Överprövning av E20 (Sthlm) upphandlingen återkallad

Startat av Bussföraren, 18 december 2011, 10:15:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussföraren

Keolis som lämnat in en begäran om överprövning av E20 upphandlingen och där slutförandet av upphandlingen stoppats av Förvaltningsrätten har nu återkallat sin begäran. Upphandlingen kommer därför att slutföras och kontrakt tecknas med Arriva.

Christer K

Citat från: Bussföraren skrivet 18 december 2011, 10:15:29 AM
Keolis som lämnat in en begäran om överprövning av E20 upphandlingen och där slutförandet av upphandlingen stoppats av Förvaltningsrätten har nu återkallat sin begäran. Upphandlingen kommer därför att slutföras och kontrakt tecknas med Arriva.
För en som inte fattar nått, E20 för mig är detta en Europaväg, vad upphandlar man på denna?

Gärna lite mera av förklarande art, tackar på förhand.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Peter Elmheden

Citat från: Christer K skrivet 18 december 2011, 19:19:36 PM
För en som inte fattar nått, E20 för mig är detta en Europaväg, vad upphandlar man på denna?

Gärna lite mera av förklarande art, tackar på förhand.
/ Christer K

En snabb sökning på forumet:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=48410.0

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=38461.0

Mats Karlsson

Nämnda länkar nämner även E19 och E21. Jag gissar att 19, 20 och 21 är något slag av löpnummer för upphandlingar, men vad står E för?

Ersa

E19 var väl upphandlingen av Norrtälje, som Nobina vann. Kanske även Nacka-Värmdö som Keolis vann räknades in där?
E20 var den senaste gigantiska upphandlingen av Norrort-Roslagsbanan samt Råsta-Bromma-Lokalbanorna som Arriva vann bägge två.
E21 får andra svara på.

Andreas91

Kanske bara vad jag minns, men skulle inte Lidingö ut för upphandling snart? Kanske bara är en delbarhet det upphandlingspaketet, men det kanske är en del av E21.

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 18 december 2011, 19:48:06 PM
E19 var väl upphandlingen av Norrtälje, som Nobina vann. Kanske även Nacka-Värmdö som Keolis vann räknades in där?
E20 var den senaste gigantiska upphandlingen av Norrort-Roslagsbanan samt Råsta-Bromma-Lokalbanorna som Arriva vann bägge två.
E21 får andra svara på.

E19 är Nacka-Värmdö samt Sydväst (Keolis namn). Norrtälje resultat presenterades 1 (?) månad efter Nacka-Värmdö/Sydväst och jag har för mig att det också hette någonting med E19...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

HB

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mats Karlsson

Men bokstaven E? Vad står den för? Erik den läspe och halte? Einar Nerman? Elak upphandling?

Ersa

Har det hetat så ända sedan SL började upphandla?
Var E1 den första upphandlingen?

Omnilasse

Citat från: Andreas91 skrivet 18 december 2011, 20:11:25 PM
Kanske bara vad jag minns, men skulle inte Lidingö ut för upphandling snart? Kanske bara är en delbarhet det upphandlingspaketet, men det kanske är en del av E21.

Det stämmer att det är Lidingö tillsammans med innerstaden som står närmast i tur - för trafikstart planerat till 2014. Därefter blir det Tyresö/Handen -  men om det senare blir ett "paket", eller två är väl fortfarande inte bestämt (och ej ännu sagts formellt när det gäller Lidingö). Trenden de senaste åren och att man valt att lägga ut dem samtidigt, tyder väl dock på att man har den tanken. 

Något formellt namn på upphandlingen har dock inte givits än, men det kan ju kanske bli E21, och E22 - men även Spårväg city kan ju komma emellan i upphandlingsraden...

Mats Karlsson

Citat från: HB skrivet 18 december 2011, 22:02:24 PM
Etapp. /Henrik/
Tack så mycket Henrik! Etapp, ja det var verkligen svårt att gissa att E stod för detta. Att upphandla etapper med namn typ E20 låter faktiskt snarare som att upphandla utbyggnad av europavägar än att upphandla busstrafik. Ibland är det svårt att förstå bakgrunden till vald vokabulär.