74 sittplatser på nytt i Nacka-Värmdö

Startat av Ted Selander, 12 december 2011, 20:36:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Resandet ökar, nu kommer avlastning i form av fem normalgolvade 56xx med höga ryggar!
Det är fråga om dubblerade avgångar på linjerna 434, 471 och 474. Gäller tidtabellen ut. Start så fort alkolåsen är monterade.

Carl Eric

WOW WOW WOW!! Det var smaskiga nyheter! Då har man någonting att jaga och dessutom en anledning att åka 474! Blir det stationering Björknäs på dessa? :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

DEB

Är det 2000NL-varianten eller B12MA som ska lånas in?
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Ted Selander

Åker just 5645 på 610:an, en Volvo där alla talar framlänges. Chassibeteckningen går att slå upp.


Fredde

Citat från: Traesk skrivet 12 december 2011, 22:30:38 PM
Dubblerade avgångar?

Ja, enkelt förklarat: En lågentré och en normalgolvad buss avgår samtidigt. Detta innebär fler sittplatser på motorväg samtidigt som lågentré tillgodoses... Dock är det bara vissa avgångar som detta införs på.


Omnilasse

Citat från: Fredde_J skrivet 12 december 2011, 22:42:11 PM
Ja, enkelt förklarat: En lågentré och en normalgolvad buss avgår samtidigt. Detta innebär fler sittplatser på motorväg samtidigt som lågentré tillgodoses... Dock är det bara vissa avgångar som detta införs på.


Låter ju som en rimlig lösning - med tanke på SL:s hårda krav på lågéntre (även om jag antar att det kan bli lite problem att få plats med alla bussar vid avgång från Slussen (inser givetvis att förstärkningarna från Slussen kan avgå några minuter innan ordinarie vagn, men ändå - det finns ju en avgång före avgången också...)

Men man undrar ju hur man skall klara av (alltså, tänker nu inte på operatören) området på sikt. Krävs väl nästan en utökning av tio fordon (minst) per år. Bara på fem år motsvarar det en medelstor bussdepå! Och därtill en bussterminal vid Slussen som knappt klarar av fler bussar....och som ändå snart skall bli till provisorium, och då en del linjer antagligen måste ha andra slutpunkter längre in i stan och som i sin tur kräver ännu fler fordon...

Christer K

Citat från: Ted S skrivet 12 december 2011, 20:36:48 PM
Resandet ökar, nu kommer avlastning i form av fem normalgolvade 56xx med höga ryggar!
Det är fråga om dubblerade avgångar på linjerna 434, 471 och 474. Gäller tidtabellen ut. Start så fort alkolåsen är monterade.
En undran bara, vissa företag väljer Alkoskåp för dessa är billigare än alkolås i fordon.

Finns det några bussbolag som har alkoskåp?

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Peter Erret

Bussarna som kommer är:
5633 BCL899 1999-03-30 66 sittande totalt 111
5634 BCN899 1999-03-31 66 sittande totalt 111
5648 JSN884 1999-11-05 66 sittande totalt 109
5649 JSN917 1999-11-08 66 sittande totalt 109
5650 OTO946 1999-11-09 66 sittande totalt 109

Ledvagnarna kommer från Täby och är troligen av samma typ som Nobia 1860

66 sittande, totalt 109 passagerare

Således inte 74 sittplatser utan 66 sittplatser.

Mikael Ringmarck

Citat från: Peter Erret skrivet 16 december 2011, 18:22:41 PM
Således inte 74 sittplatser utan 66 sittplatser.

74 med fällsätena vid barnvagnsplatserna? Lite nyfiken blir man ju då på hur Täby ska klara sin trafik när man plötsligt förlorar 5 vagnar. Har man stor reserv eller kommer man få vagnar från andra garage?

Peter Erret

Citat från: Mrbuss skrivet 16 december 2011, 18:44:41 PM
74 med fällsätena vid barnvagnsplatserna?

Ja man kan ju alltid sitta på varandra, 4*2.  ::)  :-*

DEB

Mycket trevliga bussar, ska bli intressant när de sätts i trafik. :D
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Mikael Ringmarck

Citat från: Peter Erret skrivet 16 december 2011, 18:59:53 PM
Ja man kan ju alltid sitta på varandra, 4*2.  ::)  :-*

Okej! Tänkte inte på att det inte finns någon bakre barnvagnsplats....inte så ofta man rör sig i de regionerna  :P

homer

Citat från: D_E_B skrivet 16 december 2011, 19:29:17 PM
Mycket trevliga bussar, ska bli intressant när de sätts i trafik. :D

intressant? de har rullat precis likadana bussar i trafikområdet sedan 90 talet?

att det är trevliga bussar, kan nog dem flesta hålla med om även om milen gör sitt till, och dem flesta hade nog föredragit nya fräsha vagnar

Ersa

Citat från: Mrbuss skrivet 16 december 2011, 18:44:41 PM
74 med fällsätena vid barnvagnsplatserna?

Borde stämma, H22:an hade ju 73 sittande om man utnyttjade alla fällsätena vid de bägge barnvagnsplatserna.