Framtidens buss testas på linje 16

Startat av larsy, 14 december 2011, 15:52:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Lulebjörnen

Citat från: larsy skrivet 14 december 2011, 15:52:02 PM
Är det någon som vet när den är ute? Syntes inte till idag i alla fall.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/vasttrafik/pressrelease/view/framtidens-buss-testas-paa-linje-16-715079
Lars Y




"Bussen har utvecklats utifrån avancerade resenärsstudier"...såpass  ::)...

Såg inte dom där skumma Dab-Scaniorna ut så där för ungefär en 20 år sen?

PauPut

Stått i Metro här i Göteborg att den ska gå på turer mellan turerna, vet bara inte vilken eller vilka dagar.

jocke

Jänkare! :-)

Hjulen längst fram. Kommer det inte krävas större plats i kurvor med den där.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

SimonB

Jag kan inte komma på en enda sak som verkar bättre med den här än en konventionell buss, möjligen undantaget de större dörrarna.
Varför ska föraren sitta i mitten? Är det högertrafik är det klart att man ska sitta till vänster, så man har koll på var man har fordonet och mötande trafik. Varför ska föraren ta upp hela framdelen av bussen? Det räcker ju med halva bredden också kan resenärerna gå in vid sidan och passera föraren. Varför ska föraren behöva vända på sig för att kunna betjäna resenärerna?

Det låter stolligare än stolligast i mina öron...

Mikael Ringmarck

Citat från: SimonB skrivet 15 december 2011, 19:52:20 PM
Varför ska föraren ta upp hela framdelen av bussen? Det räcker ju med halva bredden också kan resenärerna gå in vid sidan och passera föraren. Varför ska föraren behöva vända på sig för att kunna betjäna resenärerna?

Föraren är placerad över framaxeln så det blir svårt att ha någon passagerardörr där. I den här typen av bussar är det inte riktigt meningen att föraren ska sköta viseringen utan det ska finnas kortläsare i bussarna eller slutna spärrlinjer dvs hållplatser som bara kan beträdas med giltigt färdbevis. Tänk spårvagn kör buss som vi hört så många gånger  :)

JesperO

Jag åkte ett varv med bussen idag, den gick 15.28 från Eketrägatan och 16.28 från Fyrktorget (Högsbohöjd).

SimonB

Citat från: Mrbuss skrivet 15 december 2011, 20:14:40 PM
Föraren är placerad över framaxeln så det blir svårt att ha någon passagerardörr där. I den här typen av bussar är det inte riktigt meningen att föraren ska sköta viseringen utan det ska finnas kortläsare i bussarna eller slutna spärrlinjer dvs hållplatser som bara kan beträdas med giltigt färdbevis. Tänk spårvagn kör buss som vi hört så många gånger  :)

Ja det förstår jag, men jag förstår fortfarande inte vitsen. Förarplatsen tar uppe hela bredden i bussens främre del och bussen får svårare att svänga eftersom främre överhäng saknas. Det verkar ju bara vara nackdelar.

Jacob

Citat från: Lulebjörnen skrivet 14 december 2011, 16:10:14 PM
Såg inte dom där skumma Dab-Scaniorna ut så där för ungefär en 20 år sen?

Jo visst gjorde de det..



//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mikael Ringmarck

Citat från: SimonB skrivet 15 december 2011, 22:50:14 PM
Ja det förstår jag, men jag förstår fortfarande inte vitsen. Förarplatsen tar uppe hela bredden i bussens främre del och bussen får svårare att svänga eftersom främre överhäng saknas. Det verkar ju bara vara nackdelar.

Ja det längre axelavståndet borde vara en klar nackdel t ex. Dessutom tycker jag det är lite märkligt att den inte är lika lång som dubbellederna är. Så många fler resande än en konventionell ledbuss borde den inte ta  ???

Omnilasse

Citat från: Mrbuss skrivet 15 december 2011, 23:04:53 PM
Dessutom tycker jag det är lite märkligt att den inte är lika lång som dubbellederna är. Så många fler resande än en konventionell ledbuss borde den inte ta  ???

Fast det är ju en testbuss - då vill man ju antagligen också kunna testa den på annat håll och då kan det ju vara smart att ha 18.7 meters längd. Dessutom är det ju lägre konstruktionskostnader. Men om man utvecklar ett sådant koncept, så får man nog förmoda att det är den man gör i 24-25 meters variant också. Modellen följer ju också trenden med att försöka få bussar att se ut som spårvagnar - vilket man ju också lyckas med när föraren sitter "framför" passagerarna. Om än den nog kan vara svårare att köra - är det väl dock tänkt att en sådan här buss skall ha egna filer mestadels och då kan man ju anpassa på ett annat sätt.

En fördel för förarna borde ju också vara att man vår en egen "hytt", det torde ju göra arbetsmiljön rätt mycket bättre. Och detta utan att den tar färre passagerare (127 totalt). Jämför man med omnicity som också tar ungefär lika många passagerare, så är ju de bussarna betydligt "trängre" och med färre sittplatser än den här. Så lite utrymme tjänar man nog ändå...Jag tror nog en stor vits är att bussen inte kommer kännas så trång. Det är ju den stora skillnaden gentemot spårvagnar. Själva passagerarutrymmet är ju egentligen minimalt mindre än en normalspårvagn. Men det känns så mycket trängre pågrund av de stora däcken etc.

Leif D

Citat från: SimonB skrivet 15 december 2011, 22:50:14 PM
Ja det förstår jag, men jag förstår fortfarande inte vitsen. Förarplatsen tar uppe hela bredden i bussens främre del och bussen får svårare att svänga eftersom främre överhäng saknas. Det verkar ju bara vara nackdelar.

En bra hytt i hela bredden ger ju en helt annan möjlighet att skapa en bra arbetsplats. Dessutom blir de ju aldrig några resenärer som står o skymmer sikten. Blir de dessutom tillsluten hytt, är de enklare fixa bra klimat.
Hur vet du att fordonet blir svårare att svänga ? Är inte det bara en sak som finns i huvudet på föraren ?  Allså bara att lära om eller utvecklas lite på jobbet...
;-)

vraket

Har någon lyckats se den ute efter den 15 december eller fotograferat den?




danneh

Såg den för två dagar sedan, satt dock på en mötande vagn då.