Hur många fler måste resa i Råsta och Norrort?

Startat av igel, 11 december 2011, 11:28:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Som man tidigare har kunnat läsa så var det Arriva som van upphandlingen, med ett väsentligt lägre bud (ca 20%) än tvåan. Vad jag har förstått har de räknat hem lönsamheten i alla fall genom att de förväntar sig en resandeökning, större än de andra budgivarna. Nu till frågan ,för det verkade vara flera här på forumet som kunde ge goda gissningar på var budgivningen skulle landa.
 
Hur mycket måste resandet öka, för att Arriva ska gå med vinst?

Låt oss anta att deras bussar förare trafikledning och organisation inte är ohyggligt mycket billigare än konkurrenternas. Eller är den det.

Omnilasse

Citat från: igel skrivet 11 december 2011, 11:28:26 AM
Som man tidigare har kunnat läsa så var det Arriva som van upphandlingen, med ett väsentligt lägre bud (ca 20%) än tvåan. Vad jag har förstått har de räknat hem lönsamheten i alla fall genom att de förväntar sig en resandeökning, större än de andra budgivarna. Nu till frågan ,för det verkade vara flera här på forumet som kunde ge goda gissningar på var budgivningen skulle landa.
 
Hur mycket måste resandet öka, för att Arriva ska gå med vinst?

Låt oss anta att deras bussar förare trafikledning och organisation inte är ohyggligt mycket billigare än konkurrenternas. Eller är den det.
Problemet är ju att vi inte har tillgång riktigt till hur fördelningen ser ut på tåg/bussidan. Däremot är det väl på bussidan som man kan göra den största besparingen - vilket väl även Arriva sagt i sin kommentar. Några tåg skulle man väl i princip kunna dra in på Näsby Parkgrenen kvällstid - men ger ju inte så värst mycket vinst...Men eftersom vi inte vet vad Arriva begärt per påstigande går det inte riktigt att räkna ut. Samtidigt gör man ju förstås en större vinst om resandet ökar i tågtrafiken - så länge man inte behöver ha fler vagnar ute i trafik. Samtidigt har man rätt höga krav på komfort - så det hela är ju inte helt lätt.

Vad det handlar om är ju egentligen inte resandeökning i sig, utan att öka sittplatsbeläggningen (vilket ju också görs om antalet trafikanter ökar, men är ju aldrig helt enkelt). Det är därför snarare väsentligt att tala om sittplatsbeläggning, än trafikantökning. Vissa saker går nog att göra genom att man får påverka trafikutubudet mer fritt - (som exempel kan ju tas den stora andelen förstärkningar på 611 i högtrafik på morgonen - där måste det exempelvis gå att lägga en betydligt effektivare och mindre kostnadskrävande tidtabell).

Men säg att det i Norrort körs ca 15 miljoner vagnkm per år. Vill man ha god förtjänst är det nog svårt att komma under 500-550 miljoner för den trafiken. En del skulle nog säga ännu mer. Hur en sådan beräkning ser ut med olika nyckaltal - lär dock ingen avslöja. Nu ligger man väl på kanske 425-450 miljoner i sina beräkningar. Alltså måste man väl öka sittplatsbeläggningen med 20 procent ungefär. Att öka från 25 procent till 30. sett till dygn, eller snarare då från 35 till 45 i rusningstrafik (då man har större möjlighet att påverka tidtabellen)är inte omöjligt, men det gäller ju att göra det, utan att få för stort kvalitetsavdrag (läs missnöje från kunderna), då man ju i sådana fall riskerar vitesförelägganden. Dessutom lär ju inte SL acceptera vilka inskränkningar i trafiken som helst.