Huvudmeny

Swebus 1615

Startat av Lars, 06 oktober 2007, 18:58:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars

Här kommer en bild på Swebus 1615 från början på 90 talet när den gick som reservbuss på stadstrafiken i Arvika, många gillade denna buss även jag så den gick en hel del på länstrafikens linjer runt Arvika mest på linje 162 till Glava. Första tiden var den SJ målad. Tyvärr så havererade växellådan efter ett par år o då kom det ett par lumphandlare och drog med sej bussen för vidare öden.

Möllers

Snygg bild dom bussarna minns jag i landskrona.
Dom var så sköna att åka i det fanns skin sätte i dom som körte i stan  :)

Patrik

Vad är det för sorts skyltning?  :o

Bernt Talbrant

Citat från: Patrik skrivet 06 oktober 2007, 19:00:52 PM
Vad är det för sorts skyltning?  :o

Den första generationen av "digital" skyltning - det består av en massa små lampor och man ställde in linjenumret med hjälp av vred för resp position från förarplatsen. Andra orter som använde detta system, som kom i mitten av 70-talet, var Borås och Uppsala. Staffan har t ex visat en del Boråsbussar med detta system här.

Ersa

Skyltningen får en direkt att dra paralleller till Mobitecs nyaste modell!  :D

Patrik

Jaha, det lät väldigt komplicerat.

Bernt Talbrant

Citat från: Patrik skrivet 06 oktober 2007, 19:06:53 PM
Jaha, det lät väldigt komplicerat.

Det var i varje fall ett framsteg istället för att behöva veva på flera ställen. Dock var synbarheten i solljus inte den bästa.

Mikael T Nilsson

Mycket trevlig bild! 1615 tillhörde ursprungligen SJ-Buss, som hade ett antal Scania CR111:or i 16xx-serien. Här är en bild på 1622 som ingick i samma serie. SJ:s CR111:or fanns i två utföranden, dörrställning 2-2-0 eller 1-2-0. 
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Citat från: Lars skrivet 06 oktober 2007, 18:58:07 PM

Mumma, tänk om man började resa bara några år tidigare. Så mycket intressantare samling man hade haft..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars

Javisst

O tänk om man hade fotat lite merr förr då hade det varit guld värt nu!
Har ju sett en hel del bussar genom åren, några har ja i alla fall på bild o de kommer upp här eftersom jag hinner med

Lars

Christian Ljunggren

Citat från: Norrortsmicke skrivet 06 oktober 2007, 19:23:22 PM

Mycket trevlig bild! 1615 tillhörde ursprungligen SJ-Buss, som hade ett antal Scania CR111:or i 16xx-serien. Här är en bild på 1622 som ingick i samma serie. SJ:s CR111:or fanns i två utföranden, dörrställning 2-2-0 eller 1-2-0. 

Fina bilder båda två.
Dessutom så fanns det två växelådstyper i serien.
1613-1622 Wilson 4 vxl o dörr 2-2-0, 1623-1627 HR501 automat o dörr 2-2-0 och
1628-1630 Wilson 4 vxl o dörr 1-2-0.

/Christian

Axel

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 06 oktober 2007, 19:05:48 PM
Den första generationen av "digital" skyltning - det består av en massa små lampor och man ställde in linjenumret med hjälp av vred för resp position från förarplatsen. Andra orter som använde detta system, som kom i mitten av 70-talet, var Borås och Uppsala. Staffan har t ex visat en del Boråsbussar med detta system här.

Kommunägda Mariestads Busstrafik hade också dessa skyltar

Lars

Tack för alla fina uppgifter om bussen.

Ja det stämmer att den hade 4 växlad Wilson, 1-3:an var ganska tätväxlade för statstrafik och så en fjärde växel i ett rejält växelsteg uppåt då gick den som på räls i 90 km/h på landsbygden