Lokalbussarna inställda i Umeå

Startat av RoggaBoy, 12 december 2011, 20:01:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Helt inställd busstrafik i stan är ett nytt fenomen som Umeborna tyvärr får så lov att vänja sig vid, efter att normalgolvarna ersätts med B9S. Ett effektivt, men lite väl drastiskt sätt att få Umeborna att sluta skratta åt att bussarna i Stockholm fastnar "så fort det blir vinter"...

Robert T

Skandal tycker jag.
Ett effektivt sätt att få folk att börja åka kollektivt måste vara att bevisa att när bilarna inte tar sig fram, då lägger bussarna på kedjor och kör som ingenting har hänt.  ;D

Jag menar, vi bor sjukt långt norrut på jordklotet. Umeå ligger ju nästan vid nordpolen. ;)
Då måste vi ju för tusan kunna hantera kedjor?

RoggaBoy

Fast är det så halt att man inte kan gå, ska man då ändå tvinga Nobina att köra bussarna. Att det regnar i December i Norrland är inte direkt normalt och att kräva att bussarna då ändå ska rulla är väl att ta i, oavsett vad de är för modell på bussen.

De är väl bättre att bussarna då står än att det händer olyckor för då kommer bara alla att säga att varför ställde man inte in trafiken.

RoggaBoy

Just nu är det +1 och regn i Umeå fortfarande, och på backen är det spegelblank is, men de klarar väl en Scania-buss utmärkt att köra på jämfört med en Volvo, eller?

Robert T

Citat från: RoggaBoy skrivet 13 december 2011, 05:29:08 AM
Fast är det så halt att man inte kan gå, ska man då ändå tvinga Nobina att köra bussarna. Att det regnar i December i Norrland är inte direkt normalt och att kräva att bussarna då ändå ska rulla är väl att ta i, oavsett vad de är för modell på bussen.

De är väl bättre att bussarna då står än att det händer olyckor för då kommer bara alla att säga att varför ställde man inte in trafiken.

Så man ska stänga ner hela samhället vid dåligt väder? Som man gör i USA? Skolor stänger, affärer stänger, alla slipper jobba för att det kommer 10cm snö?

Bussföraren

Citat från: Robert T skrivet 13 december 2011, 01:35:08 AM
Skandal tycker jag.
Ett effektivt sätt att få folk att börja åka kollektivt måste vara att bevisa att när bilarna inte tar sig fram, då lägger bussarna på kedjor och kör som ingenting har hänt.  ;D

Jag menar, vi bor sjukt långt norrut på jordklotet. Umeå ligger ju nästan vid nordpolen. ;)
Då måste vi ju för tusan kunna hantera kedjor?

Problemet är att man valt en bussmodell som är avsedd för torr vägbana ;D
En normal mittmotor eller bakmotorbuss med dubbdäck hade förmodligen fungerat utmärkt att köra med men att det inte fungerar med B9S är ju inget oväntat, viktfördelningen är ju extremt ogynnsam.

Jonas1968

Citat från: RoggaBoy skrivet 13 december 2011, 05:29:08 AM
Fast är det så halt att man inte kan gå, ska man då ändå tvinga Nobina att köra bussarna. Att det regnar i December i Norrland är inte direkt normalt och att kräva att bussarna då ändå ska rulla är väl att ta i, oavsett vad de är för modell på bussen.

De är väl bättre att bussarna då står än att det händer olyckor för då kommer bara alla att säga att varför ställde man inte in trafiken.
Fast man borde ju i stället köra med bussar som tål vintern + att utrusta dem med ordentliga vinterdäck. Någon skrev i kommentarerna till artikeln att han fick åka taxi i stället. Kan taxi köra så borde man ju kunna köra buss? Annars har man definitivt valt fel sorg bussar.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 13 december 2011, 05:35:07 AM
Just nu är det +1 och regn i Umeå fortfarande, och på backen är det spegelblank is, men de klarar väl en Scania-buss utmärkt att köra på jämfört med en Volvo, eller?

Framkomligheten har inget att göra med tillverkaren, utan hur bussmodellen är konstruerad. Grovt skulle man kunna säga att ingen av lågéntré/låggolvsledvagnarna Volvo B9S och Scania OmniCity är konstruerade för att gå på vinterväglag i en tätort med uppförsbackar. Till sådant krävs 12-meters tvåaxliga kortvagnar, men framkomlighetsmässigt kvittar det nog om det står Volvo B12B, Scania OmniLink eller Solaris Urbino 12 på kortvagnarna.

När det gick Scania CN113 runtom i Umeå tätortstrafik såg man aldrig dessa fastna någonstans. Var däcken bättre då? Klar var iaf att viktfördelningen var rätt, och diffspärrarna (inkl antispinnsystemet ASR på ledvagnarna) fungerade klockrent. Volvo B10MA-ledvagnarna hade dessutom on-spot, utöver diffspärr.

Ersa

Citat från: Jonas1968 skrivet 13 december 2011, 18:48:14 PM
Fast man borde ju i stället köra med bussar som tål vintern + att utrusta dem med ordentliga vinterdäck. Någon skrev i kommentarerna till artikeln att han fick åka taxi i stället. Kan taxi köra så borde man ju kunna köra buss? Annars har man definitivt valt fel sorg bussar.

Huvudmannen krävde lågentré (ej låggolv) på alla nyköp, och detta har Nobina rättat sig till genom att köpa Volvo B9SALE. Hur många andra bussmodeller fanns det att köpa för samma pris och till samma leveranstid? Tänk på att det var bråttom att få fram bussar pga ganska kort tid från tilldelningsbeslut till totalkrav på att alla nya bussar skulle rulla. Det var då rakt inga 12 månader.
Så beställaren och huvudmannen får den trafik denne sätter ut förutsättningarna för, genom hur beställaren sköter upphandlingen.

Dessutom är en B9S inte fysiskt konstruerad för att köras med snökedjor i stadstrafik. Det borde alla som arbetar i vår bransch redan veta.

Lars

Idag kördes det ganska mycket kätting på glatta vägar i o runt Kongsvinger.
Har ingen bild på det då jag idag höll mig till rv.2 men i fredas var det kätting som gällde.

Vad mer kan man begära, Mercedes Benz O1627 med Vestkaross, längst bak en V8 på 15 liter och kätting!

Först skulle kättingen på,


Och sedan ut i snön

Robert T