JoSe´s Julkalender 2011: Lucka 12 (Obs många bilder)

Startat av Jocke Selling, 12 december 2011, 06:14:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

I Dagens lucka har jag tryckt in representanter för alla Swebus express serier som levererats sedan varumärket etablerades (utom megalinerna).

Den första serien som kom var 43XX Volvo Vanhool, mången expressförare brukar bli nostalgisk och hävda att dessa var de bästa man haft.

Dessa sågs inte med blida ögon av Vanhool diggarna när de kom, men efter att ha upplevt 60xx serien så stod dessa högt i kurs även hos dem.

Uppskattade vagnar, varav syskonen 5602 och 5603 numera är gula och rullar i Uppland

Någon 60XX MAN har inte funnits hos Swebus på ett tag, dessa fasades ut succesivt efter att 70-serien dök upp.

Denna med udda numrering ingår väl i serien med 6177-6179 egentligen eller?

Av Neoplaner och MAN i 61 och 62 serierna har nu åtta st hittat till UL-trafiken där de ska rulla fram till sommaren. 6218 försvann från bolaget tidigare efter en älgkrock.

Så började det dyka upp Volvo igen.

Men än var man inte färdiga med MAN.

När 68-serien kom hade jag precis köpt min systemkamera, och mitt fotograferande tog fart på allvar.

De sista med pannkaka till Swebus, och nurerade för att sätta griller i huvudet på alla bussmuppar ;D

Efter dessa har föryngringen i fordonsparken skett med hjälp av underentreprenörer, som kör med Swebus lackade bussar.

Länk till föregående lucka: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49706.0
Länk till Lucialuckan: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49742.0

Jacob

Trevlig lucka som sagt. Dock missade du en 60xx Volvo ;)

Angående 6071. Vad jag hört är detta en demovagn, därav den udda numreringen.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

starbrelleboy

Jocke Selling

Citat från: Jacob skrivet 12 december 2011, 20:06:58 PM
Trevlig lucka som sagt. Dock missade du en 60xx Volvo ;)

Angående 6071. Vad jag hört är detta en demovagn, därav den udda numreringen.

//Jacob

Ja oj jag missade en. Det åtgärdas här  :)

Upptäckte då till min fasa att 6058 saknades i samlingen, tips på vart jag hittar den emottages tacksamt.

bussfan

hela denna lucka med väldans bra och fina sweex bussar

Tonniiie

Citat från: Jocke Selling skrivet 12 december 2011, 21:36:34 PM
Upptäckte då till min fasa att 6058 saknades i samlingen, tips på vart jag hittar den emottages tacksamt.

Sist jag såg henne var på 839.

bussfan

Tonniiie

Citat från: bussfan skrivet 12 december 2011, 23:15:58 PM
okmen bussarna flyttas väl runt på linjerna

Nja. Den brukar rulla på 839 eftersom den har Västtrafiks biljettautomat monterat.