Imorgon 12/12 fattas beslut om eventuellt "nya" Slussen.

Startat av Peter Rost, 11 december 2011, 23:55:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Själv tillhör jag de som, i den mån det går, att bevara Slussen i dess nuvarande form!

http://www.riksettan.net/hem/vad-ska-vi-gora-med-slussen-252

/Peter

Mr G

Jag håller med dig, men jag har ett annat alternativ också, och det är att gå tillbaka till Slussenutformingen som fanns innan den nuvarande byggdes. Dvs med Karl Johans torg på den södra sidan av slussfåran, och sen två backar upp emot Katarinavägen resp. Hornsgatan/Götgatan.

De förslag jag har sett för det nya Slussen har alla varit bedrövliga tycker jag. Allt känns så historielöst, och det passar bara inte in på den platsen.
吉先生

Björn Forslund

Håller med. De förslag som framlagts är hemska. Trafikleder och gatkorsningar. Fyrkantigt och fult. Jag ser också helst att Slussen restaureras/återuppbyggs i den form den ha nu.
De runda böljande formerna är oslagbara.

SimonB

Suck....
Slussen är uttjänt och grunden vittrar sönder. Det finns inget alternativ än att bygga om från grunden, vilket också är det alternativet som har blivit demokratiskt framröstat. När ska alla slussenkramare förstå det?
Om vi ändå låtsas att en försiktig renovering utan ombyggnad hade varit möjlig, så är det fortfarande ett dåligt alternativ. En stad måste få växa och utvecklas. Slussen må ha varit en fenomenal trafikapparat, men är omodern och utsliten. Ibland måste det gamla få ge plats för det nya.

Jag passade förresten på att dokumentera lite i torsdags. http://simonbertilsson.wordpress.com/2011/12/10/slussen/

Björn Forslund

Citat från: SimonB skrivet 12 december 2011, 20:23:11 PM
Suck....
Slussen är uttjänt och grunden vittrar sönder. Det finns inget alternativ än att bygga om från grunden, vilket också är det alternativet som har blivit demokratiskt framröstat. När ska alla slussenkramare förstå det?
Om vi ändå låtsas att en försiktig renovering utan ombyggnad hade varit möjlig, så är det fortfarande ett dåligt alternativ. En stad måste få växa och utvecklas. Slussen må ha varit en fenomenal trafikapparat, men är omodern och utsliten. Ibland måste det gamla få ge plats för det nya.

Jag passade förresten på att dokumentera lite i torsdags. http://simonbertilsson.wordpress.com/2011/12/10/slussen/

Suck....Vi är nog alla medvetna om att Slussen som konstruktion är i mycket dåligt skick och måste ersättas. Men det finns inget som hindrar att man river och bygger nytt i samma anda, dvs den klassiska trafikmaskinen med klöverbladen och den öppna planlösningen. Givetvis kan det hela då anpassas till dagens krav byggmässigt och trafikmässigt.

SimonB

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 december 2011, 20:30:36 PM

Suck....Vi är nog alla medvetna om att Slussen som konstruktion är i mycket dåligt skick och måste ersättas. Men det finns inget som hindrar att man river och bygger nytt i samma anda, dvs den klassiska trafikmaskinen med klöverbladen och den öppna planlösningen. Givetvis kan det hela då anpassas till dagens krav byggmässigt och trafikmässigt.

Varför kan inte var sak få ha sin tid? Det verkar som att slussenkramarna vill behålla det som det är, just för att det "alltid" har varit så, dvs av rent konservativa skäl. Varför inte förbättra när man ändå måste bygga om?

Björn Forslund

Citat från: SimonB skrivet 12 december 2011, 20:34:42 PM
Varför kan inte var sak få ha sin tid? Det verkar som att slussenkramarna vill behålla det som det är, just för att det "alltid" har varit så, dvs av rent konservativa skäl. Varför inte förbättra när man ändå måste bygga om?

Anser du att en ful T-korsning kombinerad med ytterligare en köpgalleria är en förbättring? Då måste du gilla Brunkebergstorg och de döda betongklossarna därikring också? Alla "förbättringar" är inte bättre....

5783

Jag gillar Slussen som den är. Fick jag bestämma så skulle de bygga om den som den ser ut nu. Jag har många många minnen från Slussen. Jag vet att jag är jättenostalgisk men det är något som jag älskar med allt sunk. Jag är trött på snobbiga kvarter som Hammarby sjöstad där precis allting ser perfekt ut!

D_skalis

/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Peter Rost

Den kanske största orsaken till att Slussen är i det skick den är i det är ju - p.g.a - att Stockholms stad helt och hållet struntat i underhållet av Slussen. Inget har ju gjorts sedan 1967. Att den nu är stadd i starkt förfall är tycker jag inte ett giltiltigt argument för att rivas. Sen finns det en del nackdelar som jag ser det, både för fotgängare, och cyklister, och för att inte tala om resenärerna/trafikanter, till och från Nacka/Värmdö, som lär få en oacceptabel trafiksituation i och med "nya" Slussen. Det går att lösa utan att riva hela rasket, eller som en del säger "Spränga hela skiten"- bara för att det luktar urin. ::)

Historikern Herrman Lindqvist skriver:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article14057063.ab

/Peter

Omnilasse

Citat från: Peter Rost skrivet 13 december 2011, 03:14:32 AM
Den kanske största orsaken till att Slussen är i det skick den är i det är ju - p.g.a - att Stockholms stad helt och hållet struntat i underhållet av Slussen. Inget har ju gjorts sedan 1967. Att den nu är stadd i starkt förfall är tycker jag inte ett giltiltigt argument för att rivas. Sen finns det en del nackdelar som jag ser det, både för fotgängare, och cyklister, och för att inte tala om resenärerna/trafikanter, till och från Nacka/Värmdö, som lär få en oacceptabel trafiksituation i och med "nya" Slussen. Det går att lösa utan att riva hela rasket, eller som en del säger "Spränga hela skiten"- bara för att det luktar urin. ::)

Historikern Herrman Lindqvist skriver:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article14057063.ab

/Peter

Fast du tror väl inte att det blir mindre problem för trafiken om man skall riva hela rasket för att bygga upp det på nytt? Trafikanterna till Nacka/Värmdö får ju stora fördelar med en ny fräsch terminal, så för dem blir det faktiskt en stor fördel. Det är ju en skandal som det ser ut nere vid Slussenterminalen idag!

MrX

Det är på tiden att beslutet fattas. Jag ser verkligen fram emot den nya utformningen! Dagens Slussen är en icke-plats, en plats man passerar utan vidare funderingar på platsen som sådan. Det är en plats med betong, stängda butiker och avsaknad liv och rörelse. Allting som händer vid Slussen sker på Södermalmstorg, en fantastisk plats som förtjänar att växa. Med de nya planerna möjliggörs det. Framförallt ser jag kopplingen till kajerna och de nya öppna ytorna som den stora styrkan i förslaget. Jag ser fram emot att få vandra på kajerna och höra klucket från vattnet som slår mot båtarna, synd bara att det ska dröja mer än tio år.

Det som är så fantastiskt med Slussen är att alla har en åsikt. Det lämnar ingen oberörd, det visar på hur viktig platsen ändå är.

Björn Forslund

Att Slussen i sin nuvarande form är i slutstadiet är ju ganska klart. Rostiga armeringsjärn, dålig betong, dåligt underlag.
Men att ersätta det med en bred bro modell motorväg och förstöra Södermalmstorg med en stor totalt fantasilös T-korsning är helt åt skogen. Slussen har alltid varit en trafikknut, må vara att det kan kallas "icke-plats", men blir det roligare bara för att det blir ett köpcenter med dyra butiker av det hela? Går hela tillvaron ut på att shoppa och bränna pengar? Kan inte Slussen få fortsätta vara en "icke-plats" med vidunderlig utsikt över Gamla Stan och sjön?
Stryp biltrafiken till ett minimum och bygg upp Slussen på nytt efter samma ideal som den skapades på 30-talet, men minska ner körbanorna och ersätt dem med cykel- och promenadvägar.

Peter Rost

Citat från: Omnilasse skrivet 13 december 2011, 09:12:57 AM
Fast du tror väl inte att det blir mindre problem för trafiken om man skall riva hela rasket för att bygga upp det på nytt? Trafikanterna till Nacka/Värmdö får ju stora fördelar med en ny fräsch terminal, så för dem blir det faktiskt en stor fördel. Det är ju en skandal som det ser ut nere vid Slussenterminalen idag!

Tja, som sagt. Att Slussenterminalen är i det usla skick den är i beror ju ytterst på att stadens styrande politiker fullkomligt skitit i allt vad underhåll heter. 44 år utan det minsta underhåll, ja då blir det därefter. I och med den nya terminalen får resenärerna från N/V en längre bit att gå från buss till tunnelbana - om man jämför med nuvarande bekväma anslutning till tunnelbanan. Gångavståndet från den borttersta ankomsthållplatsen till tuben blir cirka 490 meter.

Omnilasse

Citat från: Peter Rost skrivet 13 december 2011, 10:47:34 AM
Tja, som sagt. Att Slussenterminalen är i det usla skick den är i beror ju ytterst på att stadens styrande politiker fullkomligt skitit i allt vad underhåll heter. 44 år utan det minsta underhåll, ja då blir det därefter. I och med den nya terminalen får resenärerna från N/V en längre bit att gå från buss till tunnelbana - om man jämför med nuvarande bekväma anslutning till tunnelbanan. Gångavståndet från den borttersta ankomsthållplatsen till tuben blir cirka 490 meter.

Fast att räkna från bortersta ankomstläget känns ju inte så relevant. Där har man ju verkligen valt att satsa på kapacitet med 8 samtida ankomster. Men det händer ju på sin höjd ett par gånger i maxtimmen, om ens det. Det naturliga kommer ju vara en, kanske upp till tre samtida ankomster. Och då är det ju rätt stor skillnad. 8 stycken 22-metershållplatser, motsvarar ju 175 meter!

Allvarligt talat är det så att kapaciteten i Slussens nuvarande terminal inte räcker till. Den måste ändå byggas om. Ett problem är ju redan idag att man får vänta ibland för att bussarna skall hinna åke iväg från avstigningshållplatsen. Ett problem som inte kommer minska direkt. Tror ändå det är bättre service att passagerarna får gå av, än att man skall sitta några minuter och vänta på att bussarna före åker iväg, så att avstigningshållplatsen blir ledig. Och vilken kvalitetskillnad det blir att vänta på bussen i den nya terminalen! Visst, bussarna går ofta för dem som bor på de centrala sträckorna - men till Bullandö eller Saltarö kan det ju vara två timmars väntetid.

Nu säger väl vän av ordningen att det blir tunnelbana till Nacka, jodå, men om vi skulle dra in direktbussarna från Värmdö till Slussen - skulle det nog bli ett ramaskri tio gånger värre än Slussendebatten, och det skulle knappast gynna kollektivtrafiken. Jag är t.o.m. tveksam till att dra in direktbussarna från Orminge och Jarlaberg för att tunnelbanan byggts ut till Nacka. Och jag är osäker på att man skulle ha plats med en så stor terminal i Nacka. Det är ju ingen liten terminal det skulle handla om heller där. Tänk alla bussar från Nacka och Boo som skall ange en gigantisk underjordisk terminal i Nacka... För stråket lokalvägen från Skuru till Slussen är det dock givet att man drar in busstrafiken - men det är ju ändå en rätt liten del av den totala busstrafiken. Dessutom finns inget beslut om nu tunnelbana - lär nog inte kunna vara klar från 2030, tidigast. Om vi ens har råd. En totalkostnad för tunnelbana till Nacka på under 20 miljarder är nog helt orealistiskt.