Huvudmeny

Volvo B59/Säffle

Startat av Mikael T Nilsson, 06 oktober 2007, 19:44:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Nässjö Omnibus vagnar övergick till SJ-Buss under 1980-talet. Dessa vagnar fick inv.nr. i 30xx-serien. Nässjö Omnibus 26 fick inv.nr. 3008 hos SJ-Buss. Jag tror inte att den hann gå över till Swebus. En trevlig busstyp annars, som var vanlig i många svenska städer under 1970- och 80-talen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mattias

Trevlig bild,tack för den Micke!

//Mattias
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 oktober 2007, 20:25:07 PM
Trevlig bild, däremot kan jag nog inte alls hålla med om att Vo B59 var en trevlig busstyp, iallafall inte från förarperspektivet.

//Lars

Jag kan tänka mig att varken B58 eller B59 /Säffle från 70-talet var så roliga att köra. Ur diggarsynvinkel var de intressantare. :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Krille

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 oktober 2007, 20:25:07 PM
Trevlig bild, däremot kan jag nog inte alls hålla med om att Vo B59 var en trevlig busstyp, iallafall inte från förarperspektivet.

//Lars

Förklara gärna mer ingående! Intressant för en gröngöling.

/K

Krille

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 oktober 2007, 10:49:48 AM
Vo B59 var ett försök av Volvo att erbjuda en riktig stadsbuss, bussarna drogs med många mer eller mindre allvarliga problem som tex ledde till att SL på 15 år inte köpte någon Volvo med bakmonterad motor.

Ett av de största problemet var framvagnskonstruktionen som ledde till mer eller mindre konstant rattfrossa så fort man passerade 30 km/h, den tvåstegs ZF lådan som användes i bla SL bussarna var ingen bra kombination tillsammans med Volvomotorn, de bussar som hade Wilsonlåda "slapp" det problemet.

//Lars

Aha, tvåstegslåda kan inte vara nån höjdare nej...
Var 1:an väldigt kort och 2:an väldigt lång då? Trodde inte det fanns "sämre" än 3-stegare!

/K

M

Märkligt för det var väl ZF2HP45 även i Scania

Lars

Hej

Samma problem med växling i fast hastighet hade vi i stadsbussarna i Arvika 3165 o 3166
år 1990-2005 även om de var fyrväxlade så växlade de fast om än lite mjukare än 59:orna (körde dem 1981-1985) och varvade ut på 4:an i 80 km/h för att bli snabbare.
När vi klagade på problemet när vagnarna var nya så förklarade en växellådskille från ZF som besökte oss sa att Swebus var lite snåla för man kunde man välja fast växling eller växling efter omständigheterna. Han förklarade att man snabbt kunde se det genom att titta på databoxen till växellådan.
Fast växling = Svart databox
Variabel växling = Silverfärgad databox

Ni kan ju själv gissa vilket styrsystem saom var dyrast!

Kim

Hver eneste gang Volvo B59 bliver nævnt i dette forum kommer der hele tiden kommentarer om hvor dårlig en bus den var. Men det er ikke min erfaring, muligvis i Sverige pga. opbygningen med Säffle karrosseri og ZF2HP45 gearkassen var det en dårlig bus (og dem uden retarder), men i resten af verden var det en meget populær bus. I Danmark, Belgien, Portugal og Australien var den populær blandt chauffører og busfans. Den var snabb, den var nem at køre, den havde en fantastisk kort vende/dreje radius, den havde lav indstigningshøjde og var utrolig simpelt opbygget og krævede minimum af vedligeholdelse.

I København var chaufførerne glade for modellen (lige bortset fra den første serie uden retarder), og værkstederne da modellen bare kørte og kørte og..

I Lissabon kørte modellen fra 1975 til 2005 op og ned af de stejle bakker med over 100 passagerer i bussen hver dag i altså næsten 30 år. Carris valgte at skrotte andre busmærker der var nyere på grund af B59'erens drift-stabilitet. I Australien blev modellen altid solgt videre efter 20-22 års drift til private vognmænd hvor de kørte 5-8 år mere. Nogle kører endda endnu.

Jeg synes det er lidt ærgeligt at nu når busmodellen er helt forsvundet at der så er nogle personer her der beskriver denne fantastiske busmodel så negativt hver eneste gang den bliver omtalt her, for det giver de unge mennesker her som ikke har oplevet denne bus i drift et forkert indtryk af hvordan modellen var.

Volvo Busser er skam også stole over deres B59 model, allerede i 1984 besluttede Volvo Busser i Sverige at bussen med chassisnummer 1 skulle bevares. Den er med Aabenraa karrosseri og fra 1970.

En beskrivelse af busmodellen kan også læses i den udemærkede bog om Volvo busser som Volvo selv har udgivet og som er skrevet af Christer Olsson. Den hedder "Volvo busserna Förr og nu 1928-2001" (Norden Media)

Kim

Selvfølgelig var chassierne de samme.. Men jeg undrer mig bare over at en busmodel der var så upopulær i dens "hjemland" var så populær udenfor Sverige.

Jeg har selv kørt Volvo B59, og jeg har rejst i Europa hvor de har haft modellen i drift, og den er blevet rost af både chaufførerne og værkstederne der hvor jeg har besøgt dem.

Det var synd for SL at de ikke kunne lide busmodellen, måske sammenlignede de den med en anden bustype som de bedre kunne lide. Jeg ved at i SL har man været meget glade for deres Scania 112 & 113. I København (HT) var det en meget upopulær model (112), de kostede alt for mange penge i vedligeholdelse og der var konstant problemer med dem. I 1988 besluttede HT sig for ikke at købe flere Scania busser af denne grund.

Så HT købte ikke flere Scania 112 fordi de var utilfredse med dem ligesom SL var utilfreds med Volvo B59. Men jeg er sikker på at SL elskede deres Scania 112 på samme måde som HT hadede deres! Samtidig var HT meget tilfreds med deres Volvo B59 & B10R hvor de sidste B10R nåede at køre i 20 år i København (leveret 1979-1981), så udrangede HT deres nyeste Scania N112 årgang 1985-87 allerede efter 10-12 år i drift.

Så gør dét Scania 112 til en dårlig bus? Nej det tror jeg ikke.. På samme måde som at Volvo B59 ikke nødvendigvis var en dårlig bus i resten af verden..   

Alle har ret til deres mening, det har jeg også. Men at kalde modellen for en mislykkes model, det synes jeg er for meget.

Er det forøvrigt ikke også noget med at kunstnere kan være elsket og respekteret i hele verden, undtaget i deres hjemland?! Måske gælder det samme her selvom bussen er et køretøj og ikke et menneske  ;)

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 oktober 2007, 21:25:55 PM

Problemen med B59:orna ledde sedan till att Volvo med bakmonterad motor blev ett skällsord hos SL, inte förrän på -90 talet köptes en liten serie provbussar av den vidareutvecklade B10R modellen.

//Lars

Och dessa fem B10R blev väl inte heller någon större framgång? De lär ha haft en förmåga att koka i tid och otid vilket ledde till att även Hornsberg (där dessa fem fanns) gick över till Scania (CN113). Volvobussarna flyttades sedemera till Söderort (4 st) och Botkyrka (1 st) och de blev väl inte heller där några favoriter.

/Cero

Lars

Hej

Jag scannade nyss in följande dokument från min tid hos SL har sådana till fler bussar, kan detta vara intressant för nån?
http://www.smunscout.se/buss/Dokument/Instruktion_H50.pdf