Ovanlig utsättning på linje 53 och 47?

Startat av Bengt H, 16 december 2011, 23:12:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Jag brukar njuta av många fina bussbilder från Stockholm här i Busshistoriskt forum och tycker normalt att vad gäller Stockholmsbilder har jag inte mycket att tillföra. Nu har jag dock hittat några från januari eller februari 1975 som åtminstone i mina ögon visar ovanliga bussar på respektive linje.

De första bilderna visar en före detta Mälaröbuss av årgång 1958 – SL nr 7806 – på en tur på linje 53E Kvarnholmen – Slussen. Första bilden visar bussen före avgång från Söderhallen. Längst till vänster syns bussens förare, en känd profil här på Bussnack! Nog är det en annan känd bussprofil som står intill?

Bussen vid ändhållplatsen på Kvarnholmen

Framme vid Slussen där omstigning till en dubbeldäckare på 48:an kanske kan vara ett alternativ

Vid Norrmalmstorg kunde man denna dag finna lite ovanliga vagnar på 47:an. Först en Ikarus, 4812

... och därefter en Lidingömålad Scania-Vabis CR 76, 7762

Bussmicke

Oj, vilken Lyx det måste ha varit att vara diggare på den tiden..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

ResVille

Citat från: Bengt H skrivet 16 december 2011, 23:12:43 PM
Vid Norrmalmstorg kunde man denna dag finna lite ovanliga vagnar på 47:an. Först en Ikarus, 4812

Är det imma eller frost på vindrutan? Ser lite märkligt ut på ett fordon i trafik.

AGR

Jag brukar njuta av många fina bussbilder från Stockholm här i Busshistoriskt forum och tycker normalt att vad gäller Stockholmsbilder har jag inte mycket att tillföra. Nu har jag dock hittat några från januari eller februari 1975 som åtminstone i mina ögon visar ovanliga bussar på respektive linje.

De första bilderna visar en före detta Mälaröbuss av årgång 1958 – SL nr 7806 – på en tur på linje 53E Kvarnholmen – Slussen. Första bilden visar bussen före avgång från Söderhallen. Längst till vänster syns bussens förare, en känd profil här på Bussnack! Nog är det en annan känd bussprofil som står intill?

Bussen vid ändhållplatsen på Kvarnholmen

Framme vid Slussen där omstigning till en dubbeldäckare på 48:an kanske kan vara ett alternativ

Den turen gick en sväng Kvarnholmen-Slussen. Sedan några varv som bussersättning på "Saltis" mellan Igelboda-Saltsjöbaden. Sedan några varv på linje 408 Solsidan-Älgö. BF73an var stationerad i Söh för att användas  på Muskötrafiken.Den andra Diggaren är Bernt som var PLE på Söh.
Mvh AGR

K R

Citat från: AGR skrivet 17 december 2011, 08:28:13 AM
Den andra Diggaren är Bernt som var PLE på Söh.
Mvh AGR

Hej!

Samme Bernt som är SvOf:s medlem nr 1, förmodar jag?

mvh K R

Mr G

Jag trodde att rakbladsransoneringen var slopad vid den här tiden, men den vildvuxna snorbromsen och pollarna tycks säga annat. Eller är det en hippie vi ser närmast?  :)
吉先生

Bengt H

Citat från: AGR skrivet 17 december 2011, 08:28:13 AM
Den turen gick en sväng Kvarnholmen-Slussen. Sedan några varv som bussersättning på "Saltis" mellan Igelboda-Saltsjöbaden. Sedan några varv på linje 408 Solsidan-Älgö. BF73an var stationerad i Söh för att användas  på Muskötrafiken.Den andra Diggaren är Bernt som var PLE på Söh.
Mvh AGR

Nu minns jag att vi också åkte med dig ett par svängar i Saltsjöbaden vid något tillfälle, fast det är märkligt att jag inte har något kort därifrån. Det kan vara så att det var vid något annat tillfälle som jag var med ned till Saltsjöbaden för jag har ett svag aning om att jag har en bild på en Büssing där. Jag får söka i pärmarna någon gång.

christian berg

Tack för intressanta bilder! Vet någon om "Musköbussarna" ibland dök upp på andra innerstadslinjer? Har något barndomsminne av en mälaröbuss, förmodligen en H60, på linje 69 tillsammans med Büssingdubbeldäckare.

Med vänlig hälsning

Christian B

Svoca

Mängder med "konstiga" utsättningar skedde på 1970-talet. Både H 60 & H 61 förkom nog på linje 69 och samma utsättning även på linje 48 & linje 60. Bland märkliga utsättningar kan nämnas H 34 (Leyland) på linje 112, 603 & även på någon Nybodalinje troligen 141. Sedan förkom inlån med förare och vagn från förorten som t ex H 80 (B 58/Hägglund) på linje 59. H 65A (CF 76) på linje 46.
Även "sena" (strax innan dubbeldäckarupphörandet 1976-06-04) specialutsättningar som H 35 (Leyland) på
både linje 44, 44 E & 54 E. I samband med att Handengaragets ramp frös sönder (trol 1975) så lånade Handen både H 34 (Leyland) och H 60 (BF 56/SKV). Dessa såg jag i trafik bl a på linje 831/832 Skogås - Trångsund - Farsta C. På 1980-talet rullade Hornsbergs H 2 & H 50 på Söderhallens ordinarieturer på linje 48 m m, m m.     

christian berg

Hej,

tack för denna information! Vore intressant att se fler bilder på något av detta, men det är ju inte alltid man har kamera tillhands vid dylika tillfällen. Särskilt sena bilder med H35-dubbeldäckare på andra linjer än 48 vore spännande att se. Som ovanligheter minns jag också H32 Büssing på linje 55, men det verkar ha funnits ett par H32 i Hammarby vilket nog förklarar saken. Även en "sen" Capitol (1978 el 1979) på linje 54 gjorde mig konfunderad. På 80-90-talet var H50 på linje 43, Lidingö-H59 på linje 41, Björknäs H54 och H58 på linje 46 och 48 samt gamla H1:or på linje 40 och 57 några av ovanligheterna jag kommer att tänka på.

Hälsningar

Christian B

JDS

Vem har egentligen satt upp märkningen på 7806? Åttan sitter såvitt jag kan se upp och ned, och sexan sitter helt fel. En protest mot standardiseringen?

Peter Rost

Citat från: christian berg skrivet 21 december 2011, 10:26:03 AM
Hej,

tack för denna information! Vore intressant att se fler bilder på något av detta, men det är ju inte alltid man har kamera tillhands vid dylika tillfällen. Särskilt sena bilder med H35-dubbeldäckare på andra linjer än 48 vore spännande att se. Som ovanligheter minns jag också H32 Büssing på linje 55, men det verkar ha funnits ett par H32 i Hammarby vilket nog förklarar saken. Även en "sen" Capitol (1978 el 1979) på linje 54 gjorde mig konfunderad. På 80-90-talet var H50 på linje 43, Lidingö-H59 på linje 41, Björknäs H54 och H58 på linje 46 och 48 samt gamla H1:or på linje 40 och 57 några av ovanligheterna jag kommer att tänka på.

Hälsningar

Christian B

Vill minnas att det var tre Büssing H32 placerade i Hammarby under en period. Dessa förekom även på linjerna 144 - samt på 190. I april 1983 färdades undertecknad på linje 171 (Gröndal-Bagis) med H32 - 4202. 8)

/Peter

John

Både Söderhallen och Hammaby hadde ett antal Bussing i serien 4151-4165 för abonemangen då dessa hadde godkänd färdskrivare för detta. Fanns inga H34 H35 utrustade med detta.

MVH John.