BUSS 92 vid Norra Latin i augusti 1992, del 2 (av 9)

Startat av Staffan Sävenfjord, 12 december 2011, 15:35:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

POZ 020 såldes strax efter utställningen till Alviks Trafik AB i Luleå, där den gjorde god tjänst som nummer 11 ända till i somras.


PHX380 var en ledbuss med hög standard avsedd för expresslinjen Göteborg-Halmstad-Köpenhamn. På den tiden fick den förstås gå via färjan Helsingborg-Helsingør. Säffle-folket var mycket stolta över den och ropade på mig när jag gick förbi:
- Kom här, Sävenfjord, så får du något att skriva om.
Av bilden framgår att den har AC och vid bakersta dörren kan vi ana en toalett. Hur många ledbussar har utrustats med sådan?


PEK130 lackerad för Upplands Lokaltrafik med entreprenörens färger i bandet under fönstren.


EDU522 hamnade sedan hos Båstads kommun.


PGX523 och dess vidare öde har jag inga uppgifter om. När det gällde Helmark-bussar på utställningar var det ofta de satte på ett regnummer som tillhörde en en annan buss. Så det finns anledning att varna för "falskskyltning" (det kan också gälla andra bussar på utställningen).


En oidentifierad Vest Liner. Det var en av många bussar som beställdes inför Vinter-OS i Lillehammer 1994. Efter detta evenemang sattes de in i vanlig linjetrafik runtom i Norge. (På en utställning är det ofta omöjligt att få till en fotovinkel så att man inte kapar en del av taket eller frontens nederdel.)

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Trevligt.
Helmark:en PGX523 är byggd på det i Sverige udda chassit Spartan Tour Bus. Helmark köpte ett antal sådana för skolbussbyggen, hade väl Cumminsdiesel om jag inte minns fel. Just PGX har ägt av bl a Taxi Skinnskatteberg och Perstorps Persontransporter.
POZ020 överst gick hos Volvo Lastvagnar under vintern 1992/1993 och kom till Alviks Trafik i mars 1993.

Jacob

Säffleleden var ju bara ruskigt läcker! Lite fd GUB 201-208-känsla i den :) En sån skulle man velat åka i. Hur många tillverkades? Finns det någon kvar (bevarad)?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jacob skrivet 12 december 2011, 20:27:06 PM
Säffleleden var ju bara ruskigt läcker! Lite fd GUB 201-208-känsla i den :) En sån skulle man velat åka i. Hur många tillverkades? Finns det någon kvar (bevarad)?

//Jacob

Just en sådan med denna inredning var det bara denna. Men som du väl redan vet så tillverkades ju massor med Säffle-ledbussar på Volvo B10M.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Frank Royseland

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 december 2011, 15:35:25 PM
POZ 020 såldes strax efter utställningen till Alviks Trafik AB i Luleå, där den gjorde god tjänst som nummer 11 ända till i somras.


POZ020 var på bussutstilling også i Norge i 1992. Den ble avholdt på Hellerudsletta ved Gjelleråsen/Lillestrøm nord for Oslo. Mener å huske at det må ha vært i juni eller juli 92'... Men samma det, her er mine to bilder, et fra Volvo sin stand og et når bussen drar "hem" til broderfolket....

Frank

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 december 2011, 15:35:25 PM
En oidentifierad Vest Liner. Det var en av många bussar som beställdes inför Vinter-OS i Lillehammer 1994. Efter detta evenemang sattes de in i vanlig linjetrafik runtom i Norge. (På en utställning är det ofta omöjligt att få till en fotovinkel så att man inte kapar en del av taket eller frontens nederdel.)


Denna var en Volvo B10B med chassinr 32 och kaross Vest Liner 330 nr 1465. 51 sittplatser.

Frank Royseland

Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 december 2011, 17:22:27 PM
Denna var en Volvo B10B med chassinr 32 och kaross Vest Liner 330 nr 1465. 51 sittplatser.
Denne Volvo B10B fikk regnummer KF42642 og etter demobusslivet solgt til Lofoten Trafikklag # 566. Bussens data er : KF42642 Volvo B10B-59 YV3R12D13NA000032 Vest Liner 330 "OL-94":1465-1992 7/10

Frank