Provbuss 4000 hos Connex/SL Kallhäll (MB Citaro)

Startat av Mikael T Nilsson, 13 december 2011, 18:23:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Någon som minns provbuss Connex 4000 som rullade i SL-trafiken under 2006?
Den lär ha haft lite olika placeringar, men har endast notering om att den varit stationerad i Kallhäll. Bilden visar bussen på Kallhällslinje 567.

Notera den lilla linjenummerdisplayen i aktern.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikey

Wow, att en sådan funnits hade jag ingen aning om. Synd att det inte blev fler, är en av mina absolut favoritmodeller! Tack för bilderna! :D

Peter Öden

Hej !

Bussen är väl en Citaro i lågentréutförande ?

Mvh Peter Ö

Jonas Gustafsson

Connex hade väl tidigare en annan provbuss med samma nummer, en MAN som numera rullar under en annan identitet: GS Buss #99?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Mikael T Nilsson

Citat från: Mikey skrivet 13 december 2011, 18:25:15 PM
Wow, att en sådan funnits hade jag ingen aning om. Synd att det inte blev fler, är en av mina absolut favoritmodeller! Tack för bilderna! :D

Kul att du uppskattade bilderna!  :)
Fler MB Citaro i exakt detta utförande har inte funnits i SL-trafiken.
Citat från: Peter Öden skrivet 13 december 2011, 18:43:35 PM
Hej !

Bussen är väl en Citaro i lågentréutförande ?

Mvh Peter Ö

Ja, om jag minns rätt så var det lågentré på denna.

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 13 december 2011, 23:35:41 PM
Connex hade väl tidigare en annan provbuss med samma nummer, en MAN som numera rullar under en annan identitet: GS Buss #99?

//Jonas G

Jag har även en notering om att Linjebuss i Göteborg (Partille) kring 1994 hade en Volvo B10L/Säffle kortvagn med inv.nr. 4000. Detta var en provbuss.
Citat från: Jacob skrivet 13 december 2011, 23:40:59 PM
Rullar enligt SBH på Island nu.

http://svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=4508&ref=dosearch&svalue=xlr366

//Jacob

Tack för denna länk!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Möllers

Mikael T Nilsson

Citat från: Mattias Möller. skrivet 15 december 2011, 05:27:51 AM
Den rullade med i Karlskrona som provbuss med.

Det stämmer. Den trafikerade huvudsakligen Karlskronalinje 8 under sommaren 2006.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 15 december 2011, 13:02:31 PM
Det stämmer. Den trafikerade huvudsakligen Karlskronalinje 8 under sommaren 2006.

Inte samma buss, men linje 8 i Karlskrona är det iaf.

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Optimal

virtual1

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 15 december 2011, 15:19:16 PM

Inte samma buss, men linje 8 i Karlskrona är det iaf.

Nån som vet varför denna blev SL-målad då Connex uppenbarligen inte ville testköra den också här i stan???

Mikael Ringmarck

Citat från: virtual1 skrivet 19 december 2011, 11:11:06 AM
Nån som vet varför denna blev SL-målad då Connex uppenbarligen inte ville testköra den också här i stan???

Jag hörde snack om att Swebus skulle ha testkört någon av dessa i Stockholm men att det aldrig blev av. Kanske därför man lackade upp två stycken? Någon kanske har mer info?

Bussföraren

En liten rättelse.

Bussen ifråga var INTE provbuss i Karlskrona utan tillhandahölls av Evobuss som ersättning för sena leveranser