -80 talet som företagen behöver varsla p.ga reell arbetsbrist (indragna linjer/avgångar)

Genom att förändringarna även berör numerären av fordon i avtalen lär det bli en kostsam förändring för delägarna i Centrala Buss, KR kommer billigt undan och i Tätorten lyckades man inte driva igenom några inskränkningar alls.

Der_löwe

Citat från: Håkan_E skrivet 27 juli 2012, 11:09:14 AM
Man kan ju anta att huvudmannen gärna drar in nattrafiken helt när man ser att det finns intressenter på kommersiell basis, det var detta jag menade som en stor nackdel för Centrala Buss, man tappar ju redan stora volymer genom de indragningar som blir i Länstrafiken framöver vintern där delägarna redan har börjat varsla chaufförer.
Det lär väl vara första gången i länet sedan länstrafiken trädde in på -80 talet som företagen behöver varsla p.ga reell arbetsbrist (indragna linjer/avgångar)

Genom att förändringarna även berör numerären av fordon i avtalen lär det bli en kostsam förändring för delägarna i Centrala Buss, KR kommer billigt undan och i Tätorten lyckades man inte driva igenom några inskränkningar alls.

Är denna process klar nu alltså? Vet bara att man pratade om detta under senvåren i media att dra in trafik men att inget då var 100% spikat.

Lars-Håkan_E

En del dras in helt, andra ersätts med Taxi eller Minibuss (11 pl)
Lokala turer i "Skollägen" kan övergå till resp kommun att betala om de skall finnas kvar

Sleepydriver

Citat från: CR skrivet 21 juni 2012, 11:25:24 AM
Även Veolias defensiva hållning kan man tycka är märklig. Bolaget har kör i Ystad sen 50-talet och väljer nu att "prisa ut" sig från området och inte lägga bud överhuvudtaget i Lund där de borde ha en enorm fördel mot konkurrenterna med sin depå vid Gastelyckan.

Att Veolia inte la bud / har en defensiv hållning beror på att vi är till salu och därför inte får lägga bud just nu. Detta enligt cheferna inne i Lund.
Det kan gå som i USA nyligen. Hittas ingen som vill ta över, så läggs Sverige ner och de lönsamma länderna behålls. Och vilket länsbolag vill anlita ett företag som kanske slår igen efter 1-2 år och man skall upprepa anbudsprocessen.
Betonar dock att det är ryktesvägen från undercheferna i Lund detta kommer från.
Men dock så har Veolia tappat nu i tre eller fyra anbud runt om i Sverige vilket gjort att bussflottan är -700 snart.

Jan

Citat från: Sleepydriver skrivet 26 augusti 2012, 10:56:53 AM
Att Veolia inte la bud / har en defensiv hållning beror på att vi är till salu och därför inte får lägga bud just nu. Detta enligt cheferna inne i Lund.
Det kan gå som i USA nyligen. Hittas ingen som vill ta över, så läggs Sverige ner och de lönsamma länderna behålls. Och vilket länsbolag vill anlita ett företag som kanske slår igen efter 1-2 år och man skall upprepa anbudsprocessen.
Betonar dock att det är ryktesvägen från undercheferna i Lund detta kommer från.
Men dock så har Veolia tappat nu i tre eller fyra anbud runt om i Sverige vilket gjort att bussflottan är -700 snart.

Veolia Transport la pris på TP Ystad.
I branschen i 40 år

starbrelleboy

Någon som vet något om 305 och 308