Metropol i Fruängen/Långbro

Startat av Gunnar D, 15 december 2011, 19:10:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

En 193:a svänger in på Fruängsgatan från Mickelbergsvägen och passerar samtidigt gränsen mellan stadsdelarna Långbro och Fruängen den 30 juli 1967. Vid detta tillfälle skulle ett nytt Minoltatele 200/5 med förvalsbländare testas.

Mvh Gunnar

HJP

Åh vad snyggt  :D
Svartvitt är bra, men färg är snäppet bättre!

HJP

Mr G

Jag gillar normalt inte bilder tagna med för mycket teleobjektiv, men eftersom det är 193:an är varje bild ett guldkorn. Inga nederfönster öppna, så det var knappast värmebölja de sista julidagarna.  Metropol = Den moderna bussens urmoder.
吉先生

BengaB40

Hej! I konsekvensens namn skulle man väl då kunna kalla Motalabussen typ C från 1935 för den moderna bussens urmormor! Fick ju även den lite amerikansk hjälp i form av sin REO förgasarmotor med den avancerade placeringen i ramen och inte minst med tanke på att den var Sveriges första buss typ "BF"!? Hälsn. BengaB40

Mr H

...men några år senare fick samma Metropol ta igen sig vid grindarna till Silverdalens Mek. verkstad inför eventuell förestående transport till Afrika! Jag säger eventuell för den är ju inte uppiffad som Metropolerna i bakgrunden så sannolikheten att den anlände till Afrika i delar istället för som buss är nog ganska så stor!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 15 december 2011, 20:07:42 PM
Jag gillar normalt inte bilder tagna med för mycket teleobjektiv, men eftersom det är 193:an är varje bild ett guldkorn.
Kan hålla med men detta var ett försök till en mer kraftfull bild än vanligt.

Citat från: Mr H skrivet 16 december 2011, 00:01:58 AM
...men några år senare fick samma Metropol ta igen sig vid grindarna till Silverdalens Mek. verkstad inför eventuell förestående transport till Afrika!
Sådana uppföljningsbilder är alltid välkomna!  :D

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 16 december 2011, 13:03:38 PM
Kan hålla med men detta var ett försök till en mer kraftfull bild än vanligt.

/Gunnar
Du lyckades, tycker jag.
Kurvtagningen med åtfäljande lutning är häftig  :)

HJP

LYR

Citat från: Gunnar D skrivet 15 december 2011, 19:10:28 PM
Vid detta tillfälle skulle ett nytt Minoltatele 200/5 med förvalsbländare testas.

Mvh Gunnar
Ett utmärkt motiv att testa ett tele på, tack!
/ LYR