Capitol i Sibirien

Startat av Gunnar D, 17 december 2011, 07:22:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Spårvägslinje 6 trafikerades med buss i kvällstrafiken de sista åren. Här står en H21 (ombyggd från H22) på Ingemarsgatan i det i folkmun kallade området Sibirien den 20 juni 1966.

Mvh Gunnar

Mr G

Nog för att Capitoler är en av mina favoritbussar, men den här Capitolutsättningen gillar jag inte.  >:(
吉先生

Hasse L

Hornsbergshallen körde en buss, som vid midnatt gick över till 106:an - resten kom förstås från Söderhallen. Kan inte minnas att jag någonsin såg vare sig H20 eller Büssing, men det måste ju ha förekommit. Däremot har jag från säker källa att en H29 (SKV) rullade en kväll.

Och det vackra hörnhuset Valhallavägen/Ingemarsgatan/Birger Jarlsgatan står ännu kvar...

Tack för bilden
/Hasse

robergh

Jag minns H20 på linje 6 i den tur som gick över från linje 73 kvällstid. (Men helst minns jag Mustangerna..).

Bussersättningen på sexan hade i alla fall det positiva med sig att det gav upphov till den roliga historia där en förare på linje 6 anropade YTC och meddelade att han hade punktering varvid den stressade trafikledaren snabbt replikerade "Har du buss eller spårvagn?" Men som sagt det var väl det enda positiva med den här sniktrafiken.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 17 december 2011, 10:55:15 AM
Och det vackra hörnhuset Valhallavägen/Ingemarsgatan/Birger Jarlsgatan står ännu kvar...

Tack för bilden
/Hasse

Roligt att du uppmärksammade hörnhuset med adress Ingemarsgatan 1A o 1B som hade stor betydelse för mig!

Man kan tycka att denna Capitol utförde ett smutsigt jobb men någon måste kanske göra det :(. Skälet var väl ekonomi/personalbrist.

/Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 17 december 2011, 11:01:51 AM
Jag minns H20 på linje 6 i den tur som gick över från linje 73 kvällstid. (Men helst minns jag Mustangerna..).

Bussersättningen på sexan hade i alla fall det positiva med sig att det gav upphov till den roliga historia där en förare på linje 6 anropade YTC och meddelade att han hade punktering varvid den stressade trafikledaren snabbt replikerade "Har du buss eller spårvagn?" Men som sagt det var väl det enda positiva med den här sniktrafiken.

Mr H

Det här var alltså enbart frågan om att spara in konduktörens lön på kvällarna? Synd att man inte hade ett större antal A28, då hade dessa ju kunnat greja enmansbetjänad kvällstrafik.

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 december 2011, 13:56:29 PM
Det här var alltså enbart frågan om att spara in konduktörens lön på kvällarna? Synd att man inte hade ett större antal A28, då hade dessa ju kunnat greja enmansbetjänad kvällstrafik.

Det bör väl primärt ha varit förare som det var begränsad tillgång på, spårvägen skulle ju läggas ned och utbildningarna gick på sparlåga samtidigt som de förare som fanns sökte sig över till andra jobb.