BUSS 92 vid Norra Latin i augusti 1992, del 3 (av 9)

Startat av Staffan Sävenfjord, 13 december 2011, 14:54:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

PCG104 kom sedan till Stures Busstjänst, Karlsborgs kommun och Bergshamra Taxi i Västerås.


Ännu en buss att användas halvtannat år senare i samband med Vinter-OS i Lillehammer. Nu en Ambassadør.


JAZ925 för Bergsbrunna Busstrafik.


PKS508 för EGE-Trafiken.


NRO530 med okänt vidare öde.


En Setra S309HD som jag inte lyckats identifiera. Den kanske aldrig kom i trafik i Sverige.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896



PKS508 för EGE-Trafiken.



Tufft utseende med dubbla extraljus i spoilern.  :)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 december 2011, 14:54:19 PM
Ännu en buss att användas halvtannat år senare i samband med Vinter-OS i Lillehammer. Nu en Ambassadør.


En Setra S309HD som jag inte lyckats identifiera. Den kanske aldrig kom i trafik i Sverige.


Volvo-bussen är en B12 med chassinr 133 och kaross Vest Ambassadör 370 nr 1466. 45 sittplatser.

Setra-bussen har chassinr 30900007630006 med 33+2 sittplatser. Den är en av de första tillverkade i lättmetall av Aabenraa Karoserifabrik. Hamnade inte i Sverige.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 december 2011, 17:30:03 PM
Volvo-bussen är en B12 med chassinr 133 och kaross Vest Ambassadör 370 nr 1466. 45 sittplatser.

Setra-bussen har chassinr 30900007630006 med 33+2 sittplatser. Den är en av de första tillverkade i lättmetall av Aabenraa Karoserifabrik. Hamnade inte i Sverige.

Tack Mats! Du var tydligen  där och skrev upp chassinumren. Tur att det finns de som har bättre ordning än jag. Ser fram mot dina fortsatta kommentarer när jag visar resten av bilderna.
:)

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Frank Royseland

Ännu en buss att användas halvtannat år senare i samband med Vinter-OS i Lillehammer. Nu en Ambassadør.


Denne bussen, Volvo B12, ble etter demokjøringen solgt til Ødegaardens Bilruter # 24, fikk regnummer KF42641, og da blir bussens data; KF42641 Volvo B12 6X2 YV3R2FL11NA000133 Vest Ambassadør AHD-370: 1466-1992 7/10 Ødegaardens Bilruter # 24

Frank

Silo

PKS 508 gick på servicelinjen i Katrineholm under många år. Rena skräpet i den trafiken. Så fort det var en resande med rullator (och det var många) fick man stiga ur, öppna dörrana på bakgaveln (som var skeva och glappa) och ställa in resp. ta ut rullatorn. Spoilern fram var av plast och ramlade snart av. Bussen hade vanlig manuell växellåda med en fruktansvärt tungtrampad koppling (den var spänd för att en del förare satt med foten på kopplingen hela tiden och slirade sönder den). Man var precis slut i vänsterbenet efter att ha kört denna en hel dag. Bussen var bensindriven med relativt liten tank och soppan räckte inte hela dagen, så någon gång under passet fick man (med passagerarna sittande i bussen) svänga in på Preem-macken (idag riven) vid Vasabron och tanka (det fanns ingen bensinpump vid garaget, bara diesel). Det blev mycket dammigt i kupen eftersom bakgaveldörrarna var glappa. När man körde såg man i innerbackspegeln att hela karossen rörde sig ungefär som på ett flygplan som landar i stark vind. Till slut sprack karossen ovanför ingångsdörren. Även betalningsproceduren var tunghanterad då det inte fanns något expeditionsbord. Idag återstår endast stannarskylten som ligger i ett av undertecknads förråd.
/TS

Silo

Mera om PKS 508.

Kom att tänka på ett par saker till; servicelinjen hade många kurvor och svängar; och boggien var stel. Man kunde tydligt följa linjevägen ute på sta´n då det var svarta spår efter stödaxeln i kurvorna. Detta ledde till ett mycket högt däckslitage. Vid ett tillfälle gick rattstången av och bussen hamnade nere i en källartrappa (som väl var utan större skador på de resande) och vid ett annat lossnade förarstolen så att bussen krockade innan föraren kom åt bromsen och fick stopp på den. En annan gång lossnade hela bakaxeln... Ingen rolig och hållbar buss m.a.o.
/TS

yngrot

Nej den busstypen var väl ingen större hit även utan boggie.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina