Godsbuss i Sveg

Startat av Bengt H, 14 december 2011, 22:46:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Den 18 januari 1975 stannade jag till i Sveg en stund vid en tågresa. Då fångade min kamera denna SJ-buss, 1271 utanför stationen

Ersa

Bengt H

Citat från: Ersa skrivet 14 december 2011, 22:47:39 PM
Linje 45? ;)

Linje 45 gick då Sveg – Lofsdalen – Funäsdalen

1896

Lars

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 december 2011, 09:51:06 AM
Stege och takräcke ?  ???
Javisst takräcke för att bära upp på taket det som är för långt eller inte får plats inne i bussen.
Stege för att ta sig upp på taket :D

Ersa

Citat från: Lars skrivet 15 december 2011, 12:18:16 PM
Javisst takräcke för att bära upp på taket det som är för långt eller inte får plats inne i bussen.
Stege för att ta sig upp på taket :D

Låter fullt normalt i mina öron. Hade man inte tidigare även stege och takräcke även på de enaxliga släpkärrorna efter bussarna? Samt cykelhållare fram och ev bagagekorg bak på bussen. Uppfinningsrikedomen har alltid varit stor på landsbygden. :)

Lars

Det var nog lite olika traditioner på olika håll men i Västra Värmland var det massor med bussar med last på taket förr.
Den linje jag själv minns var linjen Arvika- Skillingmark som ända in på 80-talet hade busstaket fullt med kanoter som sedan skulle ta turisterna tillbaka vattenvägen till Arvika. Bussföretaget som körde då hette Claes Bulls Linjetrafik och kallades i folkmun för "Bullebussen". Claes var far till nuvarande VD på VTAB Lars Bull. Åkeriet drevs de sista åren av Lars bror Lennart innan han sålde till nuvarande ägarfamiljen och bussföretaget ändrade namn till Skillingmarksbuss.
Claes Bull tog över trafiken mellan Skillingmark och Arvika från SJ Biltrafik AB

ronäs

Citat från: Ersa skrivet 16 december 2011, 02:52:55 AM
Låter fullt normalt i mina öron. Hade man inte tidigare även stege och takräcke även på de enaxliga släpkärrorna efter bussarna? Samt cykelhållare fram och ev bagagekorg bak på bussen. Uppfinningsrikedomen har alltid varit stor på landsbygden. :)

På min godsbuss med Kjellbergskaross har man inbyggda små trappsteg som fälls ut när man skall upp på taket.
Stig

S Svensson

Detta är en bild på 1271 i ursprungligt skick.
När jag besökte Sveg på mitten av 80-talet så såg 1271 helt annorlunda ut- Den hade alltså byggts om. Dåv depåchef lämnade uppgift om när ombyggnad skedde. Men detta kanske inte är så intressant. Kanske någon vill sända in bild på 1271 i ombyggt skick.

Christian Ljunggren

Tack Bengt för de fina bilderna på 1271 i ursprungutförande.
Själv har jag kört en hel del under min tid vid dåvarande SJ Buss/Swebus i Åsarna.
Detta var dock då den var i ombyggt skick.

Mvh

Christian