Bussar som var vanliga i SL-trafiken i början av 1980-talet

Startat av Mikael T Nilsson, 06 oktober 2007, 17:37:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer några bilder på bussar som syntes i SL-trafiken i början av 1980-talet. Först en reprisbild som jag visat tidigare här på Bussnack, föreställande H47 4667, fotograferad i Åkersberga sommaren 1987. Linje 675 finns inte kvar längre men trafikerade vid fototillfället sträckan Vaxholm och Åkersberga. Linjen tillhörde SL Vaxholm. Vaxholm hade två H47:or, även 4668, som var placerad på Rindö. Jag har för mig att det bara var 4667 av dessa vagnar som hade vit kofångare.

Förutom Vaxholm hade även Märsta H47:or. De skiljde sig från litt. H49 genom att de hade dörrställning 1-1-0.

En av Märstas H49:or på linje 583 på väg från Arlanda mot Märsta stn. Förutom Märsta hade Råsta ett antal H49:or. Jag tror inte att någon annan SL-depå än dessa hade H49:or. Råsta hade även en vagn med litt. H49A, nr 4679. Denna hade dörrställning 2-1-1.

En av Björknäs H58:or, nr 5054 på linje 480 som trafikerade Sthlm C/Vasagatan-Vikingterminalen/Stadsgården. Jag har för mig att denna linje togs över av Wasatrafik.  Björknäs hade samtliga H58:or i 50xx-serien. Övriga H58:or hade inv.nr. i 49xx-serien.

Slutligen en H81:a vid Tekniska högskolan. Kanske inväntar den en tur på linje 639 mot Rimbo? Norrtälje hade en hel del H81:or. Förutom Norrtälje hade även Täby, Råsta, Märsta, Kallhäll och Björknäs H81:or.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Lars

Nu längtar jag tillbaka till Stockholm när du visar dessa!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Hade man rest tillbaka i tiden till Stockholm detta år hade jag gärna löst biljett på den där 639:an till Rimbo, för att undersöka hur Roslagen såg ut på den tiden. Tyvärr för sent för att uppleva järnvägen, men det hade nog varit intressant ändå.

Mikael T Nilsson

Citat från: Verspieder skrivet 06 oktober 2007, 19:02:59 PM
Hade man rest tillbaka i tiden till Stockholm detta år hade jag gärna löst biljett på den där 639:an till Rimbo, för att undersöka hur Roslagen såg ut på den tiden. Tyvärr för sent för att uppleva järnvägen, men det hade nog varit intressant ändå.

På den tiden låg busstationen intill Roslagsbanans f.d. station. Jag minns inte vilket år busstationen flyttade till sitt nuvarande läge.
Rånäs Taxi körde då linje 648 medan Fridströms körde linje 646 och 649. Fridströms hade då en depå utmed dåvarande E3:an vid Rö.

SL:s Rimbogarage låg ett stenkast från busstationen vid påfarten mot Östhammar (väg 282?). Rimbo hade sex vagnar 1985:
H1 5437-38, 5442, H22 6033, H52 4764 och H81 6718.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Norrortsmicke skrivet 06 oktober 2007, 19:32:14 PM
Rånäs Taxi körde då linje 648 medan Fridströms körde linje 646 och 649. Fridströms hade då en depå utmed dåvarande E3:an vid Rö.

Du vet att jag ännu väntar med spänning på att det dyker upp 70-och 80-tals bilder på bussarna som körde dessa tre linjer?  :P

Mikael T Nilsson

Citat från: Verspieder skrivet 06 oktober 2007, 19:34:20 PM
Du vet att jag ännu väntar med spänning på att det dyker upp 70-och 80-tals bilder på bussarna som körde dessa tre linjer?  :P

Absolut!  :) Jag har stora delar av min samling nerpackad, men kommer att damma av kartongerna någon gång framöver.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Ersa

Fredde

CitatOj oj oj, kan ingen vrida tillbaka klockan?

Det som går att göra är att ta ut en övningsbuss. Men det är ju inte samma sak...

/Fredde

Mikael T Nilsson

Citat från: Norrortsmicke skrivet 06 oktober 2007, 19:32:14 PM
På den tiden låg busstationen intill Roslagsbanans f.d. station. Jag minns inte vilket år busstationen flyttade till sitt nuvarande läge.

SL:s Rimbogarage låg ett stenkast från busstationen vid påfarten mot Östhammar (väg 282?). Rimbo hade sex vagnar 1985:
H1 5437-38, 5442, H22 6033, H52 4764 och H81 6718.

En rättelse av vad jag tidigare skrev. I Rimbo var H22 6036 placerad, inte 6033. 6033 fanns då i Hallstavik tillsammans med H3 6407-08 och H52 4763.
Om någon är intresserad så var H3 6410 vid samma tid placerad på Vätö, H3 6411 på Rådmansö (Räfsnäs), H52(A) på Blidö, H51 5116-17 i Älmsta.
Vänliga hälsningar,

Mikael

HB

Mig veterligen hade inte Björknäs några H81:or, utan enbart H82:or (som gick unde benämningen "Arlanda"). Tyresö hade H81:or.

Mikael T Nilsson

Citat från: HB skrivet 07 oktober 2007, 10:23:15 AM
Mig veterligen hade inte Björknäs några H81:or, utan enbart H82:or (som gick unde benämningen "Arlanda"). Tyresö hade H81:or.

Aha, hade även Tyresö H81:or? Tack för kompletteringen. Däremot hade Björknäs H81:or. Enligt en förteckning från 1981 som jag har var följande H81:or stationerade i Björknäs då: 6732-35, 6754, 6766-70.

Även ett antal H82 var, precis som du säger, stationerade i Björknäs med omnejd.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Ivo

Fina bilder, har själv kört H 82 i Nacka & Värmdö, det fanns både H 81 & H 82 här ute men sen fick nog Tyresö alla H 81 orna. Trevlig vagntyp men den gamla förarstolen var inte skön. Minns en gång då jag kört en halv dag med denna vagntyp som hade kvar gammal stol. Kunde ej sova på hela natten ryggen var helt stel.
Ivo

Mikael T Nilsson

Citat från: Ivo skrivet 07 oktober 2007, 10:45:11 AM
Fina bilder, har själv kört H 82 i Nacka & Värmdö, det fanns både H 81 & H 82 här ute men sen fick nog Tyresö alla H 81 orna. Trevlig vagntyp men den gamla förarstolen var inte skön. Minns en gång då jag kört en halv dag med denna vagntyp som hade kvar gammal stol. Kunde ej sova på hela natten ryggen var helt stel.

Tack! Jag har för mig att Bollmoradepån (Tyresö) invigdes 1982, så jag antar att Björknäs H81 flyttades dit då. Tidigare fanns en uppställningsplats i Älta och jag antar att den upphörde i samband med att Bollmoradepån invigdes.

Vänliga hälsningar,

Mikael