strulande kortläsare (västtrafik)

Startat av reseguiden86, 22 december 2011, 23:46:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

Är det någon mer som upplevt strul med västtrafiks kortläsare ? oftast är det på dom nyare men det förekommer även på dom äldre. Tex igår när jag åkte med en buss till stan så lös det rött på en ny och det stod 100% sen inget mer.

Medans på en gammal läsare när jag åkte hem stod det Ofullständig Cd och även den lös ilsket rött.
Är det dålig kvalité på läsarna eller är det bara tillfälliga fel just här i Borås området?

Erling.L

Låter som en uppdatering som gått fel eller liknande
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Olof Lagerkvist

Citat från: Erling.L skrivet 23 december 2011, 05:11:24 AM
Låter som en uppdatering som gått fel eller liknande

Sånt här är alltid lite av skräckscenario vid uppdateringar av sådana här system. Det kan fungera perfekt i labbmiljö, ja kanske till och med på massvis med maskiner om man testar uppdateringen först i liten skala. Sedan när man ska skicka ut den till samtliga så visar det sig att det ändå är något speciellt med några hundratal, kanske tusental maskiner där ute i verkligheten som gör att dom inte fungerar efter uppdateringen. Då kan det ta tid att rätta till om man måste göra något manuellt handgrepp för att lägga in korrigerad programvara.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ingemar

I fallet med de gamla kortläsarna är det tydligen problem med minnestillgången, de ligger nära max. Detta ger problem i samband med uppdateringar, då det alltid är ett antal läsare som inte klarar av att uppdatera sig fullt ut. Dessa måste då tas in till Västtrafik och uppdateras där.
De nya har jag ingen erfarenhet av, så där vågar jag inte uttala mig.
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

ResVille

Under hösten har det varit en hel del strul med Hajen som låst sig vid linjebyte och tappat filler. För förarna blir det extra strul med att få igång maskinen igen. För resenärerna är det bara positivt då de får åka gratis.
Det gör ju inte användarna mer positiva varken till maskinen, tekniken eller Västtrafik vilket de inte glömmer att förmedla till resenärerna när det krånglar eller strular.
Väger man in vilken skada på varumärket en felaktig uppdatering kan medföra innan man pytsar i väg uppdateringen?