GS 133-134 samt 242-243

Startat av Calle, 13 december 2011, 19:15:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Dessa har ju flyttats till Angeredsdepån p.g.a. av att dom inte får gå i miljözonen. Vad är det som gör att dom inte får trafikera miljözonen i Göteborg?

Erling.L

ålder o avgasrening tror dom sknar partkikel filter vilket gör dom får kortare tid dom får rulla i miljzonen än dom med men är inte 100
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Calle

OK, tack för bra svar, är det samma med GS 236-241?

Erling.L

tror dem är uppgraderade men inte hundra
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Jonas Gustafsson

236-238, 240-241 (inte 239 för den har brunnit upp) har jag i a f sett rulla i zonen de senaste veckorna. Men de går mest på omlopp som håller sig på Hisingen.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Calle

Citat från: Erling.L skrivet 13 december 2011, 21:06:26 PM
tror dem är uppgraderade men inte hundra

Hur kan dessa som är äldre (?) vara uppgraderade och inte de från 2003?

JesperO

Och 133 gick på 63:an idag, tillsammans med en MAN.

S Svensson

Ursäkta att jag frågar. Men,får man verkligen uppgradera avgasreningen ?
Saken är den att jag fått för mig att det hela handlade om en tidsålder.I detta fall 8 år.

Det diskuterades faktisk ombyggnader när tidigare miljöminister besökte Göteborg. Jag fick intrycket att ombyggnad inte medför att man förändrar förutsättningarna för körning i miljözon. Detta kanske har ändrats ?

Calle

241 stod vid centralen idag och inväntade troligtvis körning, så den lär ju rulla i miljözonen, kan dock inte svara på om den har filter eller ej.

Bussmicke

Jag undrar fortfarande vad som är udda med 133-134 som det skrevs om i annan tråd, har ännu inte fått svar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ingemar

Citat från: S Svensson skrivet 14 december 2011, 21:48:25 PM
Ursäkta att jag frågar. Men,får man verkligen uppgradera avgasreningen ?
Saken är den att jag fått för mig att det hela handlade om en tidsålder.I detta fall 8 år.

Det diskuterades faktisk ombyggnader när tidigare miljöminister besökte Göteborg. Jag fick intrycket att ombyggnad inte medför att man förändrar förutsättningarna för körning i miljözon. Detta kanske har ändrats ?
Fram till (jag tor att det var) 2007 kunde du få förlängt med 4 år om du hade partikelfilter monterat och godkänt. Möjligheten att få förlängt togs sedan bort, nu är det 8 år från första trafikår på en euro3-motor, och till 2016 på euro4 och till 2020 på euro5.
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Calle

Har inte sett dessa på linje 74 på ett tag nu. Är dom fortfarande placerade på ASX?

Calle

Jonas Gustafsson

Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson