BUSS 92 vid Norra Latin i augusti 1992, del 5 (av 9)

Startat av Staffan Sävenfjord, 17 december 2011, 14:27:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Dagens tema blir tre små bussar, två stora och en normal. Först tre Hino, som såldes av Svenska Småbuss i Vetlanda, ett företag inom Karlssongruppen.

AYO873 hamnade hos BK Buss, ett annat företag inom Karlssongruppen.

AKC729 fick Östra Kinds Taxi i Tranemo som första ägare.

Den här är svåridentifierat men hamnade nog i Norge. Ombyggnaden till lågentré skall i alla fall ha gjorts i Norge. Om jag inte minns fel var det Føreland som gjorde det.

PRY643. Örjan Svensson i Gnarp var ett tag också bussimportör och försökte introducera spanska Ayats på svensk marknad. Undrar om det var i samband med detta som han började kalla sig Señor Svensson? Den här bussen hamnade hos hans eget företag Svensson Buss i Gnarp men avregistrerades efter sex år. Är det förresten inte Örjan själv som syns vid luckan ovanför boggin?
Sedermera sålde Rex Knorr Ayats, men han gick för några år sedan över till att bara sälja Beulas. Numera lär det vara Bussdoktorn i Odensbacken som säljer Ayats i Sverige.

NSZ539. Hellgrens hade väl sålt Continentbus svenska del till Skelleftebuss vid det här laget och den här bussen är då följdriktigt märkt Skelleftebuss på dörren. Det är Skelleftebuss 255.

NOW979, en helturistare till Uddevalla Omnibus AB. Efter några år kom den till Kristinehamns Charterbuss och var med i den svåra branden vid deras garage i juli 2000.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2011, 14:27:04 PM
Den här är svåridentifierat men hamnade nog i Norge. Ombyggnaden till lågentré skall i alla fall ha gjorts i Norge. Om jag inte minns fel var det Føreland som gjorde det.

Jo, den här hamnade nog i Norge. Chassinr var 40250 och karossnr K36940. Føreland hade mycket riktigt byggt om denna med lågt golv i mitten av bussen, samt inrett den. Føreland nr 42 stod det på tillverkningsskylten.

Åkarns Kalle

Okej då ska vi svara när jag för en gångs skull kan

"Undrar om det var i samband med detta som han började kalla sig Señor Svensson?"

Nej det var år 2000 han började kallas sig Señor Svensson alltså när han startade på nytt efter att ha sålt Svensson Buss
det var väl 1997 han sålde tror jag.

"Är det förresten inte Örjan själv som syns vid luckan ovanför boggin?"

Nej det är inte Örjan möjligen att det är en extrachaufför som hjälper till än, det påminner om honom nämligen.

Annat:

Ayats:en eller PRY:n som den också kallades var en period "strajpad" för Viking Line med både vatten, en färja och lite annat.
(jag var med och var ivägen vid "avstrajpningen")

I midsommartid 199? var den inblandad i en olycka i Stockholm

PRYn hamnade såsmåningom i Spanien igen där den observerade av ÖS för några år sedan

Sedan tror jag att det var nåt elfel i köket då och då om jag inte missminner mig

Ja det var väl allt

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.