Nobina 6864 - nu i orange [mobilbild]

Startat av Fredde, 14 december 2011, 00:08:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 17 december 2011, 18:15:39 PM
Det räcker ju att byta nummer på så många vagnar som det är lediga nummer i luckan (i detta fall tre stycken), men det medför ju hur som helst ett rätt onödigt merarbete när man ska dokumentera arbeten på fordonen m m och gamla listor inte stämmer. Skulle tro att detta argument normalt väger tyngre än strävan efter att hålla nummerserien fri från luckor.

Då får man ju inte de kommande serierna i löpande nummerföljd.


JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2011, 18:57:26 PM
Då får man ju inte de kommande serierna i löpande nummerföljd.

Om du menar (ungefär) att inventarienummerordning inte blir lika med chassinummerordning så har du givetvis rätt. Men det är det ju ändå inte säkert att den blir.

Bussmicke

Det var bara en ren allmän undran från mig.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 17 december 2011, 19:48:15 PM
Om du menar (ungefär) att inventarienummerordning inte blir lika med chassinummerordning så har du givetvis rätt. Men det är det ju ändå inte säkert att den blir.

För att förklara enkelt: trafikområde A har beställt 40 bussar som får nummer 7201-7240, trafikområde B har beställt 40 bussar får nummer 7241-7280 och trafikområde C har beställt 20 bussar som får nummer 7281-7300. Sedan visar det sig att område A bara behöver 37 bussar och då blir alltså numren 7238-7240 (lämpligen) vakanta. Skulle man fylla upp den luckan skulle ju de andra båda få numrera om tre av sina bussar vilket skulle ställa till rätt mycket röra. I synnerhet om leveranserna sker samtidigt inom respektive trafikområde.




JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2011, 20:03:19 PM
För att förklara enkelt: trafikområde A har beställt 40 bussar som får nummer 7201-7240, trafikområde B har beställt 40 bussar får nummer 7241-7280 och trafikområde C har beställt 20 bussar som får nummer 7281-7300. Sedan visar det sig att område A bara behöver 37 bussar och då blir alltså numren 7238-7240 (lämpligen) vakanta. Skulle man fylla upp den luckan skulle ju de andra båda få numrera om tre av sina bussar vilket skulle ställa till rätt mycket röra. I synnerhet om leveranserna sker samtidigt inom respektive trafikområde.

Varför skulle BÅDA områdena behöva numrera om sina bussar? Det räcker ju med att ge (t ex) de tre sista bussarna de lediga numren, trafikområde C kommer då att ha vagnarna 7238-7240 samt 7281-7297. Sådana exempel finns det säkert dussintals av i verkliga livet!

Ta t ex Saltsjöbanan som har vagnarna 2883-2900 samt 2909-2916, den däremellan liggande nummerserien var upptagen av ett visst "spöktåg". Inte har det hittills hänt att någon råkat sätta ut Silverpilen (som dessutom är skrotad) i utryckningen på SB  ;)

Marc

Saltsjöbanan är i flottan på sitt sätt "homogen". Till bussarnas försvar måste jag säga att det ofta inom dessa längre serier ofta finns x antal olika typer av fordon, då prioriteras det att hålla busstyperna samlade i sina underkatergori-småserier istället för att flytta en av dessa för att fylla upp en lucka i en serie där den inte hör hemma.

Bussföraren

Det här är ju inget nytt "fenomen" utan har dykt upp x antal gånger där man använder löpande nummerserier, SJ Buss/Swebus/Nobina.

Ibland fyllde man luckorna i efterhand men oftast blev dem tomma för alltid.
För Stockholmarna är ju 4548, 4665, 4671-72 välkända sådana luckor