Två generationers Linjebuss 305

Startat av Mikael T Nilsson, 06 oktober 2007, 19:38:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer två bilder på Linjebuss 305. Först en Mercedes O302 från 1960-talet, fotogarferad vid Stadsgårdskajen i Stockholm under senare delen av 1970-talet. Denna modell var väl knappast vanlig? Notera höjden på bakre delen av bussen.

Nästakommande generations Linjebuss 305, en Scania / Aabenraa, fotograferad vid Alvesta stn. Bussen var ursprungligen SJ-Buss 2565 och därefter Swebus 2565 innan den övergick i Linjebuss ägo.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Omni

Mikael T Nilsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 oktober 2007, 19:45:08 PM
Intressanta bilder!
Tackar

Kul att du uppskattade bilderna. Båda vagnarna är väl rätt så udda för Sverige. Mercedes-bussen ser ut att vara USA-inspirerad. På ett sätt påminner den lite om van Hool Vistadome från 60-talet, som fanns hos bl a SJ-Buss, GDG, PV och Linjebuss. Aabenraa-modellen var väl inte heller den vanligaste i Sverige. SJ-Buss haden väl endast ett fåtal av denna modell.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.