Nu får du fan hålla i dig

Startat av Lulebjörnen, 14 december 2011, 15:45:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lulebjörnen

http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.4196775--nu-far-du-fan-halla-i-dig-

Det är tydligen mera regel än undantag att det mycket komplicerade förfarandet "ta betalt av passagerarna på en stadsbuss" går att röra till in absurdum numera...

Varför?


RoggaBoy

Tur att Jämtland var först ut, så dom kan agera försökskanin så det går smärtfritt för Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland i vår när dom ska byta samtidigt.

groenis

I en ny artikel så skriver de att man kanske kommer att stänga ner hela systemet med kortbetalning
då det tydligen kollapsar samt att man inte får respons i från den norska leverantören.

/Lennart

Robert T

Varför ska man kunna fylla på sina kort på bussen? Det är ju totalt idiotiskt.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 14 december 2011, 15:58:55 PM
Tur att Jämtland var först ut, så dom kan agera försökskanin så det går smärtfritt för Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland i vår när dom ska byta samtidigt.

Fast så där långsamt har det ju varit i Umeå tätort ända sedan de gamla Prodatamaskinerna ersattes av dagens system (som nu än en gång ska ersättas). Jag känner igen historien helt och fullt från min tid som förare i Umeå tätort. Så rent tidsmässigt är det Umeå som har varit "försökskanin" ända sedan april 2007.
Skillnaden mellan Umeförarna och Östersundsföraren i artikeln är att Umeförarna snabbt gav upp helt och struntade i tidtabellen och anslutande busslinjer. Att bli utskällda pga förseningar vid varenda hållplats (av samma resenärer som skulle småladda kort eller köpa enkelbiljetter, och som därmed är de som slöade ner bussen i onödan) var alltid bättre än att stressa och riskera att krocka.

Folk tycker att jag alltid är missnöjd med SL, men en sak är faktiskt SL totalt överlägsna på: Att ombordköp inte existerar i vare sig stads- eller landsbygd. Underbart korta lastningstider, vilket självklart resenärerna själva vinner mest på, då onödiga förseningar minimeras! :D

Ersa

Fler LT-artiklar i samma serie:

"Strul med pinkod försenar bussen. –Vi har ett rent h*****e med det nya systemet. Det är inte halkan som gör att vi ständigt är försenade, det är pinkoden på bankomatkortet, säger busschauffören Ivan Hammar angående klagomålen om att stadsbussarna har svårt att hålla tidtabellen.".
http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.4145343-strul-med-pinkod-forsenar-bussen

"Betalsystemet stängs av? Länstrafiken har inte hittat någon lösning på betalproblemen. Nu kan de tvingas till ett drastiskt beslut. – Det är väldigt nära att vi måste stänga av systemet, säger Stefan Fredriksson, vd."
http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.4201133-betalsystemet-stangs-av-

lil-sis

Det är väl bara att skita i att man blir sen och genomföra de köp som måste genomföras. Sen får någon annan lösa problemet med förseningar och de klagomål som blir.

Det är ju så vi gör i Sveriges fjärde storstad :D

yngrot

Enda sättet att komma tillrätta med problemet och i slutänden få mer körtid är ju att låta det ta sin tid. Vissa förare kör under tiden de säljer kort och biljetter men det gör inte jag .. till och med en del resenärer säger "du kan köra"..  men jag vill ha full koll på vägen under körning och inte behöva tänka på biljettköp då .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Robert T

Citat från: yngrot skrivet 15 december 2011, 09:13:15 AM
till och med en del resenärer säger "du kan köra"..  men jag vill ha full koll på vägen under körning och inte behöva tänka på biljettköp då .

Det där kör våra kära ungdomar med när dom vet att dom inte kan köpa SMS biljett. Då vill dom att man börjar köra medans dom fipplar så att chansen blir större att dom får åka med ändå.

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 15 december 2011, 09:13:15 AM
Enda sättet att komma tillrätta med problemet och i slutänden få mer körtid är ju att låta det ta sin tid.

Nej, där måste jag framföra en avvikande åsikt. Att i dessa fall förlänga körtiden så den överensstämmer med dagens rekordlånga hållplatsstopp gör att bussens medelhastighet halveras, och bussen därigenom blir ett extremt långsamt färdmedel. Fördubblingsmålen för ökat antal bussresenärer blir då istället ett "halveringsresultat" då folk flyr bussen för egna fordon. Man kan inte "ge vika" för en i detta fall onaturlig störningsfaktor som en alltför hög andel ombordköp innebär.

Länstrafiksbolagen i norr (främst Jämtland och Västerbotten) måste nu vakna och inse vad de håller på med. Det har varit lite "si och så" med motivationen att snabba upp långsamma stadsbussar i Umeå och Östersund de senaste 10 åren, men om problemen med långsamma ombordköp nu ser ut att öka ytterligare (vilket jag personligen inte ens trodde var möjligt), så är det nu dags att våga tänka sig att försöka att börja få stadsbussresenärerna som bor i städerna att åka med i en butik uppladdat busskort. Detta genom att kraftigt höja priserna på alla ombordköp, vare sig det är enkelbiljetter eller laddning av busskort.
Att man samtidigt kraftigt ökar antalet butiker man kan köpa mycket billigare bussbiljetter och kortladdningar är ju självklart en del i det hela. En så stor del att detta givetvis borde ha ordnats långt innan biljettsystemet byttes ut till detta nya som kräver pinkoder.

Den skrämmande attityden man kan läsa i kommentarerna under artiklarna måste ändras! Dessa är i stil med:
- "Nämen vad säger du? Låta bli att ladda kortet på bussen? Om den servicen finns så måste man väl få göra det."
- "Om nu denna tjänst att fylla på korten finns i bussen, varför inte då använda denna? Och framför allt så är det inte passagerarnas fel att bussen är sen."
- "Att säga att man inte ska betala med kort, eller inte ladda sina kort på bussarna är i längden inte hållbart. Vart är servicen då? Det är inte passagerarnas fel att allt går så långsamt så låt det inte gå ut över dem"


Alla resenärer får ladda sina kort på bussen. Men då detta förfarande bevisligen är tidsödande och osmidig så får dessa resenärer samtidigt inte alls klaga ett enda dugg på några som helst förseningar.

lil-sis

Men som förare kan du inte göra annat än låta det ta sin tid. Det är inte förarna som ska se till att höja priserna ombord på bussarna.

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 16 december 2011, 05:28:32 AM
Men som förare kan du inte göra annat än låta det ta sin tid. Det är inte förarna som ska se till att höja priserna ombord på bussarna.

Bussförare kan liksom vilka svenska skattebetalare som helst börja ställa krav på ansvariga att den skattefinansierade kollektivtrafiken inte får vara för osmidig, krånglig och långsam. 8)

Lulebjörnen

Citat från: Ersa skrivet 16 december 2011, 06:12:58 AM
Bussförare kan liksom vilka svenska skattebetalare som helst börja ställa krav på ansvariga att den skattefinansierade kollektivtrafiken inte får vara för osmidig, krånglig och långsam. 8)
Säker på det? Bussföraren är lättare att byta ut än en "osmidig, krånglig och långsam" kollektivtafik. Och det behöver nödvändigtvis inte röra sig om kollektivtrafik.
Det finns talrika exempel på att den som är längst ner i näringskedjan oberoende av bransch får respass tämligen omgående om vederbörande har (fel) synpunkter på saker och ting.

Der_löwe

#13
Tilläggas kan ju att även om chip och pin är långsamt, så är det ju de tekniska problemen som varit saken i Östersund/Jämtland. Kontokortsläsaren slår ut hela biljettmaskinen på oregelbunden basis av flera både kända och ännu okända anledningar.

lil-sis

Citat från: Ersa skrivet 16 december 2011, 06:12:58 AM
Bussförare kan liksom vilka svenska skattebetalare som helst börja ställa krav på ansvariga att den skattefinansierade kollektivtrafiken inte får vara för osmidig, krånglig och långsam. 8)

På plats på jobbet föreslår jag att bussföraren gör det anvisade arbetet i den takt som medför säkra resor åt alla. Om det sinkas av idiotiska biljettssystem är det så.