Bussen till Tjuvkil

Startat av Bengt H, 11 december 2011, 13:35:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Det har varit en del om busstrafiken till Tjuvkilshuvud här och det fick mig att leta efter om jag inte hade någon bild av den trafiken. Jag hittade följande bild på 4006 när den avgår från Nils Ericsonsplatsen i september 1971 på sin väg över Hisingen och Kornhalls färja till Tjuvkilshuvud på Marstrandsvägen.

Linjen till Tjuvkil blev som en udda fågel i SJ:s linjenät efter att Marstrandslinjen hade lämnats över till GDG. Den trafikerades som jag minns bara av dessa äldre Hägglundare, aldrig några modernare vagnar, och skälet till det ska ha varit att karossen på dessa hade högre frigång bak som möjliggjorde på- och avkörning på färjan även vid extrema vattenstånd.

När jag började på SJ buss i Göteborg i januari 1975 hade trafikeringen av linjen upphört. Spårvägen hade tagit över delen på Hisingen och på fastlandssidan norr om Hisingen var det GDG som körde med linjer som utgick från Kungälv. Därmed var det slut med att färja över bussar i linjetrafik över Nordre älv. SJ:s busslinjegrupp i Göteborg hade därmed en tämligen liten omfattning, men det talades allmänt om att Mölnlycketrafiken skulle över från GDG som ersättning för Marstrands-, Ytterby- och Tjuvkilstrafiken. Det kom dock inte att ske förrän senare och då som ersättning för trafik i Skaraborg som gick över till GDG.

S Svensson

Mölnlyckelinjen togs över 1976-08-01 av SJ. Men jag vet inte om jag vill påstå att SJ bussarna gick till GDG 1971 från Göteborg. Visserligen så var bussarna i Göteborg tillhöriga G blg men SJ bussarna i Kungälv var placerade i Ytterby. Strax nedanför jvst där det är viadukt och busshållplats för grön express. Verkstadsbyggnaderna revs efter nedläggningen.
När jag åkte buss i höstas mot Marstrand så tyckte jag mig se byggnaderna i Tjuvkil kvar.
SJ bussverkstad i Göteborg bör ha varit fd VGJ gamla verkstadsutrymme som var kvar där ända till Kruthusgatan togs i bruk 1977. Jag vill minnas att 1601-1605 kom precis när Kruthusgatan var färdig. GDG hade 1990 bussar vid GDG lastbilstrafik AB lokal vid Kruthusgatan.Något längre bort.
Finns det foto på gamla verkstaden i Göteborg ?

lycbr

Tack Bengt H för den fina bilden på 4006. Jag började åka med dessa bussar till lekskolan 1972 då SJ fortfarande körde denna linjen och har en liten förkärlek för denna modellen :D. Gärna mer SJ-buss från Göteborgstrakten.

Denna bilden är en repris på detta forumet, 4006 eller 3243 som den hette (tidigare info fr S Svensson) i vänstertrafikutförande. Kortet är taget på Nils Ericsonsplatsen. Svårt att avgöra vilket år och årstid det är..!? Våren -67 kanske?!.. Bussen till Höger lär vara Marstrandsbussen som redan är ombygd.

Jonas Gustafsson

Citat från: Bengt H skrivet 11 december 2011, 13:35:17 PM
När jag började på SJ buss i Göteborg i januari 1975 hade trafikeringen av linjen upphört. Spårvägen hade tagit över delen på Hisingen och på fastlandssidan norr om Hisingen var det GDG som körde med linjer som utgick från Kungälv. Därmed var det slut med att färja över bussar i linjetrafik över Nordre älv.

Men vänta nu... Linjen Göteborg-Tjuvkil (senare bara till Kärna) över Kornhallsfärjan har gått så länge jag kan minnas och går än! GDG körde den efter SJ, sedan naturligt nog Swebus och de senaste åren Orusttrafiken/Nettbuss. Sedan 1981 har linjen hetat 320. Under många år var linjens södra ände förkortad till Vågmästareplatsen, men på Hisingen och över Nordre Älv på Kornhallsfärjan lär den ha gått hela tiden. Möjligen var det ett kortare uppehåll just efter det att SJ lämnade över till GDG?
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

S Svensson

Joda Jonas. Det är helt enkelt så som Du förmodar. SJ lade ned linjen,om jag minns rätt ca 5,6,eller 7 jan 1974. Det inleddes taxesamarbete emellan de olika kommunerna inom Göteborgsregionens kommunalförbund. Detta bildade senare GL. Det blev två "GL" som samexisterade. Det ena ovan det andra ett AB som svarade för löner mm till personal och som fick mer att göra och det andra mindre. Ca 1977 samordnades taxor i Mölndal och 1978 ett antal andra kommuner,bl a Kungälv. Och det blev fler resenärer och linjen till Tjuvkil återkom och kördes av GDG. Alltså SJ gamla linje återkom att gå över Kornhall. Är inte helt säker på när den återkom som linje 320. 1978 eller till 1981. Men en mellanperiod saknades linjen.

lycbr

Det är rätt, dagens linje 320 går exakt likadant som dåtidens SJ gjorde från 30-talet men när GDG tog över -74 fick de inte tillstånd att stanna på Hisingen. Då vände bussarna vid Kornhall och körde via Kanehall (dagens 304) till Ytterby-Kungälv. Då var det en mycket hålig och dålig grusväg mellan Hammarskv-Tega. När Göteborgsregionens Lokaltrafik bildades 1977 började GDG att köra över färjan och fick stanna på alla GS hållplatser på Hisingen. Sedan dess har de gått 4-6 turer om dagen i varje riktning med magert resande :(. I slutet av -80 talet vände mycket riktigt några turer vid Vågmästareplatsen, anledningen var att man inte han köra och vända vid Nissepl. 1978-1981 var linjenr GDG 52 därefter blev det 320.

lycbr

.

Tyvärr lite kladd på tidtabellen :P. De sista åren stod det inte vem som körde för att GDG skulle kunna ta över närsom helst under perioden. En av orsakerna att GDG väntade några år med övertagandet var förarbristen, ett fåtal SJ förare gick över till GDG med bl.a sämre pensionsvilkor. GDG-vd:n lockade med att de som gick över fick 500kr i ett engångsbelopp.