Huvudmeny

Problem i Lidköping

Startat av CD, 15 december 2011, 19:38:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


yngrot

Det vanliga problemet alla vill åka med men rullatorer och barnvagnar och rullstolar går ju inte att ta med hur många som helst vilket alla borde begripa . Skulle alla kunna komma med ja då blir det max 5 sittplatser och resten för rullatorer barnvagnar rullstolar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Robert T

Går inte en rollator att fälla ihop?

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 15 december 2011, 23:52:06 PM
Går inte en rollator att fälla ihop?

Vanligtvis, ja. Mitt personliga rekord är över 8-9 st hopfällda rullatorer i en 8,5 meter kort Neoplan N4007 med 19 sittplatser på en av Umeå stadstrafiks servicelinjer. Tror det var 83:an från Umedalen in till Vasaplan. Och då fanns det plats för ännu fler! Tack vare dessa linjers väl tilltagna körtid fanns det gott om tid att fälla upp alla rullatorer åt de glada gubbarna och gummorna när de ville av.

Långsamma servicelinjer som kör omvägar med lugna hjälpsamma förare, DET är service det! :)
Att däremot lägga ner sådana servicelinjer och därmed tvinga på gamlingarna på de vanliga sena busslinjerna med stressade förare, efter att man krävt lågentré på dem... det är inte alls lika bra service för våra äldre.

ResVille

Det är två saker som ställer till det i Lidköping. Torgdagar och linje 1.
Torsdag och lördag är det torgdagar och då vill många med rollatorn till torget och hem igen och de åker ungefär samtidigt hela högen åt båda hållen.
Linje 1 är den "rollator täta" linjen. De flesta med rollator bor på vägen mellan resecentrum och Margretelund. Linje 1 har halvtimmestrafik men det var tal om 20 minuters trafik men det har skjutits på framtiden. Möjligen blir det 20 minuters trafik till sommaren.
Linje 2 som inte har samma belastning av rollatorer har 20 minuters trafik.

Citat från: Ersa skrivet 16 december 2011, 02:13:01 AM
Vanligtvis, ja. Mitt personliga rekord är över 8-9 st hopfällda rullatorer i en 8,5 meter kort Neoplan N4007 med 19 sittplatser på en av Umeå stadstrafiks servicelinjer. Tror det var 83:an från Umedalen in till Vasaplan. Och då fanns det plats för ännu fler! Tack vare dessa linjers väl tilltagna körtid fanns det gott om tid att fälla upp alla rullatorer åt de glada gubbarna och gummorna när de ville av.

Långsamma servicelinjer som kör omvägar med lugna hjälpsamma förare, DET är service det! :)
Att däremot lägga ner sådana servicelinjer och därmed tvinga på gamlingarna på de vanliga sena busslinjerna med stressade förare, efter att man krävt lågentré på dem... det är inte alls lika bra service för våra äldre.


Som Ersa skriver går det utmärkt att fälla samman rullatorer för att få plats med fler i bussen. Men det är upp till förarna. En del gör det andra inte.
Men även bussförare blir gamla och kan behöva rollator eller rullstol för att förflytta sig och har de då under sin aktiva tid som förare lämnat kvar personer med rollator på hållplatser som inte "fått plats" är det bra att hoppas att de får smaka på sin egen medicin när de själva blir gamla.

JDS

Om stadstrafiken hela tiden ska ta sig tid och hjälpa gamlingar, halta och lytta så funkar det inte, då väljer vanligt folk som inte har hela dagen på sig att ta sig fram på annat sätt. Det måste finnas "någon annan" att vältra över långsamma och hjälpbehövande passagerare på, typ servicelinjer och färdtjänst. Ledsen, men så är det!

Ersa

Citat från: JDS skrivet 17 december 2011, 06:08:15 AM
Om stadstrafiken hela tiden ska ta sig tid och hjälpa gamlingar, halta och lytta så funkar det inte, då väljer vanligt folk som inte har hela dagen på sig att ta sig fram på annat sätt. Det måste finnas "någon annan" att vältra över långsamma och hjälpbehövande passagerare på, typ servicelinjer och färdtjänst. Ledsen, men så är det!

Exakt så. Därför gillade de flesta förare och resenärer det gamla systemet i Umeå, där två lugna närtrafiklinjer med 8,5 meter korta smidiga lågentrébussar åt alla fyra väderstreck tog hand om de äldre resenärerna, och gick omvägar via servicehem och butiker och hade gott om körtid.
Detta medan de vanliga raka snabba busslinjerna var mer inriktade mot "vanliga resenärer" så att säga, och kördes med vanliga bussar med många sittplatser. Det fanns inga rena förlorare på det systemet. Inga uttalanden om "kränkningar" i media. Möjligtvis kostade det lite mer pengar än idag, men kostar gör ju all bra samhällsservice.

Idag verkar politikerna tro att det räcker med en enda busslinje/bussmodell för alla slags resenärer. Då kan man spara bort allt som har med färdtjänst, servicelinjer och närtrafik att göra.