Sjuhärads Buss CGO080 [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 06 oktober 2007, 19:56:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Bussen fotograferad vid Borås resecentrum tidigare idag. Den har ett förflutet som Swebus 3939 enligt SBH.

Esbjörn

Javisst, och med alias Interbus 13.

yngrot

Är den nyligen införskaffad? Har inte sett den vid deras garage i Aplared vad jag kan minnas.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 06 oktober 2007, 23:16:02 PM
Är den nyligen införskaffad? Har inte sett den vid deras garage i Aplared vad jag kan minnas.

Nej, inte precis. Den förvärvades 16 mars 2005 enligt bilregistret. Jag har sett den förut, bl a som skolbuss i Svaneholm.

yngrot

Ok vet du om de har den uppställd i Svaneholm?

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 07 oktober 2007, 12:19:55 PM
Ok vet du om de har den uppställd i Svaneholm?

Nej det vet jag inte, såg den bara släppa av barn på några ställen när jag var i krokarna.

S Svensson

Företaget har adress i Frufällan. De borde väl ha garage i närheten. Företaget har sina rötter i Aplared och taxiföretaget där. Verksamheten kanske flyttades  från Aplared till Frufällan (Skogsryd). Se äldre skolbussannonser från Dalsjöfors där det talas om Stures buss.Företaget körde ursprungligen Aplared-Roasjö på 70 talet. Hade eget linjetrafiktillstånd.

yngrot

De har bussar uppställda i Aplared både stora och små. Neoplanen på Bernts bild har jag däremot inte sett där.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 08 oktober 2007, 04:31:27 AM
Företaget har adress i Frufällan. De borde väl ha garage i närheten. Företaget har sina rötter i Aplared och taxiföretaget där. Verksamheten kanske flyttades  från Aplared till Frufällan (Skogsryd). Se äldre skolbussannonser från Dalsjöfors där det talas om Stures buss.Företaget körde ursprungligen Aplared-Roasjö på 70 talet. Hade eget linjetrafiktillstånd.

Företagets bolagsadress återfinns vid Klinten i Frufällan och inte Skogsryd. Det vill säga i backen på riksväg 42 mellan Frufällan och Sparsör. Man kan ofta se bussar stående där utanför ägarens bostad (samma som bolagsadressen). Något garage i Frufällan verkar dock inte finnas. Ibland står bussarna också vid Frufällans fd station.
Sjuhärads Buss köpte den här bussen i samband med att de vunnit skoltrafik i Borås kommun med start i januari 2005. Om jag minns rätt hyrde de den först i ett par månader.
På bilden syns bussen i Interbus-kostym i Herrljunga. Den tjänstgör där som standby-buss. SJ hade nämligen beslutat att aldrig invänta försenade tåg och hade därför strategiskt utplanerade bussar om ett tåg skulle bli försenat. Om tåget från Borås var 10 minuter försenat blev det alltså att åka buss från Herrljunga till Stockholm i stället. Eller vänta i två timmar. Gissa vilket de flesta valde. Men det brukade blir 3 - 5 personer i bussen, så den fick ändå köra.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)